Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfare i Västervik
-
Vindsurfare i Västervik
Publicerad av rillo på 30 juli, 2007 vid 18:25Halloj. Flyttar till Västervik i oktober och undrar om det finns någon klubb eller likasinnade i området. Skulle vara kul att få kontakt med någon som kan visa bra spots runt Västervik.
/Rickard
hanko svarade 17 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jodå…vi är ett antal som trotsar vindgudarna och försöker oss på världens sämsta spot..! Men tro´t eller ej så e vi inte så kassa..!! Några seglar 50-60 ggr per år..! Jag själv fick till 3 lysande surf förra året…!! Men e du flexibel så finns här bra (med tanke på omständigheter som en j-vla massa skärgård i vägen). Ring Västerbådans fyr…(strax utanför västervik så får du en vink om hur det blåser. 0490-28100) Vi kanske hörs här eller på vattnet..!
Horns Udde och Gudingen kan ju lite ”vågor”…
Välkommen!!
-
å så e ju västervik bara typ 1.5 timme från Haga Park…så det kan ju funka!
Nån direkt klubb finns inte utan jag tillhör min gamla ”Moderklubb” som är båtsällskap. En del här är med i ÖWC tror jag..!
-
Man kan surfa i alla vindriktningar i Västervik, även om allting med ost inblandat såklart blir klart bäst. Västligt, speciellt rak väst blir väldigt byigt, men det är ändå seglingsbart och ofta fler än man själv ute på vattnet.
Här kommer några spots med passande vindriktning (optimal inom
parentes) angiven i grader. 90 grader är ost, 180 syd osv. Fyren som nämns ovan ger riktningen i grader.1. 40-200 (135)- Horns Udde
Bästa vinden i stan. Nästan alltid jämn och fin vind vid ostligt. Vid lite nordlig inblandning kan man hitta bra vågor ute på några grundområden ganska långt ut. Sydost ger choppig slalomsegling med möjlighet till plattvatten bakom flera låga öar. Ibland seglingsbar sjöbris på försommaren som är starkast ute vid Idö-sidan eller närmast Händelöp. Kör ut mot Horns Udde och ställ bilen nere vid huvudbryggan.
Stenigt isteg, men man vänjer sig. Skor är nästan ett måste, även på sommaren pga sten.2. 180-290 (-)- Insidan Gränsö
Räkna med byig vind. Ordenligt byig alltså. Vi pratar femsekundersbyar på 17 m/s och sen en halvminut med 5 m/s från motsatt håll innan nästa tryckare kommer… nej, så illa är det väl inte ändå. Trevlig och snäll slalom/freestylesegling med lite insjökänsla i Lucernafjärden mittemot Lysingsbadet. Många seglare (=typ 5-10 pers med Västerviksmått) om det är helg, sol, semester och bra vind. Kör ut mot Gränsö och förbi slottet. Två olika ställen beroende på riktning. På s-sw är det bäst att köra ner på en stor gräsäng (a) som man hittar genom att ta höger ner på en grusväg ungefär 200 meter efter en 90-graders vänstersväng vid ett hus efter slottet. Rigga längst in borta i det vänstra hörnet av ängen och gå ner genom träden i strandkanten. Nyligen röjt av kommunen och ”officiell” vindsurfstrand inskrivet i naturskyddet. Varmt, lä och allmänt gött att rigga ner på ängen. Andra stället (b) passar bäst på mer västliga vindar, eftersom vinden då får mer yta att jämna till sig på.
