Senaste nytt Forums Vindsurfa i Europa 2004

• Vindsurfa i Europa 2004

Publicerad av evol på 14 januari, 2004 vid 21:38

Måste erkänna att jag både blev suktad och påverkad av Winsurfings artikel om Portugaltouren i senaste numret.
    Har nu själv börjat att fundera och knåpa på en egen trip i europa i sommar, innan hade jag planer på en längre vistelse i västindien efter sommaren, men friheten att åka till olika platser när det behagar lockar! Dessutom har man möjlighet att stanna lite längre = mer vindsurfing, med egen maskin än att flyga reguljärt ( mer ekonomiskt).

Min plan är således enkel, I Augusti (slutet, tyvärr ) i år drar jag söderut ( från Stockholm) med bil alt en van, för att besöka dom cleanaste spotsen i Europa.
    Jag hade tänkt vara borta 30-50 dagar (kanske längre om det går ekonomiskt/ fortfarande är kul att bo i bilen käka konserver tvätta sig med Evian..), självklart har jag egen utrustning, och tidigare erfarenheter av långa bilresor i Europa.
    För att slippa den sunkiga/tråkiga/dyra ( fick punga ut 7000SEK förra året i soppa/färja från Barcelona till STHLM med en Dodge van ) tillbakaresan (till kalla norden) i November/december, hoppas jag på att kunna sälja surfmobilen i södra spanien ( Tarifa ) och flyga hem.

Vilka Spots tycker du man bör besöka och i vilken ordning?
    Så,.. skriv ner ett par sköna ställen du varit på eller vill åka till eller vill rekommendera andra att besöka.
    Skriv gärna också varför dom e bra eller dåliga, motivera.
    Många av er har väl säkert själva gjort en europatour. Hur såg dom ut? Do´s and don´t do´s..?
    Vilka brädor/segel/storlekar skulle ni ta med ( det e trångt I bilen..) ? Vad är en rimlig budget på, säg 30 dagar?

Shoot!

evol svarade 20 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • mag

Medlem
    15 januari, 2004 vid 07:59

Det finns en hel del skrivet i Resmålsdiskussionen. Leta ett tag där också om du inte får svar.
    /Magnus

• adde

Medlem
    15 januari, 2004 vid 08:01

Om du skall ner till Tarifa så vill jag ge dig två tips.

Jag kom precis hem därifrån efter lite vintersemester, mycket folk vintertid betyder as-jättemycket folk sommartid…

När Levanten pressar på så är det crossoff och byigt men kan blåsa pung, har du tur finns det swell och då är det ingen idee att flytta sig men är det platt och 4.2 så kan då åka till två spots som ligger mot Algecerias (eller hur det stavas…).
    Getares:
    Kör mot Malaga/Algecerias och när du närmar dig algecerias tar du höger ner mot Getares vid första rödljuset. Följ skyltar mot Playa Getares.
    Palmones:
    Kör förbi Algecerias och fortsätt mot Malaga, efter ett tag är det skyltat mot Palmones (efter en mack) sväng höger och kör rakt fram, det är en massa enkelriktade gator men efter ett tag (vi lärde oss aldrig hur) så är man vid vattnet. Här är det lite mindre vind än i Tarifa men färre på vattnet och det blir vågor även på Levante, vinden är dock minst en storlek svagare än i Tarifa. Finns också en lagun som kan ge plattvatten vid högvatten.

Vid stark pointente kör du åt andra hållet från tarifa (mot Cadiz) och svänger av mot Zahara (de los atunes) leta dig ner mot vattnet (kör ett par hundra meter in i byn så kan du svänga av ner mot vattnet). Här är det betydligt färre folk, mindre vind men bättre vågor än i tarifa.

Är det svall men ingen vind så ta vågbrädan och gå från parkeringen vid Las Dunas förbi sanddynorna och du hittar en fin våg som vrider runt en klippa. Här är du dock inte ensam…

/adde (klipp ut och spara)

• evol

Medlem
    15 januari, 2004 vid 11:11

tack för tipsen! Skall lägga inlägget i resmål i stället!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfa i Europa 2004

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.