• vindstyrka

Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2003 vid 16:50

hej jag ska köpa kite och undrar då vad jag ska ha för storlek är det någon som kan ge ett tips om ni ser på denna sidan:VÄDRET

mitt alias är DLF fast gå gärna efter ipadress så ni vet att det är jag som svarar tongue.gif

Anonym svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 19:00

det beror på hur stor du är och vad du väger, om du inte ska ha flera beroende på hur mycket det blåser. Jag har en 12a och är ca 180, 75kg den går att använda i det mesta förhållanden som vi har i sverige, om du är 20 kg tyngre eller mer så ta en typ 16,om du är tjugo kilo lättare eller mer ta en typ 9. det är för ganska normala vindar, blåser det massor så kanske du måste ha en mindre å blåser det lite kanske du måste ha en större! hoppas att det hjälper lite. / simpan

• hengo

Medlem
    12 september, 2003 vid 19:35

Nej…

gå en kurs, en kurs till och kanske en till så du lär dig behärska draken och krafterna.
    Sen köper du en 16, den ultimata storleken för sverige.
    Jag har 17 och väger 60-65 ungefär. Har också en 13 och kan säga att jag har haft mer nytta utav min 17 eftersom det inte blåser så mycket i sverige!
    /Blåslagen som fan

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 20:33

Om du väger över 60kg köp en 16m2, jag väger 62kg och använder 16m2 75% av dom gånger jag kitar. 12m2 är oxå en bra storlek men det måste blåsa upp mot 7 m/s för den skall funka. har du möjlighet gå en kurs, det är säkrare och du lär dig grunderna ordentligt. jag gick ingen kurs och det höll på att gå illa några gånger i börgan

• hutter

Medlem
    12 september, 2003 vid 22:01

jag måste bara fråga, ni har 16-18 kvm kites och väger 75-80 kg max.
    Va kan jag som väger 125 ha och använda i normala vindar?
    om jag köper mig en 18 kvm kite, hur mcyket måste det blåsa för att jag skall kunna använda den?

• mav

Medlem
    12 september, 2003 vid 22:12

mycket beror på brädan, och speciellt på rockerkurvan plus bredd/längd.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2003 vid 06:24

Bara en kite …
    Köp en stor kite, 16m2 om du väger > 65 kg, 14m2 om < 65kg
    då har du störst chans att komma ut och kajta. Efter ett tag
    har du erfarenheten och kunskaperna att köra när det blåser
    ordentligt … köp till en mindre kite

En vanligt setup är 12/16 och två brädor
    eller 10/14 beroende på din kroppsbyggnad.

Köp ingen mittimellan!

Vilken storlek köper du till då… ??

Ha det

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2003 vid 15:42

DLF igen:
    jag är 170cm och väger ca 80kg och bor i lysekil så det borde ju blåsa en del här….

men om jag skulle köpa mig en kite nu eller tycker ni att det är för sent på året och att jag borde se fram emot snowboarding sesongen och köpa kite nästa sommar istället?

• Anonym

Gäst
    16 september, 2003 vid 20:51

Vänta till våren så kan du säkert få en 03:a till ett bra pris… Men vad du än gör så köp en 16m2. Om du har råd så köp två brädor; en lite större och en lite mindre bräda. Typ en 170 cm och en <150 cm. Då täcker du garanterat in vindar mellan 4 och 10 m/s. Dvs 90% av surfdagarna i Bohuslän.

/Fredrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.