Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurf eller Kitesurf?
-
Kramer;553411 wrote:Jag har blivit sugen på att lära mig antingen vindsurf eller kitesurf… Ni som har koll, vad föredrar ni och isåfall varför? Fördelar och ev nackdelar?
Personligen, utan någon erfarenhet alls, är jag mest sugen på kitesurf… det verkar på nåt sätt friare, lite smidigare med utrustning och sånt och helt enkelt roligare.
Men jag vet ju som sagt inte så mycket om något av det… så jag vore väldigt tacksam för lite tips 🙂
Jag har sysslat både med kite – och windsurfing och min enkla förklaring är denna: Om du inte bor västkusten, skåne, öland, gotland eller andra ställen som har långa sandstränder så kan du skippa kite tycker jag. Det är så sjukt krångligt och bökigt att starta på trånga stränder med folk och trän och annat elände för att inte nämna alla windsurfare man måste väja för…hehe. Sen vet jag inte om man kan starta kiten själv 100% säkert nu, för några år sedan kunde man inte det, en orsak till. En fördel är ju att du kan slänga upp en gigantisk stor kite och kita när väldigt många windsurfare sitter på stranden och beskådar alla kitare som röjer på vattnet. Sen kan det hända en del saker med kite som inte jag har upplevt kan hända med windsurfing, det kan helt enkelt skita sig rejält och du kan skada dig själv och andra.
Men med windsurfing kan du typ sufa varsomhelst oavsett hur tät skog eller stenigt det är kring vattnet, bara att rigga och slänga i prylarna i vattnet och du behöver aldrig hjälp att starta prylarna heller. Sen är det sjukt roligt att windsurfa vilket kitesurfing också är, det är helt enkelt en smaksak.
Gå 2 testkurser, en för kite och en för windsurfing så lär du märka ganska så fort vad du vill syssla med.
-
Tja! Kommer väl med en liten åsikt också då.
Jag har Vindsurfat en del, och precis nu köpt mig en kite för att få komma ut dom här “när som helst nu kommer jag upp i planing” dagarna.. Kite e sjukt ball, så är det bara.. Vindsurf är sjukt ball, så är det också bara.
Ta i akt som alla säger att kite kräver utrymme, det gör det. Det går att launcha på lite udda ställen men det är inte rekomenderat. Man bör absolut vara 2 st när man launchar, och i början MÅSTE man det. Jag gjorde så sent som i helgen en landning själv för att försöka jaga ifatt min kite, bad bad move. Höll på att gå illa, men det blåste inte så mycket som tur va så det löste sig fint.
Vindsurf är helt underbart när man kommer upp i planing, och med det inte sagt att det är tråkigt innan, så länge du har tryck nog i prylarna att du inte behöver stå och balansera riggen helt utan någon vind i. För det är inte kul.
Nickes idé är fin, dock vill jag komma med en liten invändning. Tar du en testa på kurs av varje kommer du nästan säkert att välja kite, bara bodydraga runt lite med kiten e roligt, vindsurf ger inte den rätta upplevelsen första gångerna (om du inte har SJUK talang).
I slutändan bottnar det nog i, som alla säger, att bara välja en, du kommer ha galet kul i vilket fall!
/Hellgren
ps. Shortsen går på insidan av dräkten vilket du än väljer, capiche!? 😉
-
“Man bör absolut vara 2 st när man launchar, och i början MÅSTE man det. Jag gjorde så sent som i helgen en landning själv för att försöka jaga ifatt min kite, bad bad move. Höll på att gå illa, men det blåste inte så mycket som tur va så det löste sig fint.”
Eller så skaffar men sig ett hundben, dvs skruv/spett att fästa koppel i. Med en bow med max depower fäst i ett hundben slipper du jaga kiten, garanterat. Se bara till att märka benet så att inte en snål hundägare får syn på det, för då är det liksom borta när man som bäst behöver det….
/X -
SUPEREXTREM;554887 wrote:Eller så skaffar men sig ett hundben, dvs skruv/spett att fästa koppel i. Med en bow med max depower fäst i ett hundben slipper du jaga kiten, garanterat. Se bara till att märka benet så att inte en snål hundägare får syn på det, för då är det liksom borta när man som bäst behöver det….
/XDet där lät intressant, men jag är inte helt 100 på hur du menar. Kan du förklara lite nogrannare eller illustrera på nått sätt? 😀
/Hellgren
-
Om jag försöker illustrera blir det nog väldigt förvirrat så jag ska prova med text:
Tag en tamp som du litar på, kanske 1.5 m.
Knyt ihop ändarna på tampen så du får en dubbeltamp (ej nödvändigt men smidigt tycker jag).
Köp en kvalitets karbinhake
Gör en kiteögla (sån du fäster linorna med) med dubbeltampen runt ena änden av karbihaken
Gör en ny kiteögla och trä öglan över hundbenet och dra åt.Nu bör du ha ett hundben med en dubbeltamp i ena änden av tampen och en karbinhake i andra änden.
Se till att ingen befinner sig downvind eller i närheten.
