Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

• klang

Medlem
    21 november, 2008 vid 16:39

@Jester 517346 wrote:

Lite olyckligt, tycker jag…

Jag tycker det är bra, de har äntligen tagit ett beslut! Kite is out, gött, jag njuter fullt. Vilken trevlig helg det ska bli… Antoine är den snabbaste seglaren igen och inte slagen av en drakflygare… att de ens var osäkra på vad som gällde… jisses

• benke-2

Medlem
    21 november, 2008 vid 16:42
    Rasmus_W;517381 wrote:
    Töntigt i min bok. Jag är rätt säker på att jag menar ISAF eftersom det verkar ha varit ISAF som konfererat sig till de där fånigheterna.

Kanske det kanske: jaha, alltså ISAF over-rulade WSSRC som hade uppmätt det.

• perrapops

Medlem
    21 november, 2008 vid 16:51

Sticker in med en fråga gällande grunt vatten, hur pass grunt kan det vara för att köra speed? Kortaste fenan man kan köra med om det blåser apa? Jag talar om vindsurfing, inte skärmflygning.

• benke-2

Medlem
    21 november, 2008 vid 16:55
    Perrapops;517387 wrote:
    Sticker in med en fråga gällande grunt vatten, hur pass grunt kan det vara för att köra speed? Kortaste fenan man kan köra med om det blåser apa? Jag talar om vindsurfing, inte skärmflygning.

20 assy finns i produktion. Direkt från Chris Lök.

• perrapops

Medlem
    21 november, 2008 vid 17:09

Då kan jag ha hittat ett riktigt bra speedspot på gotland… Ska ta lite bilder nästa gång jag åker dit, så får vi se om det godkänns av speedeliten;)

• benke-2

Medlem
    21 november, 2008 vid 17:13
    Perrapops;517392 wrote:
    Då kan jag ha hittat ett riktigt bra speedspot på gotland… Ska ta lite bilder nästa gång jag åker dit, så får vi se om det godkänns av speedeliten;)

Vart ligger det?
    Är det vid Klintehamn

• getwet

Medlem
    21 november, 2008 vid 18:49

@Klang 517384 wrote:

Jag tycker det är bra, de har äntligen tagit ett beslut! Kite is out, gött, jag njuter fullt. Vilken trevlig helg det ska bli… Antoine är den snabbaste seglaren igen och inte slagen av en drakflygare… att de ens var osäkra på vad som gällde… jisses

Skål påre Klangen, och grattis till oss! Helt rätt beslut taget…..

Och för de flesta som tycker som jag att beslutet är rätt beror INTE på att vi är dåliga förlorare, nä, de flesta av oss tycker nog att kite inte är segling i sin rätta bemärkelse. En djävligt cool sport och jag själv känner många kiteare och kör även ihop med dom, men segling……….njaaaa! Surfing däremot ja!

Sen kan man också fundera på hur det är egentligen när vi seglar på tokplatt vatten, blir svårt med en katta eller trimaran att göra något liknande, tänk er en katta/trimaran inne på ankdammen! Undrar om vi inte skulle få torsk då om det skulle fungera.

Jag kan också förstå alla diskussioner som fanns förr i tiden angående om windsurfing skulle ingå (massor av disk för 20 år sedan) i rekorden, men idag är den med fast i de “riktiga seglarnas” ögon så är vi nog ett litet bihang fortfarande. Och då förstår jag att kite inte är med beroende på betydligt större avstånd från segling inom segelvärlden enligt deras åsikter.

Fan livet ser bra ut Klangen inför framtiden, kite får inte vara med, Obama vann valet, jag ska flytta till Skåne och gipset åker av om en vecka. Fan jag njuter i fulla drag, enda smolket i glädjebägaren är det förb…..

• sourra

Medlem
    21 november, 2008 vid 19:54

Det är ju lustiga argument som lagts fram hittills men mig gör det varken till eller från vad en samling farbröder i en avlägsen styrelse tycker. Så länge inte försäkringsbolagen tycker vi är segelfarkoster så är jag nöjd.

