Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

  • swe-496

    Medlem
    10 september, 2007 vid 03:40

    Då vet jag… Tackar ni som orkar leta upp dessa skrivna regler.;)

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2007 vid 09:22

    Nu var faktiskt mitt tidigare inlägg ämnat som information om vår verksamhet – inte att spy galla över er surfare. Jag ber om ursäkt då det verkar ha tolkats fel av vissa. Jag var fortfarande sur när jag skrev och det är aldrig bra.

    Det jag vill, och jag tror att de flesta skolors representanter håller med mig, är att vi ska kunna visa lite ömsesidig respekt. Det innebär inte att jag vill ha hela stranden för mig själv. Det finns alltid en risk att bli påkörd om man flyter upp okontrollerat. Om detta sker på öppet vatten utanför “flaggat” område så går det inte att göra sjöfarten ansvarig. En okontrollerad uppstigning sker när man får in för mycket luft i sin avvägningsväst eller torrdräkt. Detta kan bero på något så enkelt som att man stiger någon meter, varpå trycket minskar och luften expanderar. (Som van dykare släpper man ut luft i detta läge.) När man börjar flyta upp expanderar luften ännu mera, varpå man får större flytkraft…

    Givetvis undviker vi att dyka med nybörjare där vi vet att vindsurfare kör i full fart. Aktuell söndag t ex körde vi våra “fria dyk” så långt österut det gick. Det som fick mig att reagera var när en grupp på 5-6 dykare låg i ytan precis innanför bojen (försedd med dykflagga) och surfare efter surfare for förbi i mycket hög hastighet precis utanför. I det läget var det inte ett dugg svårt att se att det var dykare i vattnet! Som dykare är man väldigt klumpig och kan omöjligt förflytta sig speciellt snabbt i någon riktning över huvud taget. Det känns som en vindsurfare som rör sig till synes väldigt smidigt borde kunna manövrera undan utan några som helst problem. Kryssa måste ni väl kunna i alla fall, om ni ger er ut på Nämndöfjärden (eller Ingaröfjärden) i den vinden?

    Den bortre stranden är väldigt långgrund och därför mindre lämplig för nybörjardykning, där ett stort problem är just den mängd utrustning man måste släpa på – inte bara på land utan även innan man kommit ut till dyk- eller åtminstone simbart djup. Ni, å andra sidan, torde kunna segla ut ur den lilla stranden (som ni startade från) och utan tävlingssinnen och hets angöra den bortre stranden där ni kunde haft er start. Det skulle naturligtvis innebära att ni måste kryssa i SV-vind, men… Är det för mycket begärt? Jag har kanske missat något då jag inte är någon utpräglad surfare (och jag skulle aldrig våga mig ut i den vinden).

    Sedan har jag mycket svårt att se vad ni surfare har att göra med vår konflikt med enstaka boende i området. Jag har dykt där rätt mycket men aldrig sett några sura miner. “Kioskägaren” är ett begrepp inom dykvärlden då han lär tro att dykare är djävulens avkomma. Varför är det ingen som vet, men vi löser problemet genom att undvika honom och inte ge honom ytterligare argument. Alla boende jag har träffat har varit trevliga och nyfikna. De möten som skett mellan villaägarna och representanter för Svenska Spordykarföreningen (SSDF) har också avlöpt i positiv anda. Men det lär finnas ett fåtal som irriterar sig på oss. Varför är det åter igen ingen som vet. Självklart finns det dykare som inte sköter sig (som inom alla grupper), men jag tror inte att jag har träffat någon.

    Till sist ska jag bara tillägga att jag självklart kommer att föra en dialog på plats ifall det dyker upp en massa surfare.

    Mvh
    Olle Borg, divemaster på Aqua-Sport

  • anilson

    Medlem
    10 september, 2007 vid 09:35

    All heder Olle, jag informerar snarare för att vi ska lösa ev. konflikter och för att man ska få lite bakgrund infomation
    “koiskägaren” är helt klart kännd och det hade nog varit bättre om han gjorde nått åt sin ilska istället och kanske såg till att tjäna pengar och utveckla området men det är nog lite mycket begärt (tydligen mer konstuktivt att gnälla på folk som är där)
    – an

  • doc

    Medlem
    10 september, 2007 vid 09:56

    Lite mer balanserat inlägg Olle. Tackar.

