Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

  • svenne

    Medlem
    6 september, 2007 vid 06:47

    Det har sagts tidigare, och jag säger det igen; det spelar nästan ingen roll för min del hur viktigt det än är – är det skrivet anonymt så tappar jag förtroendet totalt för åsikterna i inlägget. Det var inte direkt smart att börja första inlägget i tråden med “Kan någon vettig människa här…”, det om något var att idiotförklara de flesta surfare, eller?
    Vad är det som säger att vår oregistrerade dykare egentligen inte är 4 olika personer? Dessutom är dykarinläggen allt som oftast på en lika låg nivå som mothuggen, vilket inte heller gör det bättre. Registrera dig, eller skriv åtminstone under med ett namn. Det blir inte en vettig dialog när den ena parten är anonym. Jag tror inte att någon här skulle hemsöka dig ändå.

    Dykarflagg är en internationell signalflagga, den ingår i vanligt sjövett precis som att man ska se skillnad på ett syd och nordmärke. Tyvärr är det så illa ställt med både sjövett och kunskap hos båtägare med på tok för stora båtar, så jag har otroligt svårt att ha förståelse för kravet att surfare ska veta vad en trasig Finlandsflagga betyder när inte ens miljonkronorsbåtarna har koll längre.

    Att surfare har hela Nämdöfjärden för sig själva kan tyckas som en bra åsikt, men som redan har beskrivits finns det inte möjlighet för alla att ta sig in och ut med vettig höjdtagning.
    Likaså är det inte lätt för en nybörjardykare att “hitta upp” vid bojen eller flaggan, det är ju inte som att dyka i Medelhavet direkt och det går fort att tappa orienteringen på botten när sikten är dålig. Så när det finns dykarflagg ska alla se upp – surfare som dykare.

    Till sist, det är långt ifrån alla Björkviksurfare som hänger på det här forumet, och det ända sättet att nå alla som surfar där är att informera på plats. Antingen placerar ni ut en banderoll eller en skylt med kort information i stil “Hej, idag finns det dykare här, borta vid flaggan. Var försiktiga så vi inte skadas.“, eller också fortsätter ni att leva ett anonymt liv på Internetforum i tron om att ni når fram. Det sistnämnda kommer med största sannolikhet bara medföra att ni sitter och muttrar för er själva nästa gång ni dyker också. Information är bättre än gnäll och hot. Behöver jag säga att jag är för en öppen dialog så att alla kan vara där (och vid alla andra platser för den delen)?

    När jag ändå håller på, skulle vara kul att veta vad dykarna tyckte om skylten som ställdes på botten utanför Björkvik. De flesta surfare tyckte att det var det mest puckade som har hänt på länge…

    Surfare: Det gör ont i fenan att krocka med en dykare, se upp för Konsumvimplar!

  • anilson

    Medlem
    6 september, 2007 vid 07:29

    @SWE 496 412074 wrote:

    Har pratat med han som äger huset precis nere vid stranden där för ett antal år sedan när vi skulle ha RM i Formula där. Han hävdade att dykarna bedrev sin verksamhet på privat mark -stranden ägs tydligen av tomträttsförening där ute- vilket inte gillades då det enligt honom skräpades ned ute på berget och grillades med öppen eld direkt på berget samt att dykskolorna inte betalade något till föreningen för sin affärsverksamhet på privat mark.
    Han ansåg då att skolorna inte skulle få hålla sin kursverksamhet där utan att betala en skälig ersättning.
    Vet inte hur det hela förhåller sig idag.

    Han har väl ungefär samma förhållningssätt idag som igår, dvs att han gillar inte att kommersiella dykskolor använder sig av stranden utan att betala för sig, och brukar snacka om allemansrätten och länstyrelsen etc….
    Sen kan nog tycka att det är f-n inte rocketsience att sammsas om den lilla strandremsa som finns att tillgå, men att tro att forumet når alla….
    Det är mycket enklare att kommunicera på plats.

