Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

• jocla

Medlem
    7 september, 2007 vid 17:03

@Oregistrerad 412518 wrote:

I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in seglingen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa.

En mycket onödig kommentar av ännu en oregistrerad, det går lika bra att vända på det.

De dagar det är mycket vind, >10 m/s och SV i Björkvik ställer det högre krav på samtliga att område kring bojar uppfylls, och då menar jag bägge “sidor”. Det är den vindriktning vi behöver gå närmast udden och vi uppskattar då om bojar ligger relativt nära berget och att instruktörer är extra noga med att uppstigning enbart sker i närheten av boj. Dessa dagar kanske fri simning för nybörjare kan begränsas en aning?

• rooster

Medlem
    7 september, 2007 vid 18:28

Oavsett om krukan kastas mot stenen eller om stenen kastas mot krukan, ve krukan, brukar det heta.
    Med attityden att ställa in surfing för att tjäna pengar på att låta nybörjare dyka, då tappar man lite förtroende för dykare…

Rickard – PADI Advanced Open Water

• swe-496

Medlem
    7 september, 2007 vid 18:37

“Vid dykning från land är man faktiskt inte skyldig att visa dykflagga över huvud taget. I aktuell situation vid Björkvik är det naturligtvis lämpligt. Det finns inte heller några lagar som säger att man måste använda bojar eller dylikt. Det gör många dykskolor i alla fall eftersom ni surfare också håller till där ute.”

Svar på detta: Dykare kanske inte skyldiga att ha en boj ute när dykning sker från land, men i det här fallet det gäller så verkar det vettigast att lägga ut en boj så att man ser det tydligt på vattnet.
    Visst kan man se att det ligger dykutrustning på berget där ni håller till, men det betyder ju inte att det är dykare i vattnet. Det skulle vara en bra sak både för er som dyker och för oss som vindsurfar att kunna se om det finns dykare i vattnet. Boj i = dykare i vattnet. Ingen boj = inga dykare i vattnet.

Nu förstår jag ju att det kanske inte alltid är dykkurser som pågår, men när det är det så är väl det en vettig lösning.

Sen skulle det vara kanon om det fanns en tydlig flagga på land som talar om att det är dykning på gång.

Detta säger jag bara för att jag har inte lust att köra på en dykare även i låg hastighet. Skulle bli riktigt tråkigt för mig själv i så fall. Tungt att ha på sitt samvete om det skulle inträffa en olycka.

“Det känns lite fånigt att börja tjafsa om att vi faktiskt var där först, men kommentarer om att vi kunde dyka någon annan stans är faktiskt ännu lägre! Vår utrustning är tyngre att släpå på än er, och ni berörs inte av dykförbud (som det är på andra sidan udden). Det är faktiskt riktigt svårt att hitta bra ställen att dyka på i Stockholmstrakten. Vi brer inte ut oss speciellt mycket, men 30 x 30 m kanske är en underdrift. Ännu löjligare är det av er att hävda att ni bara hade 10-15 m på er. Hade ni inte velat bära er utrustning till nästa strand som ligger ytterligare 100 m bort kunde ni väl surfat dit?”

Svar på detta: Spelar ju ingen roll om vem som var där först, eller hur?
    Visst förstår jag att er utrusting är tung, ställde bara frågan om andra stranden för att kolla läget.
    Vi brer ju inte ut oss så mycket heller när vi väl är på vattnet. Visst vi tar en del utrymme på land när vi riggar. Som du säger så hade vi mer utrymme att komma i och ur på än 10-15m. Jag gick upp en bit mot vinden – förbi den bergknallen som sticker ut i vattnet där – just bara för att inte komma ner mot det område ni höll till i. det hade nog flera kunnat göra, men som sagt så var det en del av oss som skulle segla ” maraton” från Björkvik in till Baggensfjärden till Mjölkudden.
    Resterande som vindsurfade där kan jag inte uttala mig om hur de gick i och ur.
    Hade vi seglat ner mot andra stranden så hade vi ju lik förbaskat behövt gå i på den lilla strandsnutten som är vid Björkvik.;)

“Jag vågar påstå att det inte finns något allmänt tillgängligt ställe som är bättre för nybörjarkurser i Stockholmsregionen än just Björkvik. Kan ni säga motsvarande beträffande vindsurfning?”

Svar på detta: Udden är inte allmänt område. Den tillhör tomträttsföreningen ute vid Björkvik.

Vet inte om det finns bättre områden än Björkvik för nybörjarkurser för dykning. Känner till ett ställe som det brukar vara en del dykkurser på också och det är ute på Gålö, på utsidan mot Mysingen. Stället heter Oxnö.

Absolut inte lika vindsurfingtätt vid bra vindar.

