Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

• rillestark

Medlem
    5 september, 2007 vid 19:59

@Lars_K 412002 wrote:

Nej inte alls. Ditt inlägg idiotförklarar dej däremot.

Skärpning Lars! Är vi på vattnet är det vår lagstadgade skyldighet att lära oss de regler som gäller där, precis som vi måste lära oss reglerna som gäller i trafiken för att vistas där.

Dykaren har haft rätt i allt han sagt så här långt.

Frid.

/Richard

• jonteasu

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:02

@Miracle 412007 wrote:

Skärpning Lars! Är vi på vattnet är det vår lagstadgade skyldighet att lära oss de regler som gäller där, precis som vi är skyldig att lära oss reglerna som gäller i trafiken för att vistas där.

Dykaren har rätt i allt han säger så långt.

Frid.

/Richard

Tycker dock han borde tänka lite på hur han formulerar sig. Han får inte igenom sin vilja genom att provocera surfarna. Dessutom fattar jag inte varför han inte skriver ut sitt namn.

State your name soldier…

• oden031

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:12

Måste bara få fråga varför de måste dyka Just där, om det nu är så trångt pga vindriktning osv…Menar att det är ju svårare att hitta en bra spot för oss windsurfare pga vindrikting/plattvatten/vågor osv…Men dyka kan man väl göra på fler ställen, eller???

• safesurfer

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:12

Intressant disskussion jag dyker och snorklar mycket själv och vet precis känslan av att ligga i vattnet och höra motorbåtar som kommer nära. Kan inte uttala mig om just den platsen och dagen som disskuteras. Man måste givetvis respektera en dykflagga även om det är en idiot som väljer att dyka på ett idiotiskt ställe, man vill ju inte köra över ens en idiot. Som dykare anser jag också att man oftast har mycket större flexibilitet att välja dykplats och dykdag. Klart är iallfall att man inte bör slänga ut flaggan vart som helst utan att ta hänsyn till andra som vill vistas på samma plats. Det låter som dykaren här på forumet iallfall inte kan så mycket om seglingens grundprinciper att man inte kan köra en liten vågbräda som vilket liten motorbåt somhelst utan behöver både plats och fart för att komma dit man vill. Slutsatsen kanske är att vindsurfare borde lärasig vad en dykflagga betyder och dykare ta lite mer hänsyn till vart de dyker och lära sig lite mer om seglingens principer.

• Oregistrerad

Gäst
    5 september, 2007 vid 20:29

@oden031 412013 wrote:

Måste bara få fråga varför de måste dyka Just där, om det nu är så trångt pga vindriktning osv…Menar att det är ju svårare att hitta en bra spot för oss windsurfare pga vindrikting/plattvatten/vågor osv…Men dyka kan man väl göra på fler ställen, eller???

Ok, en förklaring kring vad som gäller vid Björkviks brygga:

Stället kan enklast förklaras som en udde som sticker ut ca 100m nästan rakt
    söderut.
    För 2 år sen utfärdade länsstyrelsen dykförbud på den östra sidan om udden där inloppet till en småbåthamn finns och rekommenderade samtidigt oss dykare att vara på den västra sidan för att undvika “konfrontationer”.

Alltså: båttrafik på östra och dykare och badfolk på västra!
    Det är alltså surfarna som är på badfolkets sida. 🙂

Tack vara surfare som Miracle, Oåxen o Xhib med sakliga inlägg så
    lever hoppet om att fredspipan kan tändas inom en snar framtid. 🙂

• rillestark

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:32

Jag tycker det är bra att dykaren skriver på vårt forum. Det är ju bra att få reda på hur saker och ting uppfattas av de som inte är vindsurfare. Sedan vore det ju förstås idealiskt om det fanns en förståelse hos alla för seglingens möjligheter och begränsningar. Tror dock att det är svårt att greppa detta om man inte själv seglar.

Glömde…

Välkommen! 🙂

Frid.

/Richard

• Oregistrerad

Gäst
    5 september, 2007 vid 20:49

@Miracle 412026 wrote:

Jag tycker det är bra att dykaren skriver på vårt forum. Det är ju bra att få reda på hur saker och ting uppfattas av de som inte är vindsurfare. Sedan vore det ju förstås idealiskt om det fanns en förståelse hos alla för seglingens möjligheter och begränsningar. Tror dock att det är svårt att greppa detta om man inte själv seglar.

Glömde…

Välkommen! 🙂

Frid.

/Richard

Tro det eller ej men jag har faktiskt surfat ett par år själv och förstår era möjligheter och begränsningar rätt bra. Dock förstår jag inte varför den 10 seglaren blåser på i 20 knop förbi flaggan när hans 9 kompisar kan åka in 30 meter från flaggan i 5 knop? (med lika utrustning)

Frid frid .)

