Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurf fotografering
-
Oregistrerad
Gäst27 november, 2006 vid 20:31[QUOTE=Mats_O
Man kan ta fantastiska surfbilder med en 18-55. Det är just det jag menar, man stirrar sig blind på att man måste ha en superskarp 400mm med bländare 2.8 för att ta bra surfbilder. Men då kommer man också sitta på stranden, rakt innanför seglaren och ta bilder rakt ut mot seglaren och vågen – alltså precis så som 99% av bilderna är tagna. Man fokuserar på prylarna och glömmer att man skulle kunna få mycket bättre bilder (om det nu är själva slutresultatet som är viktigast) med en enklare utrustning men med mer fokus på själva bilden.
Tex tycker jag det är jädrigt konstigt att 99% av alla vågseglingsbilder är tagna från land ut mot vågen, när seglaren på vågen ser allt från andra hållet, med vågen i ryggen och blicken innåt. Håll med om att de bilder som fångar seglingen från seglarens perspektiv är otroligt mycket mer spännande?
När man ser vågen från sidan, med läppen som kommer snett uppifrån samtidigt som seglaren lägger ner i en fet bottensväng är mycket häftigare än att se samma sak platt framifrån.Mitt tips är ändå att lägga lite mindre slantar på superdyr utrustning och satsa lite mer energi och pengar på att experimentera med själva bilderna.
Kul att det blev en liten diskussion här, jag förstår precis vad du säger, men frågan är vem det är som tänker stelt, vem har sagt att man bara kan fota rakt på bara för att man har tele? och att hela omgivningen helt plötsligt inte får var med i bild?? då är man kanske inte så kreativ. Om man nu inte vill investera i yetski, vattenhus, båt, eller ut och bada varje gång man ska fota, då blir surfarn som en liten liten prick med 18-55 objektiv på dom flesta ställen i sverige, det kan vara väldigt fint i vissa sammanhang, med med bra tele har du mycket bättre möjlighetet att ta bra surfbilder, du får med både surfarna och skitfina utsnitt i naturen. (annars blir det ofta en naturbild med en liten prick i ,det går inte att komma ifrån att surf generelt sker på avstånd ) den bilden som visades här är inte tagen med 18-55 så mycket kan säga.
-
Visst är det bra med lite tele, men därmed inte sagt att man behöver ett 600mm/f4L eller 300mm/f2.8L…
300mm verkar vara ganska lagom på en 1.6x crop kamera, å man kan ju hitta sånt till ganska låga priser om man inte är alltför petig med den optiska kvaliteten.
-
Koa wrote:Ola H. wrote:Till råga på allt har jag en blåsa på tungan idag, så den är inte bildmässig. Ingen ide att segla, alltså.
Bra tråd, annars. Jag blir sugen på att fota mer (och bättre), helt enkelt.
Photoshop 😀
Hehe smart :laugh:
Det funkar ju jätte bra med photoshop.
Vi hade foto/bild i plugget för ett tag sen och jag gjorde helt om ett fotto
ifrån när jag surfade. Den blev bara såå cool asså :grin:— kanske inte helt
verklighets troget, med solnedgången i regnet men ändå :smirk: -
Ola_P wrote:Skön ide att fixa ett fototorn, har du några gamla master liggandes Ola? Jag har några stycken, men inte tillräckligt för att få ihop nått vettigt torn. Undra hur högt upp man behöver, och om man vågar ställa ut nått i vattnet i åsa, risken är ju att någon blir spolad och river det…. Fast på sälön på yttre borde funka. Även om jag tror att överhuvudtaget ta sig ut på ön med kamera hade varit grymt.
Tyvärr bara nya master…å så tycker jag ideen att lägga sig med båt vid sidan om pointen på inre verkar coolare. Ligger det inte nån gammal eka i hamnen man kan låna. Lite halvtuffa att tajma vågorna som bryter vid inloppet bara. Det kan bli mer spännande än själva seglingen.
För yttre har jag funderat på diverse kit. Jag har fixat en vattentät säck som även skulle rymma telet och tänker mig i så fall segla ut med alltihop i en ryggsäck. Sedan får man turas om att fota där ute. Om man går iland på, alt simmar/paddlar ut till ön borde ett 70-200 eller rent av 24-70 funka. Det lär ju stänka lite där ute, men det är nog inte värre än vad man kan bemästra med något slags hemmagjort regnskydd (dvs ett helt vattenhus behövs nog inte).