    Tyvärr är det just så att det faktiskt är för mycket begärt att man ska kryssa ut. På gamla pråmar med centerbord hade man en makalös höjdtagningsförmåga, likaså på moderna banseglingsbrädor med riktigt djupa centerbord (som inte kan seglas på grunda vatten). På dagens småbrädor finns dock inga centerbord, bara en liten fena som kräver planingsfart för att behålla tillräckligt tryck för att alls ta sig högre i vind än halvvind (alltså vinkelrätt mot vinden). Man måste alltså fara av och an flera gånger för att vinns några fjuttiga meter i höjd. Verkar kanske helt vansinnigt för en icke invigd, men så är det.
    Således är det dessvärre helt orealistiskt att tro att vindsurfarna ska kryssa sig ut.

    Dialog på plats i all ära, men att förebygga genom att skylta, lägga tydliga bojar och tala om för eleverna att hålla sig innanför bojarna om det blåser surfvind tror jag är det enda hållbara. Jag tror inte att 100% av surfarna på plats kommer att hålla låg fart 30m från flagg oavsett hur mkt man informerar. Och en fena i huvet i låg fart är nog inte helt ofarligt det heller…

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2007 vid 10:39

    @Doc 413281 wrote:

    Lite mer balanserat inlägg Olle. Tackar.

    Tyvärr är det just så att det faktiskt är för mycket begärt att man ska kryssa ut. På gamla pråmar med centerbord hade man en makalös höjdtagningsförmåga, likaså på moderna banseglingsbrädor med riktigt djupa centerbord (som inte kan seglas på grunda vatten). På dagens småbrädor finns dock inga centerbord, bara en liten fena som kräver planingsfart för att behålla tillräckligt tryck för att alls ta sig högre i vind än halvvind (alltså vinkelrätt mot vinden). Man måste alltså fara av och an flera gånger för att vinns några fjuttiga meter i höjd. Verkar kanske helt vansinnigt för en icke invigd, men så är det.
    Således är det dessvärre helt orealistiskt att tro att vindsurfarna ska kryssa sig ut.

    Dialog på plats i all ära, men att förebygga genom att skylta, lägga tydliga bojar och tala om för eleverna att hålla sig innanför bojarna om det blåser surfvind tror jag är det enda hållbara. Jag tror inte att 100% av surfarna på plats kommer att hålla låg fart 30m från flagg oavsett hur mkt man informerar. Och en fena i huvet i låg fart är nog inte helt ofarligt det heller…

    Det var ny information för mig. Tackar för det! Det är just en “gammal pråm med centerbord” jag har testat de få gånger jag har surfat.

    Jag tror ändå på kommunikation på plats, och personligen ser jag mer än gärna att den initieras av er surfare emellanåt också. Kommer man till Björkvik (eller vilket annat ställe som helst) för att dyka och märker att där redan håller till ett gäng surfare så tycker jag det känns rätt självklart att man har en dialog för att komma fram till bästa lösningen med uppdelning av området mm. Vice versa bode också gälla, tycker jag, men möjligen är det så att alla surfare inte inser hur klumpiga och sårbara vi egentligen är.

    En fena i huvudet är nog inte kul, oavsett fart, men om farten är låg förbättrar det chanserna för surfaren att manövrera åt något annat håll, alternativt stanna, om en en dykare dyker upp.

    Mvh
    Olle Borg

  • ubaten

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:18

    kan inte låta bli att fråga, På den tiden jag dök dvs fyra år sedan jaf har inte tid nu när jag vindsurfar så fanns det en sorts boj som var fäst i en lina . Bojen kunde man lätt förbara i dykvästens ena ficka med tillhörande rep . den kunde vid behov enkelt vecklas ut och båsas upp med regulatorn .Sedan var det bara att släppa den till ytan . Vet inte hur lång den var men omkring halvmeter till metern skulle jag tro. Kan kanske vara en ide att utrusta elever som inte gått advanced open water och lärt sig navigera, med den .