• fastforward

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:55

Intressant problem. Ett par frågor som jag tycker skulle vara bra att få besvarade:
    1. Varför vill man dyka just vid Björkvik? Är det extra fin botten där eller vad?
    2. Finns denna diskussion återspeglad på ett dykforum eller liknande? Eftersom herr Oregistrerad inte ännu har presenterat sig så vet vi inte ännu om han/hon representerar större delen av stockholms dykare eller om det endast är en person som tycker såhär.

För övrigt så känns det som om hela problemet skulle kunna lösas med lite information. Dykarna bör känna till vilka ytor vindsurfarna kräver för att kunna utöva sin sport (som sagt, det är väsentligt svårare att ta höjd/styra än i en båt) och anpassa sina dykplatser därefter samtidigt som vindsurfarna bör vara medvetna om vad dykflaggan betyder och därför visa hänsyn. Jag tycker att en informationsskylt på platsen skulle vara en bra idé.

• Oregistrerad

Gäst
    5 september, 2007 vid 21:28

dykarna.nu

Närgångna brädseglare i Björkvik (Läst 417 gånger)

I söndags var jag och resten av en kurs jag medverkade på höll på och dök i Björkvik (på det “vanliga” berget). Där fanns också en annan skola som hade lagt en boj försedd med dykflagga en bit ut. Medan vi höll på dök det upp ett helt gäng vidsurfare, och det verkade som de skulle ha någon tävling men jag såg aldrig någon måldommare ed. I vilket fall som helst seglade de med mycket hög hastighet endast ett fåtal meter från dykbojen där det också ofta fanns dykare i ytan.

Om inte jag har fel så finns det en lag som säger att sjöfart ska hålla sig på minst 30 m från denna flagga. Oavsett det tycker jag att detta är synnerligen oansvarigt och nonchalant! Nu undrar jag om det pågår någon slags konflikt mellan dykare och surfare i Björkvik. Jag konfronterade dem aldrig då jag inte ville lägga mig i något krig utan att veta vad som händer…

2007-09-05 13:12:54
    822 postningar

Skrivet av:
    Olle Borg

• Oregistrerad

Gäst
    5 september, 2007 vid 21:31

@fastforward 412035 wrote:

Intressant problem. Ett par frågor som jag tycker skulle vara bra att få besvarade:
    1. Varför vill man dyka just vid Björkvik? Är det extra fin botten där eller vad?
    2. Finns denna diskussion återspeglad på ett dykforum eller liknande? Eftersom herr Oregistrerad inte ännu har presenterat sig så vet vi inte ännu om han/hon representerar större delen av stockholms dykare eller om det endast är en person som tycker såhär.

För övrigt så känns det som om hela problemet skulle kunna lösas med lite information. Dykarna bör känna till vilka ytor vindsurfarna kräver för att kunna utöva sin sport (som sagt, det är väsentligt svårare att ta höjd/styra än i en båt) och anpassa sina dykplatser därefter samtidigt som vindsurfarna bör vara medvetna om vad dykflaggan betyder och därför visa hänsyn. Jag tycker att en informationsskylt på platsen skulle vara en bra idé.

1) Helt rätt, ett av få ställen i stockholms skärgård med fin sandbotten(annars dy) som är en förutsättning vid dykutbildning som de flesta dykarna där ute ägnar sig åt.
    2) Alla dykskolorna pratar inte OM, utan NÄR en allvarlig olycka kommer att ske ute vid Björkviks brygga.

Jag tycker faktiskt att det blir lite komiskt när ni säger att “kan ni inte dyka nån annanstans”. Vi använder en yta av ca 30x30m, ni har hela nämndöfjärden
    att segla i, och då pratar vi om en fjärd som man knappt ser över till andra sidan.
    Jag har aldrig bett er “segla nån annanstans” utan bara bett om lite visad hänsyn när ni är i närheten av oss.

Tack på förhand.

Den anonyme dykaren som kommer att avslöjas av hockeyhjälmen på huvet vid nästa dyk i Björkvik

• Oregistrerad

Gäst
    5 september, 2007 vid 21:35

@Oregistrerad 412048 wrote:

dykarna.nu

Närgångna brädseglare i Björkvik (Läst 417 gånger)

I söndags var jag och resten av en kurs jag medverkade på höll på och dök i Björkvik (på det “vanliga” berget). Där fanns också en annan skola som hade lagt en boj försedd med dykflagga en bit ut. Medan vi höll på dök det upp ett helt gäng vidsurfare, och det verkade som de skulle ha någon tävling men jag såg aldrig någon måldommare ed. I vilket fall som helst seglade de med mycket hög hastighet endast ett fåtal meter från dykbojen där det också ofta fanns dykare i ytan.