“Det var inte en som seglade förbi i mycket hög hastighet precis brevid bojen. Det var kanske inte heller de flesta, men snudd på. Det var inte heller ett dugg svårt att se att det var dykare i vattnet. De stack nämnligen ofta upp huvudet på insidan av bojen medan ni susade förbi. – Tack för att ni höll er på utsidan i alla fall! Inte heller är det svårt att se om det ligger en massa prylar på berget där dykarna “alltid” håller till.”

Svar på detta: Vi som tävlade startade och stack iväg in mot Baggensfjärden.
    De som var kvar kan jag som tidigare sagt inte svara för.
    Mvh Mattias Wallblom SWE 73

Citaten av:
    Olle Borg, divemaster på Aqua-Sport i Stockholm

• swe-496

Medlem
    7 september, 2007 vid 18:40

@Rooster 412556 wrote:

Oavsett om krukan kastas mot stenen eller om stenen kastas mot krukan, ve krukan, brukar det heta.
    Med attityden att ställa in surfing för att tjäna pengar på att låta nybörjare dyka, då tappar man lite förtroende för dykare…

Rickard – PADI Advanced Open Water

Bra sagt Rickard.

• kamaaina

Medlem
    7 september, 2007 vid 18:44

Att folk orkar bry sig.
    Tydligen är det ingen som förstår sig på ironi heller. Kan tänka mig följande. A) Det har varit usel dykning denna regniga sommar och ett sätt att avreagera sig är att bitcha om helt ointressanta frågor på ett surf forum.
    B) Det har inte blåst i Stockholm på länge och vissa vindsurfare är minst lika frustrerade som dykarna. Till dessa kan jag rekomendera en tur till västkusten.

Diskussionen är helt obegriplig och löjlig. Att ens starta den…. suck. Jag e själv dykare…tro det eller ej… och är det helt smockfullt med vindsurfare precis där ni skall dyka, ja dyk på försök informera, men var inte som små poliser på detta forum. Får ta och hålla med tidigare inlägg…även om det är lag om att man skall stanna vid övergångsställe så slänger du dig väl inte mitt i vägen….men ni kanske gör det? Skärpning!

• Oregistrerad

Gäst
    7 september, 2007 vid 18:47

All mark i Sweden har ägare och så länge den inte är inhängnad är den tillgänglig för allmänheten… vad nu det har me den här råden att göra???

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:12

@Oregistrerad 412518 wrote:

I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in seglingen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa.

Ja eller ställa in dykningen om det är för farligt med tanke på vindsurfare i vattnet. Allt till mig, ni andra ska inget ha!

Antingen kan vi slåss om den exklusiva rätten att vistas i björkvik eller så kan vi försöka samexistera. Jag tycker personligen samexistens låter som ett trevligare alternativ.

Jag vet inte om ni dykare kan dyka när som helst eller om ni måste ha rätt förhållanden, men för oss är de rätta förhållandena ganska ovanliga och då de uppenbarar sig vill vi segla och alla har inte råd att åka till västkusten när en bra prognos kommer.

• anilson

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:20

@Oregistrerad 412561 wrote:

All mark i Sweden har ägare och så länge den inte är inhängnad är den tillgänglig för allmänheten… vad nu det har me den här råden att göra???

Att man enligt allemansrätten inte får nyttja annans mark kör kommersiella ändamål, vilket pågår vid björkvik när en dykskola bedriver kursverksamhet.
    “om ett sådant nyttjande medför skada eller olägenhet för markägaren får allemansrätten inte längre nyttjas på det viset.” och det är precis det som markägaren hävdar och oxå påtalat vid ett flertal tillfällen. Han må ha konstiga tankar om det här men så är det.

Och om vi inte lyckas sköta det så kan ni ger er på att det kommer att bli förbud.
    Lös problemet för f-n. Om dykarna blir irriterade SÄG TILL…..Om surfarna blir det SÄG TILL.
    Övriga badjävlar som ska envisas med att bada på ön får väl höra av sig.

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:20

@Kamaaina 412559 wrote:

Att folk orkar bry sig.
    Tydligen är det ingen som förstår sig på ironi heller.

Eftersom jag inte begriper ironi så funderade jag på att starta en en klubb för ironi-analfabeter och bjuda in Dreadlock till den. Fast jag lät bli. Det hade ju kunnat vara ironiskt och i mitt tycke rätt onödigt.

Dessutom tycker jag debatten är bra. Det är bra att få andra vattensportares perspektiv på vårt surfande, trots allt liknar deras inställning till oss lite vår inställning till kitare, som jag skrev i ett tidigare inlägg.

• svenne

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:59
    Oregistrerad;412463 wrote:
    Hej Svenne!

Vad är det du inte förstår i mitt tidigare inlägg när du svarar som följer:

Skillnaden på ditt tidigare inlägg, om det nu var du, var att du INTE skrev de sista två punkterna som Fastforward lade till, men de innebar ju iofs att du var tvungen att göra något också.