• getwet

Medlem
    21 november, 2008 vid 23:57

Japp, ni tillhör väl det luftburna sällskapet i deras ögon. När jag för X antal år sedan försökte hjälpa (jag arbetade då på ett försäkringsbolag) en god vän med att försäkra hans verksamhet (kitekurser) så jämförde man detta juridiskt med luftfarkoster……Flygverksamhet. Det blev alltså ingen försäkring med tanken på premien. Fick en lååååång utläggning av skadechefen på bolaget varför det var så……….Bör tilläggas att vi satt i skärgården i hans stora feta segelbåt och diskuterade det! Om inte jag minns helt fel så kunde inte kite inkluderas i begreppet sjöfarkost, det var något ditåt iaf, minns inte riktigt. Den juridik kunnige har kanske ett bättre svar.

Det är nog där problemet ligger att man inte inkluderar kite i ISAFs rekord, juridiskt anses det inte som en sjöfarkost.

• faster

Medlem
    22 november, 2008 vid 08:03

Försäkringsbolagen är roliga, minns en gång vid en försäkringsskada av bräda. I rapporten undrade de om båten var förtöjd vid brygga (småbåtsförsäkring).

• marden

Medlem
    22 november, 2008 vid 21:21

@Perrapops 517392 wrote:

lägg upp en bild från eniro så länge
    sen åker du dit i snöstormen imorrn o KÖR järnet

• lelleee

Medlem
    22 november, 2008 vid 23:47

@sourra 517418 wrote:

Det är ju lustiga argument som lagts fram hittills men mig gör det varken till eller från vad en samling farbröder i en avlägsen styrelse tycker. Så länge inte försäkringsbolagen tycker vi är segelfarkoster så är jag nöjd.

haha, wörd

• eagletech19

Medlem
    23 november, 2008 vid 10:41

Tjenare
    Så här blev det

New category on the WSSRC website: http://www.sailspeedrecords.com/content/view/14/16/

Historical List Of 500 Metre Records PDF Print E-mail
    Date Boat Name Skipper / Crew Venue Speed

The current fastest speed recorded by the WSSR Council

2008 Kite-board Sebastien Cattelan FRA Luderitz, NAM 50.26 kts
    The World Sailing Speed Record
    1972 Crossbow Tim Colman GBR Portland, UK 26.30 kts
    1973 Crossbow Tim Colman GBR Portland, UK 29.30 kts
    1975 Crossbow Tim Colman GBR Portland, UK 31.10 kts
    1975 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 31.80 kts
    1977 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 33.80 kts
    1977 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 34.40 kts
    1980 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 36.00 kts
    1986 Windsurfer Pascal Maka FRA Sotavento, ESP 38.86 kts
    1988 Windsurfer Erik Beale GBR Stes.Maries, FRA 40.48 kts
    1990 Windsurfer Pascal Maka FRA Stes.Maries, FRA 43.06 kts
    1991 Windsurfer Thierry Bielak FRA Stes.Maries, FRA 44.66 kts
    1993 Yellow Pages Simon McKeon AUS Sandy Point, AUS 46.52 kts
    2004 Windsurfer Finian Maynard BVI Stes.Maries, FRA 46.82 kts
    2005 Windsurfer Finian Maynard BVI Stes.Maries, FRA 48.70 kts
    2008 Windsurfer Antoine Albeau FRA Stes.Maries, FRA 49.09 kts

The World Kite-board Sailing Speed Record

2003 Kite-board Malik Bouchanafa ALG Leucate, FRA 38.28 kts
    2003 Kite-board Robby Naish USA Aringa, ESP 38.47 kts
    2004 Kite-board Emmanuel Taub FRA Leucate, FRA 39.79 kts
    2004 Kite-board Emmanuel Taub FRA Fuerteventura, ESP 40.58 kts
    2004 Kite-board Olaf Marting NAM Walvis Bay, NAM 41.67 kts
    2005 Kite-board Olaf Marting NAM Walvis Bay, NAM 41.79 kts
    2008 Kite-board Robert Douglas USA Luderitz, NAM 49.84 kts
    2008 Kite-board Sebastien Cattelan FRA Luderitz, NAM 50.26 kts

• getwet

Medlem
    23 november, 2008 vid 16:27

Fy fan va hårigt, redan 1993….Med yellow pages. Vilken rysare att sitta på den båten!

1993 Yellow Pages Simon Mckeon AUS Sandy Point, AUS 46.52 kts

• rmz

Medlem
    23 november, 2008 vid 18:21
    getwet;517624 wrote:
    Fy fan va hårigt, redan 1993….Med yellow pages. Vilken rysare att sitta på den båten!

1993 Yellow Pages Simon Mckeon AUS Sandy Point, AUS 46.52 kts

Tycker det ser rätt behagligt ut!:cool2:

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.