Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindstyrkor och GPS-speedsurfing?

• Vindstyrkor och GPS-speedsurfing?

Publicerad av the_novice på 7 september, 2005 vid 18:57

Om man kikar igenom lite olika körningar på GPS-speedsurfing så ser angivelserna för vindstyrkorna väldigt olika ut. Finns det några regler eller rekommendationer för hur man skall mäta???

Som exempel kan man se följande;
    Date : Tuesday, September 06, 2005
    Spot : Melville Beach, Swan River, WA, Australia
    Board : Kinetic Gladiator 90
    Sail : Severne SSR custom 6.6
    Fin : Custom Kinetic Production 32
    Average speed : 35.2 knots (35.6 35.4 35.3 35.1 34.6)
    Max. GPS (display) : 35.9 knots
    Max. 2 sec. (software) : 37.6 knots
    100 m run : 37.3 knots
    250 m run : 35.0 knots
    500 m run : 34.0 knots
    Windspeed : 15.0 knots
    Windgusts : 23.0 knots

Det blåste alltså ca 7m/s i medelvind och ca 11m/s byarna och killen (85kg) kör i 35 knop med 6.6 segel, är det fel på mig eller låter inte detta konstigt???

rasmus_w svarade 19 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • culing

Medlem
    7 september, 2005 vid 19:01

Jag tror inte att de har en susning hur mycket vind de seglar i, det borde vara minst 12-14 m/s för att segla så fort med så små grejer.

• Knatte

Gäst
    7 september, 2005 vid 20:48

Det ser ju skumt, precis som du säger..
    Men ofta blir det väl en uppskattning, just angående vindstyrkorna.
    Men minst 10 m/s borde väl grundvinden vara i alla fall tongue.gif

• billie

Medlem
    8 september, 2005 vid 19:33

Jag hade också sådan funderingar så jag skrev ett mail till Roger på gps-speed . Det löd så här angående en surfare som hade seglat fort :How many knots are 20 in metres per second ?

And how is it possible to run 40 knots with an 4.5 m2 sail in windspeed 20 knots. I am looking in your sessions list (Chris Torckler)
    Regards Billie

Svaret blev : 20 Knots is around 10 m/s
    It is possible to go that fast when you have a gust and sail on really flat water very broad. His equipment must be really efficient!

The GPS Track has been verified by the Regional Time Keeper from NZ.
    Cheers,
    Roger

• getwet

Medlem
    8 september, 2005 vid 20:23

Då förstår man att vi ligger ljusår efter i hastighet med tanke på vår “vattenkvalite” här i Sverige. Allt har sin förklaring…… crazy.gif
    Dags för ett plattvattenparti i regeringen kanske så man får sin röst hörd!! Mac TS for president cool.gif

• the_novice

Medlem
    8 september, 2005 vid 21:23

Jag tror nog mer på att dem inte har ngn aning om vad det blåser. Att segla i 2ggr vindhastigheten går kanske med isjakter men knappast med surfgrejor???
    I kanalen i frankrike så kör dem väl endast strax över vindhastigheten?

• jester

Medlem
    9 september, 2005 vid 06:55

Omöjligt är det nog inte. Jag körde ju i 24 knop med min formula i ca 7 m/s. Problemet är att ju mer det blåser desto mindre blir skillnaden mellan vind och hastighet…

Och då suger jag på att segla formula…

• rasmus_w

Medlem
    11 september, 2005 vid 00:36

De som har läst rec.windsurfing på usenet kanske minns en snubbe som pratade om sin “MPB”, minimum planing board, som han hade shapat. Han tyckte att speedbrädorna hade slutat utvecklas så han letade efter en ny utmaning och bestämde sig för en bräda som kunde seglas i dubbla vindhastigheten. Mycket riktigt räknade han med att vinden måste vara väldigt svag för att det skulle funka.

Om jag minns saken rätt så planade den i fyra knops vind och kom då upp i 8 knop, och det var ungefär vad den kunde göra. Den var ett extremt lättviktsbygge på 36 gram/liter, fenan var inlaminerad eftersom han tyckte fenboxen var för tung och för att verkligen komma upp i de där åtta knopen var man tvungen att plattlänsa med seglet skotat för kryss. Gamla påsiga segel med tajta akterlik skulle man också ha för att plana riktigt tidigt, ansåg han.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindstyrkor och GPS-speedsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.