Fortsätt då på huvudvägen förbi ängen tills du kommer ner till vattnet igen. Här kan man rigga nästan var som helst, men ”officiella” stället är en bit fram innanför den lilla ön med ett hus på. Parkera på en liten grusplan ner mot vattnet.3. 305-325 (315) – Fotbollsstranden
Nordvästspot i Gamlebyviken med kul gippvågor och bra segling, men med ganska smalt vindriktningsområde. Det brukar dock styra in lite i viken och därmed ordna till sig även om det vrider lite. Smidigt att rigga iom att man kommer ända ner till stranden med bilen. Kör mot Norra Sjukhuset och ner mot den fotbollsplan som ligger nordväst om själva området. Där åker man på en smal asfaltsväg och förbi planen och ner till vattnet där man hittar en liten sandstrand. Se förstoring på karta för grafisk presentation av vägbeskrivningen. Den lilla gröna rutan är fotbollsplanen.4. 30-80 (45) – Skanvik, Gränsö
Bra vind på NO, även om det finns en ö här som sabbar vinden totalt de första hundra meterna, vilket gör att man nästan får simma en bit. Svårt att ta sig ut med liten bräda, men med en större freeride eller en formula når man riktigt fin skärgårdscruising i sjöbris. När man väl kommer ut är det jämn och bra vind med ganska storchoppig havssegling. Inget som passar nybörjare. Inga brytande vågor, men rejäla dyningar när man kommer ut en bit. Man seglar i princip vid Västerbådan, så en signal dit och man får reda på exakt hur det blåser. Man riggar nästan alltid för stort här pga att det ser lugnt ut pga ön. Kör ut på Gränsö till sista spotet på insidan enligt ovan. Ta sen vänster på en sommarstugeväg precis innanför den lilla ön med huset. Kör rakt över och ta vänster ner mot en brygga i vattnet där man parkerar och riggar. Bäst på NO är att gå en bit in i kohagen med grejorna och starta där. Då slipper man en del av öns vindskugga. Oftast en jävligt störig fiskodling en bit ut längs stranden vid Skanvik som bara är ivägen när man pressar höjd. Går INTE att dra över i full fart ens med gräsfena då det är en spänd 5mm stålvajer i ytan. VARNING! (Syns dock mycket bra, så man missar den inte).5. 340-020 – Kanalinloppet (Gudingesidan), Gränsö
Har inte seglat här så mkt. Man kan köra snälla stilen och segla från en liten strand på landsidan av inloppet av kanalen eller den fula stilen och dra rakt ner på en sommarstugetomt på Gränsösidan där det är bättre att gå i. På vintern är stugorna tomma och det är bara att köra ner, men på sommaren gör man bäst att hålla sig till kanalstranden.6. 340-005 – Hundklubben/Husvagnsföreningen, Piperskärr
Kör mot Piperskärr/Norrlandet (dvs samma väg som till Gränsö, men ta inte höger vid det avtaget) och ta höger där det står ”Sommarhem” eller nåt sånt. Efter en bit kan man välja att ta vänster ner till en hundklubb (bra spot, arga hundar) eller köra rakt fram till en campingförening (dålig spot, glada campare). Vanligen ganska byigt och tomt på andra surfare, men fungerar i nödfall.Där har du hela gradskivan sammanfattad. Mitt allmänna tips är att åka till Horns Udde så fort det finns minsta misstanke om att det fungerar.
Där är det oftast iaf några surfare. Mest folk hittar du en solig dag på med västlig vind på insidan av Gränsö.Det bästa nybörjarstället i kommunen är Hallmare badstrand i Loftahammar. Där är det långgrunt och sandstrand. Nackdelen är att det är en bit att gå med prylarna från bilen, speciellt på sommaren när det är mycket campinggäster att trängas med.
Kolla bifogad karta för enklare orientering.
Vi syns på vattnet.
Mvh Martin Ottosson
-
Det verkar vara strul med bildfunktionen på forumet. Skicka din mailadress via pm så skickar jag över en karta med ovanstående spots inritade.
-
Snygg marknadsföring av våra miserabla förhållanden i Västervik men är man lite ambitiös så blir det ju lite seglat iallafall och det blir ju aldrig ”crowded”
-
@Hänkö 401575 wrote:
Snygg marknadsföring av våra miserabla förhållanden i Västervik men är man lite ambitiös så blir det ju lite seglat iallafall och det blir ju aldrig ”crowded”
Hehe, nej crowded är sällan ett problem around here 🙂
Väst är är alltid miserabelt, men alla riktningar med ostlig inblandning tycker jag faktiskt är helt ok. Jag har haft några riktigt bra dagar på Horn i år, både med kite och vindsurfing.
-
Jag hoppas på de närmsta tre veckorna då jag har lite fritt från jobb o annat…! Missade tre dagar 10-14m/s på norra Öland förra veckan ….! Urk
Logga in för att svara.