  • ubaten

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:20

    många stav fel blev det . Men bojen syns väldigt bra om man kommer upp på fel ställe .
    tack för mig

  • svenne

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:22
    Oregistrerad;413290 wrote:

    Jag tror ändå på kommunikation på plats, och personligen ser jag mer än gärna att den initieras av er surfare emellanåt också. Kommer man till Björkvik (eller vilket annat ställe som helst) för att dyka och märker att där redan håller till ett gäng surfare så tycker jag det känns rätt självklart att man har en dialog för att komma fram till bästa lösningen med uppdelning av området mm. Vice versa bode också gälla, tycker jag, men möjligen är det så att alla surfare inte inser hur klumpiga och sårbara vi egentligen är.

    Mvh
    Olle Borg

    Tummen upp, Olle!
    Jag håller med dig till fullo.

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2007 vid 12:06

    @ubåten 413306 wrote:

    kan inte låta bli att fråga, På den tiden jag dök dvs fyra år sedan jaf har inte tid nu när jag vindsurfar så fanns det en sorts boj som var fäst i en lina . Bojen kunde man lätt förbara i dykvästens ena ficka med tillhörande rep . den kunde vid behov enkelt vecklas ut och båsas upp med regulatorn .Sedan var det bara att släppa den till ytan . Vet inte hur lång den var men omkring halvmeter till metern skulle jag tro. Kan kanske vara en ide att utrusta elever som inte gått advanced open water och lärt sig navigera, med den .

    Det finns sådana fortfarande, men problemet är att den inte är helt lätt att hantera. Därmed finns det ingen chans att man hinner skicka upp en sådan ifall man skulle råka ut för en okontrollerad uppstigning. Finge jag bestämma skulle jag absolut ha med sådana (SMB som de heter, eller “korv” helt enkelt) i utbildningsprogrammet, men som det ser ut idag så finns det helt enkelt inte utrymme att lära nybörjare att hantera dessa.

    Man är som sagt inte helt smidig i full dykutrustning. I tjocka handskar (ibland med endast tre fingrar) ska man vid “korvskjutning” göra fast korven i en lina mha en pistolhake eller dylikt och fylla korven med luft varpå man ska mata ut linan snabbt utan att trassla in varken sig själv eller något annat. Det har hänt flera erfarna dykare att de blivit uppdragna på detta vis.

    Sedan har vi nästa problem: Hur vet en surfare (eller annan båtförare) att det är en dykare under, och inte bara en boj man måste spana in (eller runda)? Vissa (långt ifrån alla) har texten “diver below” eller liknande men den är ibland svår att se.

    – Nja, mao.

    Mvh
    Olle Borg

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2007 vid 14:41

    @Oregistrerad 413323 wrote:

    Sedan har vi nästa problem: Hur vet en surfare (eller annan båtförare) att det är en dykare under, och inte bara en boj man måste spana in (eller runda)? Vissa (långt ifrån alla) har texten “diver below” eller liknande men den är ibland svår att se.

    Jag skulle nog vilja säga att det bästa antagligen är om åtminståne nån av dykarskolorna har en båt att fräsa omkring i. En liten bemannad gummibåt är nog oöverträffad som “dykboj” av väldigt många skäl och kan säkert vara till nytta även för eleverna.

    Sen ska sägas att ni kanske är klumpiga men även vi vindsurfare har ett visst mått av osmidighet. Utöver den usla kryssförmågan i låg fart så krävs det mycket stor skicklighet för att reglera hastigheten på vissa typer av små brädor, antingen håller man över 25 knop eller så står man helt stilla, eller ligger i värsta fall i vattnet och simmar. Med såna brädor väljer även de som kan att köra för fullt, för då har man åtminstone god styrfömåga.

  • hillstrom

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:06

    @Svenne 413091 wrote:

    Det finns en generell praxis på sjön att man ger väg för yrkestrafik, men skyldigheten att ge väg har yrkesbåtar precis lika mycket som lilla Olle i sin gummibåt. Om en finlandsfärja väljer att köra på någon gör de sig skyldiga till ett allvarligt brott, en segelbåt som seglar framför en finlandsfärja borde däremot skylla sig själv om de blir överkörda. Även om de har rätt…

    Nej, faktiskt inte. Det finns lagar och regler på vattnet där yrkestrafik har företräde emot fritidsbåtar och väjningsplikt i farleder är just en sådan!

