Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vindsurfing är farligt!!!

• vindsurfing är farligt!!!

Publicerad av metallifredd på 5 april, 2005 vid 12:37

Drivande vindsurfare undsatt

En man som vindsurfade i Askimsviken på tisdagen fick brott på masten och började driva utåt. Hans vänner på land larmade räddningstjänsten som ryckte ut och undsatte honom.

Larmet om den nödställde vindsurfaren kom vid kvart över ett på eftermiddagen. Både en polishelikopter och räddningstjänstens båt med dykare ryckte ut. Mannen, som enligt räddningstjänsten hade både flytväst och våtdräkt, fick hjälp in till land och klarade sig oskadd.

stebe svarade 19 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ian

Medlem
    5 april, 2005 vid 12:52

hahaha, vem var det? nu vet vi en som det ska hackas på grin.gif

• metallifredd

Medlem
    5 april, 2005 vid 13:14

ingen aning vem d var… står på senaste nytt på gp.se om händelsen
    helikopter låter dyrt.

• nic

Medlem
    5 april, 2005 vid 13:17

Svar till:

…och började driva utåt

[/ QUOTE ]

tss, det är väl knappast strömt i Askimsviken…

nic

• brickan

Medlem
    5 april, 2005 vid 13:51

Inte bara vindsurfing är farligt.
    Jag satte draken i vattnet i söndags på öland.
    Ena tippen vek in sig i draken pga för lite luft i LE och den blev omöjlig att få upp trotts recon.
    Simma var ingen ide jag simmade allt vad jag orkade och lyckades inte.
    (simmar ett par kilometer i veckan så det är inget man är dålig på)
    jag drog åt mig massvis med lina släppte och simmade draken ville inte utan bara drev utåt trotts sideshore pga att den var vikt.
    efter flertalet försök med simmning recon och allt fick jag kramp i vaden och iden med att släppa draken och simma in kändes lite riskabel.
    Efter en längre stund ca45 min kom min kompis och jag sa till han att hämta båt men det fanns inga åror till båten på windsurfklubben men några vindsurfare körde ut och jag har fan alldig blivit så glad av att se en vindsurfare grin.gif
    Jag släppte draken så fort vindsurfaren såg mig och jag bodydragade in efter windsurfbrädan med armen klämd i bakstroppen.
    Väl inne var jag glad att allt gick bra men trodde inte jag skulle se kiten igen men den tappre Kiteflameanhängaren Eklov sprang som alldrig förr ut på en udde och luckades få tag på kiten hel.
    En sak är säker man är jävligt lien när man ligger med huvudet 1dm över ytan och ser ibland land mellan vågorna långt borta och det är 2 grader i vattnet.

• neven

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:00

Killen i Askim berättar hur det gick till här.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:16

Tror du att du hade kunnat klara dig till land om du haft simfötter? Jag börjar fundera på om det skulle vara en fördel att ha med sig ett par såna på ryggen, i alla fall när man kör i kallt vatten…

Svar till:

Inte bara vindsurfing är farligt.
    Jag satte draken i vattnet i söndags på öland.
    Ena tippen vek in sig i draken pga för lite luft i LE och den blev omöjlig att få upp trotts recon.
    Simma var ingen ide jag simmade allt vad jag orkade och lyckades inte.
    (simmar ett par kilometer i veckan så det är inget man är dålig på)
    jag drog åt mig massvis med lina släppte och simmade draken ville inte utan bara drev utåt trotts sideshore pga att den var vikt.
    efter flertalet försök med simmning recon och allt fick jag kramp i vaden och iden med att släppa draken och simma in kändes lite riskabel.
    Efter en längre stund ca45 min kom min kompis och jag sa till han att hämta båt men det fanns inga åror till båten på windsurfklubben men några vindsurfare körde ut och jag har fan alldig blivit så glad av att se en vindsurfare grin.gif
    Jag släppte draken så fort vindsurfaren såg mig och jag bodydragade in efter windsurfbrädan med armen klämd i bakstroppen.
    Väl inne var jag glad att allt gick bra men trodde inte jag skulle se kiten igen men den tappre Kiteflameanhängaren Eklov sprang som alldrig förr ut på en udde och luckades få tag på kiten hel.
    En sak är säker man är jävligt lien när man ligger med huvudet 1dm över ytan och ser ibland land mellan vågorna långt borta och det är 2 grader i vattnet.

[/ QUOTE ]

• brickan

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:45

Nej tror inte det får man kramp så känns det rejält i benet och så fort man anstränger det så kommer krampen igen.
    Frågan är bara varför jag inte hakade på polaren och att vi båda bodydragade in men jag trodde det skulle gå fortare att få ut båten som alldrig komm.
    Får man kramp och panik så drunknar man lätt på 5 min man skulle ha ett litet nödbloss så man kan visa nu jävlar är det allvar.

