Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfa motvind (nybörjare)

• vindsurfa motvind (nybörjare)

Publicerad av rrichard på 2 juli, 2010 vid 18:50

Hallå.
    Imorgon blir första dagen jag ska testa vindsurfa.
    Blir på farsans gamla jätte bräda typ 80/90 -tal.

Kan inget om vindar ännu.
    fick hör idag att snabbaste farten kan man få upp när man kryssar eller seglar mot vinden?
    Någon som har en snabb kurs på de?
    Om det är så:P kanske är grundlurad:P

Något jag ska tänka på imorgon?
    Kollade lite andra trådar men ville höra lite mer om detta.

Knatte svarade 14 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Knatte

Gäst
    2 juli, 2010 vid 19:33

Det går allra snabbast när du seglar på halvvind (vind från sidan) och ännu snabbare om du har vinden snett bakifrån ”slör”
    När man seglar mot vinden ”kryss” så går det inte alls lika fort, men det är ganska lätt/enkelt att kryssa.
    Problemet kan ju vara att man skall komma tillbaka till ursprungsplatsen igen och det brukar vara det kluriga när man är nybörjare..:tongue:

• sebbe87

Medlem
    2 juli, 2010 vid 19:34

Först steget är att man ska alltid ha vinden i ryggen. eller så kommer du ner till Lögarängen imorgon och prova på riktiga grejer helt gratis.

Jag och stefan kommer att hålla prova på dag imorgon

• rrichard

Medlem
    4 juli, 2010 vid 06:48

Är tyvär borta hela helgen så får bli pråmbrädan.
    Testade lite igår lördag, Jag kom upp på brädan men kändes som jag står lite fel. Men den brädan lär vara mycket mer stabil en era nya brädor?
    Seglet var aldrig rakt , lutade alltid med vinden. Det ska väll nästan vara tvärtom. Ska man stå bröve masten (stången 😛 ) eller står ni lite bakom?
    Fick några vindar jag klara men det gick inte fort:P Sen att kryssa tillbaka var man inte hajj på. blev å simma 200 m för att sen kunna surfa in till bryggan med en stillsam vind.

• Knatte

Gäst
    4 juli, 2010 vid 09:51

Kika på denna videon och se om något klarnar..:wink:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8GbSXn37f5k”]YouTube- learn how to windsurf[/ame]

• rrichard

Medlem
    4 juli, 2010 vid 14:44

Riktigt bra video!
    Idag har det gått hyffsat bra.. börjar nog hitta balansen lite.
    Men kan vart för det blåste typ NOLL.
    Måste vara lättare å hitta vindarna när det blåser lite mer?
    Hur mycket ostadigare är dem nyare brädorna än dem gammla pråmarna sent 80-tal är det på min-
    Vad ska jag söka efter för bräda å segel om jag vill forsätta nu? in på 2000 talet har jag nog råd med. men är inte så tät:P

surfar typ i små sjöar och i mälaren västerås.
    alroundbräda som passar till det mesta.
    Är en helt färsk nybörjare

• tsss

Medlem
    4 juli, 2010 vid 16:22

Moderna nybörjarbrädor är mycket mer stabila än dom gamla pråmarna! Går lätt att sälja för nästan samma peng när du växt ifrån den efter några dagar/ veckor…

• gnutten

Medlem
    4 juli, 2010 vid 17:11

De allra största nybörjarbrädorna på 200-250 l är väl tveksamt om man skall köpa. Brädorna är grymt bra att ta de första stegen på, men låna heller några gånger om du har möjlighet. Du utvecklas snabbt ifrån dem.

Sikta sen i dig på att köpa tex en freeride bräda på 140-150 l. Den kan du ha flera år och lära dig rejält mycket på.

• rrichard

Medlem
    5 juli, 2010 vid 18:25

freeride bräda på 140-150 L dem sjunker inte väll?
    Om den inte gör det kanske man kan slå till på en sån direkt?
    Vad ska jag söka på om jag vill hitta något komplett sätt med segel å allt. såg att det fanns grejjer komplett för typ 2500-5000 kr.

• Knatte

Gäst
    5 juli, 2010 vid 22:25
    rrichard;619818 wrote:
    freeride bräda på 140-150 L dem sjunker inte väll?
    Om den inte gör det kanske man kan slå till på en sån direkt?
    Vad ska jag söka på om jag vill hitta något komplett sätt med segel å allt. såg att det fanns grejjer komplett för typ 2500-5000 kr.

En bräda på 140-150 liter sjunker inte om du inte väger uppåt 130 kilo..:wink:
    Men stirra dig inte blind på volymen, bredden är viktigare än bara volym. En bred 110 litare är bättre än en långsmal 140 litare:blush:
    Så satsa på minst 65 cm bredd och volym uppåt 140-150 liter.
    Men 70-75 cm bredd är absolut att föredra ihop med volym uppåt 140-150 liter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfa motvind (nybörjare)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.