  • rillestark

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:50

    @SWE 496 412074 wrote:

    …Det är inte alltid det ligger en dykboj ute heller. Har varit tillfällen då flaggan endast har suttit knuten i en lite låg buske på berget, väldigt svårt att veta vart dykarna befinner sig då.

    @chiffis 412081 wrote:

    …Dykflaggan var monterad på bergsknallen…

    Vad är det här för dårskap? Flaggan ska vara på platsen för dyket. Den ska alltså sitta på en boj eller en båt och absolut inte på land! 🙁

    Om det är företag eller föreningar som driver skolor som använder platsen så borde det vara självklart med banderoller eller skyltar som berättar vad som pågår, om så bara för att göra reklam för sin verksamhet. Dessa kan ju förstås, till skillnad från flaggan, vara placerade på land. 😉

    Frid.

    /Richard

  • the_novice

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:59

    @Miracle 412107 wrote:

    Vad är det här för dårskap? Flaggan ska vara på platsen för dyket. Den ska alltså sitta på en boj eller en båt och absolut inte på land! 🙁

    Ja, det har tyvärr hänt här i Göteborg också…
    Höll på att köra över ett par dykare vid näset en gång, fanns ingen flagga eller boj på vattnet men det låg ngt på land bland stenarna. Då var det också en skola som hade kurs…

  • diil

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:23

    Tjena alla,

    Först och främst: Det är redigt bra att det här problemet äntligen tas upp! Jag blev själv j-vligt skraj för typ två veckor sedan, när jag plötsligt såg bubblor på ytan rakt framför mig och utan att hinna veja körde rakt över. Ganska nära under ytan såg jag en gul snorkel och goggles som tittade uppåt… Det var max en meter mellan fena och fejja kan jag säga! Ett skärsår som jag inte velat ha på mitt samvete.

    Denna dykare var en bra bit ut från stranden och hade ingen boj ute! Livsfarligt! Jag har själv dykcert och OM jag någonsin skulle dyka vid Björkvik, så skulle jag sätta dykflaggan ovanpå en stor j-la orange tunna och skriva “OBS DYKARE, håll avstånd” eller liknande på den. En rejäl boj som syns alltså!

    Regler är regler och de ska följas, men ibland kan det vara bra att vara extra försiktig ändå. Hur många tolkningar finns det inte av vad som gäller för gångare och bilar på övergångsställen till exempel?

    Alltså: Dykare, skaffa bättre och tydligare bojar. Surfare, var extra försiktiga vid Björkvik och håll avstånd till allt som skulle kunna tolkas som en dykboj.

    Snorksurfa lugnt. /D

  • doc

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:44

    För det första:
    Oavsett hur välformulerad man är så blir man tagen på mindre allvar om man inte registreras sig eller skriver under sina inlägg. Bara ett tips

    För det andra:
    Det här påminner om att sätta sura anonyma lappar i hissen, istället för att ringa på och be grannen sänka volymen.

    Jag surfar iofs mer än jag dyker, men har dykcert och slås ofta av hur märkliga platser man väljer att dyka på.
    Om jag åker skidor så drar jag inte med nybörjare till skoterspåret eller puckelpisten utan letar upp en lite avskild snällare backe där man får instuera i fred. Jag har inte lektion mitt i halfpipen,även om snön är bäst där.
    Jag skulle själv inte vilja dyka nära infart till en hamn eller vältrafikerad ränna eller farled. Lika lite skulle jag vilja dyka på ett ställe där det vattensportas på ytan. Vi har det förvisso bättre förspänt med alternativa dykställen här på Västkusten, men ändå. Får man en bräda i skallen är det ju helt ointressant om man hade lagen på sin sida.