• jezaja

Medlem
    5 april, 2005 vid 15:11

Varför körde du inte en self rescue? Envis med att få upp den? smile.gif

Dra releasen, dra in med powerlinorna till draken o lägga sig på leading edge o sprattla (alt ta tag i tippen o köra windsurfingstyle rescue med kiten som segel)

Eller va du för långt ut för att simma?, på 45min kommer man en bit.

• brickan

Medlem
    5 april, 2005 vid 15:34

När jag kände att det här är illa så komm jag på problemet med recon man kan inte lösa ut draken så den lägger sig utan drag i vattnet.
    Har man en 17 och ganska bra tryck 7-9sm är det rätt bra drag i vattnet.
    Jag började linda upp en lina runt bommen för att kunna ta mig till kiten meckigt som fan var det för vantarna fastnade när jag lindade och kiten drog och slet i linorna.
    Jag ville inte simma bland linorna med risk att trassla in sig.
    Tanken var att ta mig till kiten och veckla ihopp den och flyta på paketet men det var för långt ut för att kunna sprattla in med kiten.
    Ja jag var för envis att få upp kiten efter 10 min skulle jag börjat linda linor och tagit mig till kiten så hade jag nog kunnat dra mig in med den hållandes i vardera ända.
    Dessutom såg jag när jag var på land att det finns två hantag fastsydda i kiten för att kunna dra sig in med kiten men det var lite sent att komma på det då grin.gif
    Men är det dålig med luft i LE så är jag tveksamm på om det skulle funka.

• kaiser

Medlem
    5 april, 2005 vid 17:38

Min ena mittenlina sitter genom en liten ring och en kula som stopper. Den kan man ta tag i o släppa allt annat så tappar ju draken sin form och kraft.
    Skönt att d löste sig iaf.

• jott

Medlem
    5 april, 2005 vid 20:05

Det är farligt att vindsurfa!
    En gröngöling kom till mynnignen i somras och började åka när flödena var som högst, vilket innebär starka strömmar utåt. Han föll och kunde inte komma upp utan fortsatte dras utåt. Till slut fick jag rädd honom genom att kita ut ca 400 meter och dragga in honom och hela hans tunga utrustning.. Han var hjärtligt glad och ville mer än gärna bjuda mig på en back öl så det var en snäl vindsurfare.

Jag träffade honom ett tag senare men då hade han sålt sin utrustning och skulle börja kita istället =)

Så kan det gå..

• wipeout

Medlem
    6 april, 2005 vid 07:10

Problemet är att man kan inte kämpa så länge i kallt vatten. Man måste fatta sitt beslut fort som fan. Lyckas man inte relauncha av nån anledning (ingen recon/5:e-lina, dåligt tryck i LE, ovana, slut på simkraft, etc.) så bör man fundera på selfrescue rätt snabbt. Jag hade provat det två gånger på kul men det var klart värt tiden som jag sabbade en bra åkdag i varmt vatten när det blev allvar en gång – kallt och låååångt ut + sten och skit som jag var tvungen att väja för på väg in.

Skall du köra selfrescue så släpp bara alltihop (förutom en lina). Om du kör SS (och säkert på andra märken) så finns det ett litet fingergrepp på en av styrlinorna du kan använda om du inte har leash. Låt bom och linor driva ifrån dig i några sekunder. Hala sedan in kiten i den ena linan. Får du lintrassel så skit i det men håll dig uppvind om det. Om linorna börjar snurra sig runt ben/kroppen så ta bort det om du inte fått tag i kitens rescue handtag annars kan du skita i det… du skall ju inte simma utan bara hänga som en slapptask efter kiten på väg in.

Prova en dag när det är lagom vind och varmt i vattnet. (Ja jag vet då är det jävligt surt att MEDVETET bada kiten och få lintrassel men va fan – tid är en billig livförsäkring)

• stebe

Medlem
    6 april, 2005 vid 08:01

Bara o instämma self rescue är något alla borde känna till och ha testat.
    Ett litet tillägg till ovanstående inlägg. Har man tid och ork skall man efter ha dragit qr/låtit bommen glida iväg längs leach-linan, dra till sig bommen och linda upp några meter av leach-linan på bommen och sedan fortsätta linda upp resten av linorna. På detta viset är kiten säkrad och kan inte ta luft, plus att du inte riskerar att trassla in dig i linorna. Det är också lättare att få tag i tipparna/handtagen när du har linorna upplindade. De flesta välsydda kites är försedda med handtag på insidan av tipparna som är tänkta att användas vid self rescue.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vindsurfing är farligt!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.