Om inte jag har fel så finns det en lag som säger att sjöfart ska hålla sig på minst 30 m från denna flagga. Oavsett det tycker jag att detta är synnerligen oansvarigt och nonchalant! Nu undrar jag om det pågår någon slags konflikt mellan dykare och surfare i Björkvik. Jag konfronterade dem aldrig då jag inte ville lägga mig i något krig utan att veta vad som händer…

2007-09-05 13:12:54
    822 postningar

Skrivet av:
    Olle Borg

INTE JAG SÅ NI INTE HÄNGER DEN HÄR STACKAREN!!! ;)))

• rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 22:06

Jag föreslår en skylt på stranden. Jag har aldrig sett en dykflagga och kände inte till hur dykflaggan såg ut och jag brukar ha hyfsad koll på såna saker. Det finns säkert många vindsurfare som inte har en susning om dykflaggor. I värsta fall använder de flaggan som rundningsmärke eftersom många surfare gillar att ha nåt att gippa runt.

Jag skulle föreslå en skylt på stranden, med text i stil med “Snälla vindsurfare, vi dyker där ni surfar, segla försiktigt vid våra flaggor”, och en bild på en dykflagga. Visst, det kanske är att idiotförklara oss men i allmänhet gäller att man inte kan informera för mycket.

• Oregistrerad

Gäst
    6 september, 2007 vid 05:25

@Oregistrerad 412053 wrote:

INTE JAG SÅ NI INTE HÄNGER DEN HÄR STACKAREN!!! ;)))

Jag håller med övriga, problemet är nog mer okunskap bland oss vindsurfare, vindsurfarfare är för det mesta inte sjöfolk på det sättet. jag gick en vindsurfingkurs när jag började vindsurfa och där gick vi igenom hur märken för just dykare såg ut och vad som gällde. Vet man om att det är en dykare så tycker nog dom flesta att det är rätt givet att inte blåsa förbi i 20 knop, jag skulle iallafall inte vilja sätta fenan i en dykare i den farten (eller aldrig heller) Bra att du upplyser om det här, men för er säkerhetsskull bör ni nog tänka ut ett sätt att överinformera även vid den nämnda stranden, det kommer nog bara uppfattas positivt, eftersom att det är så självklart.

• swe-496

Medlem
    6 september, 2007 vid 05:55

Håller med dykaren här i det han säger.
    Jag har använt Björkvik som tillhåll i flera år. Riktigt bra ställe för vattensporterna vi utövar.

Har pratat med han som äger huset precis nere vid stranden där för ett antal år sedan när vi skulle ha RM i Formula där. Han hävdade att dykarna bedrev sin verksamhet på privat mark -stranden ägs tydligen av tomträttsförening där ute- vilket inte gillades då det enligt honom skräpades ned ute på berget och grillades med öppen eld direkt på berget samt att dykskolorna inte betalade något till föreningen för sin affärsverksamhet på privat mark.
    Han ansåg då att skolorna inte skulle få hålla sin kursverksamhet där utan att betala en skälig ersättning.
    Vet inte hur det hela förhåller sig idag.

Har varit där ett antal gånger när skolorna ligger som ett radband precis utanför den strand där de flesta vindsurfarna går ut. Lite svårt då att inte undvika att gå in eller ut i närheten av dykbojarna. Jag seglar själv Formula och har inga problem att hålla mig flytande utan planing och kan glida förbi i väldigt låg fart och hålla koll i vattnet framför mig, vilket inte är fallet för flertalet som seglar där, de behöver ha planing för att hålla sig flytande och har inte alltid möjligheten att hålla tillräcklig höjd, vilket jag tror kan vara anledningen till att denne person har seglat i närheten av bojen.

Tycker självklart vi ska samsas om utrymmet och föra en dialog. Tror inte att någon skulle bitit huvudet av dig om du hade tagit upp det med de som var där då. Det är inte alltid det ligger en dykboj ute heller. Har varit tillfällen då flaggan endast har suttit knuten i en lite låg buske på berget, väldigt svårt att veta vart dykarna befinner sig då.

Självklart kan man fråga innan man ger sig ut, brukar göra det vid de tillfällen det inte finns en boj i vattnet.

Dyk lugnt och surfa säkert….

• chiffis

Medlem
    6 september, 2007 vid 06:42

För ett antal år sedan hade min fena hård kontakt med en dykares huvud.
    de dök långt ut precis i inseglingen till viken. Jag såg en massa misstänkta luftbubblorhan och hann precis skota ur för att tappa planing. Dykflaggan var monterad på bergsknallen. Smällen var rejäl jag hoppade genast i vattnet för att kolla dykaren men han gav mig tummen upp. Sedan dess är jag MYCKET försiktig, man vill ju inte ha ett liv elller en allvarlig skada på sitt samvete, även om det är “dykarens fel”. Ett effektivt sätt att hindra olyckor är ett antal bojar med rep emellan a’la badplatser. Där får dykarna se till att surface. / Kristoffer

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.