Skruva/hammra ner benet i stranden/gräsmattan så att du kan rigga kiten ca 20 m ifrån benet i ca 90 graders vinkel mot vinden (dvs vid rak onshore så kan du rigga kiten längs stranden)Kontrollera att kiten är riggad/inställd på max depower!!
(på Cabrinha så har du bommen ovanför override läget samt max depower på depower skotet/strapsen)
Fäst Chickenloopen (frontlinorna) i karbinhaken.
Gå bort till kiten och ställ kiten på stranden som om du hjälper någon att launcha.
Kiten vill nu dansa runt lite på stranden. Försök hitta ett läge där kiten är stabil med baklinorna så sträckta så gott det går.
(baklinan på kitetippen som vilar på stranden kan kanske vara lite slack)Släpp kiten helt, här kan det kännas lite spooky i början när kiten studsar runt lite men min erfarenhet är att det inte händer mer än att kiten far runt lite utan kraft.
Gå/spring bort till bommen, när du når övre frontlinan kan du hålla handen ovanpå den, detta stabiliserar kiten. Naturligtvis ska du inte sno in handen eller dra i linan, bara hålla lätt ovanpå med öppen handflata tills du når bommen.
Kroka i chickenloopen i hängselen, styr up kiten (launcha), koppla loss karbinhaken.
eller
Styr up kiten (launcha), kroka i chickenloopen I hängselen, koppla loss karbinhaken (Jag föredrar detta efter ett par självlaunchningar eftersom det är lättare kroka i när kiten är launchad).Ut och Kör!
Behöver vila? Gör om proceduren fast tvärtom ungefär:
Max depower!
Se till att ingen är downvind eller i närheten
Fäst karbinhaken i chickenloopen.
Ställ kiten på stranden försiktigt (som om en vindsurfare skulle hjälpa dig att ta ner draken ; ))
Kroka ur chicken loopen
Gå/spring bort till kiten med ena handen löpande över övre frontlinan.
Lägg ner kiten. Drick och vila!OBSERVERA ATT DETTA FUNKAR FÖR CABRINHA 2007/2008 KITES. TA REDA PÅ OM DU HAR FULL DEPOWER MÖJLIGHET FÖR JUST DIN KITE, SÅ ATT DETTA SÄTT FUNKAR FÖR DIG. KITEN SKA HA I PRINCIP NOLL DRAGKRAFT DÅ DETTA UTFÖRS!!!!
By the way, jag har en karbinhake med dubbeltamp fäst bak på hängselen så att jag kan ta ner draken även om hundbenet är stulet eller att jag går i land på annan plats än startstället. Leta upp en stolpe eller gräv ner brädan i sanden med tampen runt ena fotstroppen så att den fungerar som förankring, se bara till att brädan ligger still…
/Xtrem -
Det här med att måste vara två när man launchar kiten är ju sant men man måste också tänka på att om det blåser 14-20 m/s inlands vind så det blir riktigt sköna våger så går man i de flesta fall inte ensam ut som vindsurfare heller, det är “common sense” att man alltid BÖR ha med sig en polare med ut på vattnet fall i fall det skulle hända något.
Jag själv vindsurfar och har med viss mödan kommit över den efterlängtande trösklen nu och jag skulle inte ge upp surfandet för något. Kiting har jag aldrig sett som en lika stor utmaning som vindsurfing det är liksom något du kan lära dig att åka på relativt snabbt redan efter nån ggr vilket de flesta här vet inte går med vindsurfing, 🙂 så på ngt sätt är det mer prestigefyllt med vindsuring enligt mig 😛
Sen jag har inte koll på prisskillnaderna men skulle tro att vindsurfing sakerna är snäppet billigare 🙂 // Andreas
-
Vidmar;556751 wrote:Det här med att måste vara två när man launchar kiten är ju sant men man måste också tänka på att om det blåser 14-20 m/s inlands vind så det blir riktigt sköna våger så går man i de flesta fall inte ensam ut som vindsurfare heller, det är “common sense” att man alltid BÖR ha med sig en polare med ut på vattnet fall i fall det skulle hända något.
Jag själv vindsurfar och har med viss mödan kommit över den efterlängtande trösklen nu och jag skulle inte ge upp surfandet för något. Kiting har jag aldrig sett som en lika stor utmaning som vindsurfing det är liksom något du kan lära dig att åka på relativt snabbt redan efter nån ggr vilket de flesta här vet inte går med vindsurfing, 🙂 så på ngt sätt är det mer prestigefyllt med vindsuring enligt mig 😛
Sen jag har inte koll på prisskillnaderna men skulle tro att vindsurfing sakerna är snäppet billigare 🙂 // Andreas
Snäppet billigare?? Var det därför du la dit en smiley? Om inte, så är väl vindsurfing det dyrare alternativet helt klart.
-
Du verkar få bra med tips, lär ha svårt att välja.
Har provat kite någon gång och kände att det faktiskt var trixigare att lära sig än vindsurf men så är jag kanske inte som alla andra :santa:Men vindsurf består av:
75 % vänta på att det skall blåsa så man kan åka iväg till någon spot.
23% mecka och dona med grejerna.
2 % surf.Med Kite är det garanterat mer tid på vattnet men vem vill verka ungdomlig och lite ball, klart man vindsurfar 😀
Logga in för att svara.