  • svenne

    Medlem
    10 september, 2007 vid 18:29
    hillstrom;413419 wrote:
    Nej, faktiskt inte. Det finns lagar och regler på vattnet där yrkestrafik har företräde emot fritidsbåtar och väjningsplikt i farleder är just en sådan!

    Du har nästan rätt, fast nu är vi offtopic – igen… 🙂

    Väjningsreglerna finns refererade i tidigare inlägg.
    Förutom att fartyg som är hämmade av sitt djupgående eller har försämrad manöverförmåga “står över” väjningsreglerna, finns inget som gäller yrkestrafik specifikt. Om du kan hitta någon sådan regel och kan vidarebefodra den till mig så skulle jag bli mycket tacksam.
    Båtar under 20 meter och segelbåtar (oavsett längd) som går för segel ska ge väg åt tung trafik i leder och trånga vatten, men det har återigen inget med yrkestrafik att göra. Det är en regel som faller tillbaka till faktumet att de har sämre manöverförmåga och inte kan väja som andra.

    Vad är yrkestrafik? En chartrad segelbåt går med besättning och befälhavare, hur ska man skilja den från andra segelbåtar?
    En sjötaxi på nio meter, ska den hävda sin rätt i en farled ifall den möter en motoryacht på 40 meter?
    Det finns tydliga regler för väjningsplikt, men de särskiljer inte grusbåt från kostereka. Möter sjötaxin segelbåten eller yachten i en farled ska den väja för båda, oavsett om de är ute för nöjes skull.

    Som vanligt blir det trevligare om man visar hänsyn och ger fri väg om man kan – oavsett om det är en sjötaxi eller en dykare.

    Kom igen nu, är inte alla ganska överens?
    Är det inte dags att släppa debatten om attackdykare och mördarsurfare OCH väjningsreglerna som egentligen är ett riktigt parallellslalomspår?
    Surfare och dykare pratar med varandra och vi ger f*n i att surfa framför Cinderellabåtarna, även om vi får… 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2007 vid 07:24

    Eftersom det verkar som vi är så överens vi kan bli beträffande dykning kontra vindsuring så kanske man vågar spinna vidare på off-topic-temat… Tackar för god respons föresten!

    Detta kan ju ha ändrats, men när jag tog skepparexamen (för sissådär 25 år sen) fanns det ingen regel som sa att man var tvungen att väja för tyngre trafik. Detta var en “oskriven regel” och folk gjorde det ändå i ren självbevarelsedrift. Inga speciella regler (typ “påfart”) gällde för farleder. Det som gällde var högerregeln. För segelfartyg som inte går för motor (även vidsurfare) gällde att alla andra (inklusive supertankers) hade väjningsplikt. Seglare sinsemellan hade mer komplicerade regler som vem som har vinden från styrbord resp babord och vem som seglar högst i vind, mm.

    Jag måste nog uppdatera mina kunskaper känns det som… 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2007 vid 08:06

    Är inne på samma linje. När jag har hört om väjande för yrkessjöfarten så har mest “gammal hävd” angetts som källa.

    När det gäller det faktum att det alltid är tre finlandsfärjor på kö när vi seglar genom oxdjupet så är det snarare Murphy som ligger bakom. 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2007 vid 10:26

    @Oregistrerad 413683 wrote:

    Eftersom det verkar som vi är så överens vi kan bli beträffande dykning kontra vindsuring så kanske man vågar spinna vidare på off-topic-temat… Tackar för god respons föresten!

    Detta kan ju ha ändrats, men när jag tog skepparexamen (för sissådär 25 år sen) fanns det ingen regel som sa att man var tvungen att väja för tyngre trafik. Detta var en “oskriven regel” och folk gjorde det ändå i ren självbevarelsedrift. Inga speciella regler (typ “påfart”) gällde för farleder. Det som gällde var högerregeln. För segelfartyg som inte går för motor (även vidsurfare) gällde att alla andra (inklusive supertankers) hade väjningsplikt. Seglare sinsemellan hade mer komplicerade regler som vem som har vinden från styrbord resp babord och vem som seglar högst i vind, mm.

    Jag måste nog uppdatera mina kunskaper känns det som… 😉

    Oops… Som oregistrerad kanske man borde skriva under också…

    Mvh
    Olle Borg

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.