    Nu är det uppenbarligen så att detta är ett av få ställen man kan dyka på i trakten enligt tidigare inlägg, vilket ju gör saken svårare, men jag kan bara inte fatta att man inte tar i problemet på plats istället. Det bästa hade väl varit att välja ett annat ställe när det blåser, det är ju bara då detta är ett problem, eller hur?
    Går inte det så får man väl sätta skylt på land och det finns ingen ursäkt för att inte ha boj utlagd. Att knyta fast en flagga på land var bland det dummaste jag hört.

    Nu vet ni alltså av erfarenhet att flaggan inte räcker. Vad sägs om en liten gummibåt med en stor skylt DYKLEKTION PÅGÅR… Det kan ju inte vara så himla svårt!

    Bjud till lite själva nu, och hjälp de stackars okunniga surfarna på traven så löser sig detta helt säkert. Klart att man kan samsas om stället.
    Har man kommersiell verksamhet på allmän plats där man inkräktar på andras möjlighet att utnyttja platsen (om än bara 30×30 meter) får man nog finna sig i att ta ett större ansvar själv för att lindra konflikten.

    Det enda som är riktigt viktigt är ju att undvika en olycka.

  • jocla

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:59

    Jag började min “surfkarriär” i björkvik och som nybörjare var jag många gånger glad att man bara tog sig ut (och framförallt tilbaks igen) vilket resulterade i att man ibland kom ganska nära bojen, dock var det långt ifrån 20 knop…

    Men även nu när kryssen går klart bättre brukar jag ändå välja att ibland gå nära bojen beroende på att dykarna befinner sig någon annanstans inom fendjup.

    Jag tycker att detta tidigare funkat bra i och med att de som vindsurfar i björkvik vet om att det är dykare där och därmed seglar långsamt och spanar efter bubblor när man går in och ut.
    @Diil 412122 wrote:

    Denna dykare var en bra bit ut från stranden och hade ingen boj ute! Livsfarligt!

    Men det är klart, finns det ingen boj ute så kan man självklart missa det…

    I söndags var det väl en tävling som startade där vilket inte händer ofta, det borde vara en smal sak att i fortsättningen informera dykarna att de bör vistas på land under den korta tiden starten pågår.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 15:20

    Då kan vi väl knyta ihop säcken o röka fredspipa i helgen!

    1)Surfarna lär sig hur en dykflagga ser ut och respekterar reglerna kring den.

    2) Dykarna sätter upp sina flaggor tydligt och använder en rejäl boj om flaggan fästs på land.

    Alla sprider denna information inom de sina!

    Fred

  • fastforward

    Medlem
    6 september, 2007 vid 17:04

    @Oregistrerad 412214 wrote:

    Då kan vi väl knyta ihop säcken o röka fredspipa i helgen!

    1)Surfarna lär sig hur en dykflagga ser ut och respekterar reglerna kring den.

    2) Dykarna sätter upp sina flaggor tydligt och använder en rejäl boj om flaggan fästs på land.

    Alla sprider denna information inom de sina!

    Fred

    Nja, det räcker inte riktigt tycker jag:

    3) Dykarna försöker lägga sina dykplatser så att det förenklar framkomligheten för surfarna de dagar det blåser.

    4) Om endera dykare eller surfare ser varandra på stranden så går de fram och snackar och förklarar sina behov för varandra så att det blir enklare att samsas om platsen.

    Angående fredspipa så tycker inte jag att det behövs eftersom det knappast har varit något konflikt utan bara ett utbytande av idéer. Det enda som liknat konflikt är väl frågan om att mr/mrs oregistrerad bör presentera sig. Men den (i min mening mycket rimliga) förfrågan verkar det inte finnas någon förståelse för. Lite skumt egentligen när mr/mrs oregistrerad själv söker förståelse för sin situation…

  • svenne

    Medlem
    6 september, 2007 vid 17:43
    fastforward;412233 wrote:
    Nja, det räcker inte riktigt tycker jag:

    3) Dykarna försöker lägga sina dykplatser så att det förenklar framkomligheten för surfarna de dagar det blåser.

    4) Om endera dykare eller surfare ser varandra på stranden så går de fram och snackar och förklarar sina behov för varandra så att det blir enklare att samsas om platsen.