Jag har även en Canon S70 kompaktkamera som det lär finnas vattenhus att köpa till. Den är ju lite smidigare att frakta ut, fast å andra sidan säkert 50ggr känsligare för fukt.
Även att filma från ön borde kunna blir rätt kul.
-
Hej hej!
Mitt fototornskoncept bygger på att man ska kunna använda vilka master som helst.
Min första skapelse har jag plockat ihop av Bringdals gamla avdankade alumaster. Dessa kan enkelt bytas ut mot nya delbara kolmaster. I princip ska man egentligen bara behöva ta med sig topplattan samt “fötterna” och kombinera dessa med de master som inte används. I realiteten tar man nog med sig alumasterna när man reser inom landet.
I sittläget klarar man sig med tre master. Om man vill kunna stå också behöver man en fjärde kortare stump.
Skulle kunna bli fina bilder på yttre Åsa, om man nu orkar släpa dit eländet.I och med att det är en trefot kan den stå både i vatten och på en stenig strand!
/ Patrik
-
Vattenhuset till Powershot S70 funkar K(C!)anon. Helt tätt och alla funktioner åtkomliga. Kostade ca 2000 på Kameradoktorn. En av de affärer där man dessutom kan känna och klämma på prylarna innan eventuellt(vad är det för någonting egentligen, ett självbedrägeri??) köp.
Skall leta upp lite bilder på datorn hemma som visar resultatet av plåtning i/på vattnet./M
-
Det svåra är nog att släpa ut ett dylikt torn till ön…
Jag hade iaf velat använda gamla sunkmaster, känns ju sådär att använda sina fina kolmaster till det på en stenig strand.
-
Ola H. wrote:Även att filma från ön borde kunna blir rätt kul.
Jag släpade mej upp på ön och pausade lite en gång, och passade på att filma med hjälmkameran. Blev rätt sjysst faktiskt, även om optiken är halvtaskig och med vidvinkel så kommer man ju riktigt nära surfaren. Jag kan ställa upp med hjälmkameran om det blir nån form av filmprojekt vid Åsa yttre! 🙂
-
har du ett klart kameratornsprojekt Oåxen?
skulle vara coolt att se. har du några bilder eller finns det nån tråd om det? -
Lars_K wrote:Jag släpade mej upp på ön och pausade lite en gång…
Jag har bara besökt ön tre gånger, men alla gångerna blev jag snarast släpad dit än släpade mig själv. Faktum är att alla gångerna inträffade samma session.
Fast det är faktiskt lindigare när det closar och man hamnar mitt på ön än när man sveps runt hörnet av strömmen. Jag snubblade just igår öven en filmsnutt från 2003 (tror jag) när det är en lång gänglig gestalt som har vissa bryderier “runt hörnet” på ön.
Filmen har en gång lagts upp på surfzone, men jag kommer inte åt filmarkivet nu så jag lade upp den TILLFÄLLIGT på
http://ncm.gu.se/media/ola/asa030823.movI anknytning till cutbacktråden är ju en av svängarna i början inte så tokig (precis i introtexten), men som man ser senare i filmen kraschar jag den (eller i alla fall spinner ut och halkar av).
-
Hmm. Kan vara jag som stapplar omkring där ute, ser jobbigt ut. Var nog någon av mina första sessions där ute. Orutin var bara förnamnet. =)
-
Bild från Canon Powershot S70 med undervattenshus.
Bara som inflikning att man inte behöver monsterprylar.
Ut på ön/tornet eller på med simfötterna…/M
-
sådär. nu ligger eos400D-batteriet och gottar sej i laddaren och 300gluggen ligger och tar igen sej.
ska bli intressant om det här bara blir skit nu när det blev budget saker…
-
Ola H. wrote:Jag snubblade just igår öven en filmsnutt från 2003 (tror jag) när det är en lång gänglig gestalt som har vissa bryderier “runt hörnet” på ön.
Jag är inte speciellt lång men jag tror faktiskt att det är jag som är på en vandringstur runt stenarna på yttre den dan,tycker annars att sekvensen i mitten på filmen då Ola får tre riktigt bra bottomturns ser riktigt najs ut….åååh vad jag vill ha sommar igen!!!
Anders
Logga in för att svara.