Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfa i Costa Rica?

• Vindsurfa i Costa Rica?

Publicerad av Johan!! på 21 december, 2005 vid 11:24

Jag har lite planer på en tripp till costa rica över våren (feb-april)…

Är det någon som har erfarenhet av vindsurfingen där? Jag har googlat runt lite men bara hittat information om en insjö.
    Det borde väl finnas en hel del sjysst vågsegling också?

Övriga tips tas gärna emot också! Eventuellt blir det en avstickare till Kuba också

//Johan (jag vet, fel forum men reseforumet är ju dött nu…)

mackattack svarade 19 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ove226

Medlem
    21 december, 2005 vid 12:28

Tjena!
    har några kompisar som va där förra året..dom sa att det nästan bara blåser bara klockren offshore vilket gör det kanon för vågsurf men inte vindsurf.
    däremot insjön du snackade om..där blåste det sa dom..Mycket.

• diil

Medlem
    21 december, 2005 vid 18:20

Sjön heter Arenal, och ja, det blåser jävel. jag var där ett tag 2001 och har skrivit lite då och då om det här på nåt forum, dock verkar den nya sökfunktionen inte riktigt vill hitta allt. Sök på Arenal så hittar du nåt i alla fall. Eller kolla här: http://hotel-tilawa.com/ . /D

• tigger

Medlem
    22 december, 2005 vid 15:15

Man kan surfa längst upp i norr oxå, vid La Cruz, Det finns ett stort lyxhotell precis vid vattnet som hyr ut grejer, de va nån tysk som hade stället eller holländare, va bara där en dag förra julen men de blåste på bra då, körde 4,7. men det va inte så stora vågor där heller.

Det fanns även ett kitecenter en bit därifrån som hade lite billigare boende…

//Davie!

• Johan!!

Gäst
    22 december, 2005 vid 19:36

Ok, tack för infon… Känns lite surt att det inte blir någon vågsegling.
    Funderar på att skita i hyrbil och försöka frakta ner surfgrejerna från flygplatsen med taxi/buss till Arenal. Sedan förvara grejerna där och sticka ut och resa lite i costa rica först.

Lite följdfrågor:
    – Finns det något billigare boende i närheten av Arenal? Jag ska leva på en jäkligt tight budget. Tror ni det går att hitta billigare förvaring än 60$/månaden. Känns lite dyrt!

– Finns det jobbmöjligheter i närheten av Arsenal? Skulle va grymt att kunna dryga ut reskassan lite.

– Hur e CR att resa i? Är det säkert å så att cruisa runt utan en massa stålar?

– Finns det vindsurfingmöjligheter (våg) i Nicaragua eller Panama?

//Johan

• diil

Medlem
    24 december, 2005 vid 12:25

Vi tältade runt hela CR, funkade bra bara man håller sig till de befintliga campingarna ($2 / natt 2001). Vid Arenal var det några som bodde och jobbade på hotel Tilawa (se länk ovan), men vi bodde på ett billigt hotell inne i byn Tilaran, 5km från sjön. Kommer inte ihåg vad det hette eller kostade, men det var under $10 / natt tror jag. Man kan lifta runt också, helt ok. Det var rätt billigt att resa runt och äta, en cassada com pollo (magfyllare med kyckling och ris) kostade $2-$4, men kan va bra att ha lite kontanter att sticka till någon polisman som tycker du betett dig illa… /D

• jonny

Medlem
    5 januari, 2006 vid 14:29

var där slutet 98 ett par månader..jag hängde mest vid puerto viejo(ligger söder om puerto limon,som är en hamnstad med skumt folk..finns även spot där). schysst stämning ute i vattnet och ett bra spot precis vid byn. fanns även ett ställe som hette manzinilla tror jag. det låg söder om puerto v och lättillgängligt.. körde aldrig där..för stort!! super chill land att resa i med mycket engelsk talande folk.. lycka te!

• tigger

Medlem
    8 januari, 2006 vid 17:49

De flesta som vågsurfar i nicaragua surfar vid san juan del sur men de är inte jättestora på vintern.

Det finns även en sjö i nica som det borde gå bra att vindsurfa i men man kan tyvärr inte hyra grejer där.

//davie!

• mackattack

Medlem
    24 januari, 2006 vid 21:46

I Arenal regnar det 90% av tiden. Under de tre veckorna jag surfade där såg jag hela vulkanen vid ett längre tillfälle, uppskattningsvis i 3 timmar innan regnmolnen kom igen…

Åk inte dit!

I Laguna de salinas (la Cruz) finns det ingenting. INGENTING. Sedan är landskapet vid den bästa årstiden för WS, d.v.s. våren, knall torrt och ser inget vidare ut.

Åk till CR ifall ni vill vågsurfa men inte ifall ni vill vindsurfa..

ifall ni har några frågor är det bara att ringa mig (Markus) på 073-6451905. Jag kan ha en del tips om CR, jag reste i landet i tre månader typ.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfa i Costa Rica?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.