    Huvet i spiken, eller nåt.

  • musmupp

    Medlem
    6 september, 2007 vid 23:21

    Vore kanske inte så dumt med en klistrad tråd med viktiga regler?
    T.ex. betydelse av dykflagga, väjningsregler mm Det är nog många som inte är insatta
    i regler och bestämmelser+hjälp signaler på vattnet. Jag med flera….
    Någon som fixar detta?

    Tackar på förhand!

    Väldigt bra initiativ av “dykarn” att ta upp detta på forumet, dock kan man ju ha en
    annan ton… Allt handlar om okunskap, knappast om rötägg som försöker strimla
    dykare med fenan.

  • dreadlock

    Medlem
    7 september, 2007 vid 07:22

    Hej,

    Då det uppkommit en diskussion rörande anonymitet vid postande av inlägg har jag valt att registrera mig och framföra mina enkla åsikter under eget namn. Märk att jag inte är den dykare som startade diskussionen utan endast någon som är intresserad av diskussionen och välkomnar ett ökat samförstånd mellan våra vattensporter.

    Till att börja med vill jag understryka att det till största delen är utbildning som bedrivs vid Björkvik vilket gör mig lite orolig då jag läser att vissa dykskolor tycker att det räcker med en flagga på land för att markera dykarnas närvaro. Jag vill understryka vikten av nyttjandet av ytboj i de situationer då man dyker med trafik på ytan – men då får man inte glömma bort den respekt som krävs från ovan nämnda trafik att de förstår och respekterar flaggan/bojen.

    När man talar om nybörjare, oavsett aktivitet, kan alla minnas sina första stapplande steg och de svårigheter man mötte när man prövar något för första gången. Många dykare i Björkvik är antingen under utbildning eller gör sina första egna dyk där då de känner till miljön från sin utbildning. Detta gör att det ibland kan uppstå situationer där dykaren kommer upp i ytläge på annat ställe än vad som planerats och beror helt enkelt på att dykaren är just nybörjare. Vidare kan en instruktör bestämma att avbryta dyket om något inte går enligt planerna, vilket denna gör helt rätt i då det de facto är en risksport vi sysslar med. Detta bidrar också till att uppstigning till ytan kan ske på andra ställen än vad som planerats, eller ens i närheten av bojen.

    Jag välkomnar en öppen och korrekt diskussion i ärendet då det som tidigare skrivits inte är en fråga OM det kommer ske en olycka utan NÄR. Jag hoppas även att jag med min registrering här kan avsluta diskussionen rörande att vi som dykare inte har velat stoltsera med våra namn?

  • maca

    Medlem
    7 september, 2007 vid 08:57

    Hej,
    Vad är det igentligen som gäller vid dykning och hård vind? Jag har en kollega med “hög rang” (många certifikat) inom dykning som även vindsurfar som menar att det inte borde vara ett problem med samtida dykning och vindsurfning igentligen. Enligt honom ska man ta beslutet att inte dyka när det blåser +10 m/s pga av att det bildas starka underströmmar och risk för att dykare driver utanför dykmarkerat område under ytan. Detta känns enligt mig än mer aktuellt om det finns nybörjare med i gruppen.

    Har själv råkat ut för bubblor i vattnet strax framför nosen säkert 50-100 m väster om udden i ostlig vind – riktigt läskigt!

    Jag hoppas verkligen att man inte riskerar “de nya under ytan” i elakt väder till förmån av kommersiella syften.

    Bra att dialogen kommit igång så vi slipper en olycka.

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2007 vid 11:13

    @MacA 412384 wrote:

    Hej,
    Vad är det igentligen som gäller vid dykning och hård vind? Jag har en kollega med “hög rang” (många certifikat) inom dykning som även vindsurfar som menar att det inte borde vara ett problem med samtida dykning och vindsurfning igentligen. Enligt honom ska man ta beslutet att inte dyka när det blåser +10 m/s pga av att det bildas starka underströmmar och risk för att dykare driver utanför dykmarkerat område under ytan. Detta känns enligt mig än mer aktuellt om det finns nybörjare med i gruppen.

