Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurf fotografering
-
Mats_O wrote:Oregistrerad wrote:ah…det där är en liten klicha som alltid kommer upp av någon i teknik diskutioner, men jag håller inte med till 100%, vindsurfing är rätt krävande att foto, och att ha bra utrustning hjälper en hel del. du får inga bra surfbilder med standard 18-55 objektiv.
Man kan ta fantastiska surfbilder med en 18-55. Det är just det jag menar, man stirrar sig blind på att man måste ha en superskarp 400mm med bländare 2.8 för att ta bra surfbilder. Men då kommer man också sitta på stranden, rakt innanför seglaren och ta bilder rakt ut mot seglaren och vågen – alltså precis så som 99% av bilderna är tagna. Man fokuserar på prylarna och glömmer att man skulle kunna få mycket bättre bilder (om det nu är själva slutresultatet som är viktigast) med en enklare utrustning men med mer fokus på själva bilden.
Tex tycker jag det är jädrigt konstigt att 99% av alla vågseglingsbilder är tagna från land ut mot vågen, när seglaren på vågen ser allt från andra hållet, med vågen i ryggen och blicken innåt. Håll med om att de bilder som fångar seglingen från seglarens perspektiv är otroligt mycket mer spännande?
När man ser vågen från sidan, med läppen som kommer snett uppifrån samtidigt som seglaren lägger ner i en fet bottensväng är mycket häftigare än att se samma sak platt framifrån.Mitt tips är ändå att lägga lite mindre slantar på superdyr utrustning och satsa lite mer energi och pengar på att experimentera med själva bilderna.
Jovisst, jag håller med om att bilderna nog skulle bli väldigt spännande och fånga det surfaren upplever mycket bättre ifall man är där surfaren är. Dock blir det ju bra mycket krångligare som Ola säger och framförallt kan det nog bli bra mycket dyrare. Då ska man ha undervattenshus till kameran eller en båt/jetski/helikopter och hur billigt är det? Själv gillar jag bägge perspektiven, en bild tagen från stranden kan bli väldgt bra med en duktig fotograf bakom spakarna, likaså en bild från vattnet t ex som det var från Torö i somras. Det ena utesluter inte det andra tycker jag.
Irie Man
-
De intressantaste bilderna är ju oftast dom som är lite mer än bara en surfare och en tom bakgrund, eller ur ett litet annorlunda perspektiv.
Lånar en bild av santacruzlineup.com för att illustrera vad jag menar. Att ha lite förgrund och bakgrund sitter inte fel.
-
Fin bild Ola_P
Våglinjen leder tittaren in i bilden och fotografen har ett klassiskt gyllene snitt, bakgrunden är spännande. Bilden hade troligen inte varit lika spännande med fullzoom rakt framifrån. Bra exempel.
-
Ooooh, vilken läcker bild. Stenar har vi dock gått om i Åsa, så just det är inte problemet. Jag skulle dock gissa at SantaCruzbilden är taget med 600mm (apropå billiga prylar) att döma av perspektivkomprimeringen.
-
Håller med Mats O, många gånger är fotograferen så sugen att bara ligga föööör tätt på objektet.
Klassiskt när någon på tex Eurosport filmar vågsurfing; du ser endast surfaren;
och får ingen känsla var han är på väg…siktar mot för sektion etc.
Så vida och bra komponerade bilder är ofta mer spännande att titta på, men kräver mer av fotografen
för att få det att se vackert ut.Aloha
Calle N
-
Tar å länkar till tråden på fotoforumet som jag hittade bilden på, kommer dock inte ihåg om man måste vara registrerad och inloggad för att få läsa… http://www.fredmiranda.com/forum/topic/476788
Jag tror att det finns alla förutsättningar att få lite roligare bilder i sverige, även om man kanske behöver ta en längre promenad och tänka igenom sin komposition mer än man normalt sett orkar göra. Man kanske också behöver pusha seglarna till att segla lite närmre land, gå på en annan sektion än normalt etc. för att få riktigt bra bilder.
Har noterat att det finns lite billigt glas om man kan leva utan autofokus… Det blir ju lite mera sport med Manuell fokus men… 😀
-
Fast rent (still)bildmässigt är det också läckert när man ligger nära och ser utövarens ansiktsutryck. Variation förnöjer.
-
Ola H. wrote:Fast rent (still)bildmässigt är det också läckert när man ligger nära och ser utövarens ansiktsutryck. Variation förnöjer.
Är det därför du gärna blundar och räcker ut tungan i dina enhandscutbacks när det är fotosession på g? 😉 -
Precis! Jag försöker signalera total avslappning med ett uns av så kallad “stoke” (mycket populärt). Fast jag tror att jag alltid räcker ut tungan när jag kör enhands. En betingad reflex. Inom modellkretsar existerar annars uttrycket “knulla kameran”, men jag har lite svårt att veta hur man gör det med våtdräkt, hängande i en våg 50 meter från land. Tungan är nog det närmaste jag kan komma…
-
Finns det någon kamera som tar sjyssta bilder utan att man måste va proffs och kunna byta objektiv hit å dit med olika mm ochc så vidare. Klart att bilderna kanske inte blir lika proffsiga men kanske iaf OK?? nån som vet nån kamera som är bra, billig och enkel.
-
Billigaste fotoinvesteringen är nog ett portabelt fototorn.
/ Patrik
-
Ola H. wrote:Fast rent (still)bildmässigt är det också läckert när man ligger nära och ser utövarens ansiktsutryck. Variation förnöjer.
hmmm…det är nog vågen, seglarens placering, omgivning, ljus, kameravinkel och komponering…eller är det Ola H:s tunga..? njae.. 😉
-
Till råga på allt har jag en blåsa på tungan idag, så den är inte bildmässig. Ingen ide att segla, alltså.
Bra tråd, annars. Jag blir sugen på att fota mer (och bättre), helt enkelt.
-
Ola H. wrote:Till råga på allt har jag en blåsa på tungan idag, så den är inte bildmässig. Ingen ide att segla, alltså.
Bra tråd, annars. Jag blir sugen på att fota mer (och bättre), helt enkelt.
Photoshop 😀
-
donpedro: kika på canon powershot s3 is det är nog det vettigaste man kan köpa om man inte vill hamna i systemkamera träsket… 😉 Kolla alla bilder vi tog i marocko som exempel. De flesta (alla tror jag) bilder från åsa i jonatans galleri är också med s3an.
Skön ide att fixa ett fototorn, har du några gamla master liggandes Ola? Jag har några stycken, men inte tillräckligt för att få ihop nått vettigt torn. Undra hur högt upp man behöver, och om man vågar ställa ut nått i vattnet i åsa, risken är ju att någon blir spolad och river det…. Fast på sälön på yttre borde funka. Även om jag tror att överhuvudtaget ta sig ut på ön med kamera hade varit grymt.
Logga in för att svara.