Oregistrerad;412463 wrote:
    OCH DU! JAG ÄR MEDLEM I “ANONYMA FÅGELSKÅDARE” OXÅ

Börjar faktiskt tycka synd om dig.

Oregistrerad;412561 wrote:

Och där har du fel: http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1932
    Om det finns markägare som stör sig på att det bedrivs verksamhet, är inte det ett problem då?

Oregistrerad;412493 wrote:
    Som redan påpekat är man faktiskt skyldig att känna till gällande trafikregler, oavsett men befinner sig på Nämndöfjärden eller på E4:an. Att andra inte känner till reglerna är inte en giltig ursäkt! Dessutom vet rätt många surfare hur en dykflagga ser ut nu, efter denna tråd.

Vid dykning från land är man faktiskt inte skyldig att visa dykflagga över huvud taget. I aktuell situation vid Björkvik är det naturligtvis lämpligt. Det finns inte heller några lagar som säger att man måste använda bojar eller dylikt. Det gör många dykskolor i alla fall eftersom ni surfare också håller till där ute.

Med vänliga hälsningar
    Olle Borg, divemaster på Aqua-Sport i Stockholm

Hej Olle, jag var tyvärr inte där i söndags (skulle gärna ha varit), men jag håller med i stort i dina åsikter. Och visst är det så att man inte behöver flaggan i alla sammanhang och det är bra att de som använder flagg även vid land gör det, oavsett plats. Det är dessvärre inte så lätt att se att det pågår verksamhet och det är inget som säger att det finns dykare i vattnet bara för att det finns utrustning på land. Bara för att jag har rätten på min sida att segla/surfa framför Cinderella-båtarna så är det inte många som gör det, lite självbevarelsedrift och förebyggande tänk är bra i de flesta fall så att säga, och ni som använder flagg och boj får helt klart en tummen upp.
    Fortfarande, det är långt ifrån alla som surfar som finns på det här forumet så att kort och gott hälsa på varann på plats och berätta att det pågår dykning är det bästa sättet att förmedla information. Dessutom är inte surfare ett kollektivt beteende i samma utsträckning som dykning är, bara för att det är 10 eller 30 surfare på samma plats så är det med största sannolikhet få av dem som har bestämt gemensamt att åka dit och då sprids det ännu sämre. Stockholm är egentligen rätt dåligt för surf och de platser som fungerar utnyttjas så fort vi får chansen och där blir det tydligen en konflikt i era intressen.

Nä fan, nu har jag retat mig tillräckligt på anonyma dykpostare.
    Kamaaina, mejla mig nästa gång du drar till Varberg så hänger jag på. 🙂

• swe-496

Medlem
    8 september, 2007 vid 05:22

@Oregistrerad 412561 wrote:

Tog upp det i den här tråden du anonyme dykare då det finns folk som har uttryckt sitt missnöje med kommersiell verksamhet som bedrivs på privat mark.

Detta utan tomträttsföreningens godkännande.

Nyttjandet av marken för rekreation så som sol, bad och vindsurfing;) d v s icke kommersiell verksamhet är helt ok för dem.
    Vi hade ett RM där ute för ett antal år sen. Vi hade då en tät dialog med dem. I allra första hand med han som äger huset där. Vi kom överens om en rimlig ersättning då för att kunna få utnyttja en stor del av marken där. Införskaffades dessutom polistillstånd.

• Johan!!

Gäst
    8 september, 2007 vid 11:28

Jag är både dykare och vindsurfare och gillar verkligen båda sporterna.
    Jag håller med om att man som vindsurfare måste respektera de regler som finns på sjön och lära sig iaf vad en dykflagga är för något.

Men just på björkvik så ligger ni verkligen och dyker på ett mycket knepigt ställe. En modern vindsurfingbräda kryssar dåligt och även om jag gärna vill hålla avstånd så är det nästan omöjligt just på björkvik. Man måste helt enkelt ta lite fart innan man kan lova upp mot vinden, och att ligga och slå korta korta slag precis innan udden klarar iaf inte jag av.

Hur ser det ut precis på andra sidan udden? Vad är det som gör att ni väljer just den platsen ni dyker på?

Visst kan man tycka att vindsurfarna kan starta på andra sidan udden istället, men som vindsurfare är det betydligt knepigare än som dykare att gå i där.

Johan

• swe-496

Medlem
    8 september, 2007 vid 14:34

Dykförbud på andra sidan p g amycket båttrafik där.

• simpa

Medlem
    8 september, 2007 vid 14:48

@SWE 496 412740 wrote:

Dykförbud på andra sidan p g amycket båttrafik där.

Dykförbud på denna sida också pga mycket vindsurfare (ironi..).

• Oregistrerad

Gäst
    8 september, 2007 vid 18:04

jag både surfar och dyker och har gjort det i björkvik flera gånger (båda sakerna) så jävla svår är det inte att hålla undan för udden och dykarna lär er segla så går det bra.

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.