    Har själv råkat ut för bubblor i vattnet strax framför nosen säkert 50-100 m väster om udden i ostlig vind – riktigt läskigt!

    Jag hoppas verkligen att man inte riskerar “de nya under ytan” i elakt väder till förmån av kommersiella syften.

    Bra att dialogen kommit igång så vi slipper en olycka.

    Jag tycker att ni kan sluta spekulera om hur dykningen ska skötas, det klarar vi så bra själva. Spekulera hellre om vad surfarna kan bidra med i den här diskussionen.

    För kännedom: Nej, det har aldrig varit “starka underströmmar” i björkvik och kommer aldrig att vara!
    Och NEJ, vi dyker inte i Björkvik för att utsätta elever för risker. Tvärtom så dyker vi där för att det är det säkraste, enklaste o smidigaste stället att dyka på i vår skärgård.

    Frid

  • svenne

    Medlem
    7 september, 2007 vid 11:53
    Oregistrerad;412435 wrote:
    Jag tycker att ni kan sluta spekulera om hur dykningen ska skötas, det klarar vi så bra själva. Spekulera hellre om vad surfarna kan bidra med i den här diskussionen.

    För kännedom: Nej, det har aldrig varit “starka underströmmar” i björkvik och kommer aldrig att vara!
    Och NEJ, vi dyker inte i Björkvik för att utsätta elever för risker. Tvärtom så dyker vi där för att det är det säkraste, enklaste o smidigaste stället att dyka på i vår skärgård.

    Frid

    Synd att du, vem du nu är, inte kan föra en vettigare diskussion än så här.
    Det finns en anledning till att dykförbudet kom till på östra sidan, och om det var samma typ av argumentation som fördes inför det så är jag inte förvånad att skylten till slut kom upp. Nu finns det flera dykare som har sagt sitt, och du verkar vara den enda som inte inser att det ligger ett ansvar på BÅDA parter för att det ska bli bättre. Somna in igen och kom tillbaka när du har kommit med lite bättre argument och en lite mer öppen inställning till förändring. Ja, din förändring alltså. Eller är det för jobbigt att skaffa en boj? De finns på Biltema för en hundralapp eller två.

    En stor eloge till er andra, bland annat Sigge A.K.A. Dreadlock, för att ni för en bra dialog och kommer med bra idéer. Det är nog ingen skillnad om man är ovanför ytan eller under den, mötet blir rätt otrevligt ändå även om det inte blir kontakt. Jag var i Thailand och dök med några polare och den ena blev påkörd av en båt. Lyckligtvis var det inte värre än att han fick en mindre hjärnskakning, men det var fruktansvärt otrevligt och med tanke på att vi var flera timmars båtfärd från sjukvård hade han tur. Jag hoppas att alla som surfar förstår att de som är under vattnet är extremt oskyddade och har inte full koll på vad som händer ovanför eller bakom, ta det försiktigt!
    Men samtidigt, vet vi inte var dykarna befinner sig, då ökar självklart risken enormt. Så ni dykare som följer den här debatten: Hänger ni flagg på land kan ni lika gärna låta bli att ta fram den. En boj eller två kostar inte mycket och förbättrar marginalerna för oss alla, och se till att dykarflagg syns utifrån. Sätt den på en teleskopmast eller något annat, men inte i buskar eller på marken. Synd att jag slängde en trasig mast, annars hade jag gärna sponsrat med en perfekt flaggstolpe.
    Det finns redan fyra föreslagna punkter som skulle hjälpa alla och de kan lika gärna användas någon annanstans där det dyks. Jag skrev det tidigare och säger det igen: Alla surfare hänger inte på Internet, ni – dvs alla inblandade – måste ta chansen och föra en (vettig) dialog på plats.

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.