Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

• jester

Medlem
    23 november, 2008 vid 20:52

Tills något går sönder, ja… Har sett ett par vådliga krascher med dess efterföljare.. Någon kan säkert leta reda på klipp.. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    24 november, 2008 vid 01:44

Visst lyckades väl dessutom YPE självdestruera när den satte rekordet?

• klang

Medlem
    24 november, 2008 vid 07:37

@getwet 517410 wrote:

Skål påre Klangen, och grattis till oss! Helt rätt beslut taget…..

Fan livet ser bra ut Klangen inför framtiden, kite får inte vara med, Obama vann valet, jag ska flytta till Skåne och gipset åker av om en vecka. Fan jag njuter i fulla drag, enda smolket i glädjebägaren är det förb…..

Hahaha… Skåne välkomnar dig… det enda rätta att göra .. skål

• flying-dutchman

Medlem
    24 november, 2008 vid 09:17

Angående det som hände i Luditz… Verkar som representant från WSSRC var på plats under hela tävlingen. Banan var godkänt (vattendjupet 50+). När man då äntligen sätter ett rekord backar WSSRC och börjar kritisera att kite inte är ett farkost….. Så idag anser WSSRC att ett rekord har satt men inte ett segel rekord..(läs headers in texten nedan) Väldigt seriöst……not
    The current fastest speed recorded by the WSSR Council

2008 Kite-board Sebastien Cattelan FRA Luderitz, NAM 50.26 kts

The World Sailing Speed Record
    1972 Crossbow Tim Colman GBR Portland, UK 26.30 kts
    1973 Crossbow Tim Colman GBR Portland, UK 29.30 kts
    1975 Crossbow Tim Colman GBR Portland, UK 31.10 kts
    1975 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 31.80 kts
    1977 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 33.80 kts
    1977 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 34.40 kts
    1980 Crossbow II Tim Colman GBR Portland, UK 36.00 kts
    1986 Windsurfer Pascal Maka FRA Sotavento, ESP 38.86 kts
    1988 Windsurfer Erik Beale GBR Stes.Maries, FRA 40.48 kts
    1990 Windsurfer Pascal Maka FRA Stes.Maries, FRA 43.06 kts
    1991 Windsurfer Thierry Bielak FRA Stes.Maries, FRA 44.66 kts
    1993 Yellow Pages Simon McKeon AUS Sandy Point, AUS 46.52 kts
    2004 Windsurfer Finian Maynard BVI Stes.Maries, FRA 46.82 kts
    2005 Windsurfer Finian Maynard BVI Stes.Maries, FRA 48.70 kts
    2008 Windsurfer Antoine Albeau FRA Stes.Maries, FRA 49.09 kts

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 10:07

Saxat från speedworldcup.com:

Outright Speed Sailing Record
    Friday, 21 November 2008

We have encountered a lot of confusion about the ratification of the 50.26 knots run by Sebastien Cattelan earlier this year in Luderitz, Namibia, and the upcoming claim for 50.57 knots by Alexandre Caizergues.

WSSRC newsletter number 165 states: “Note that at the November Conference 2008, ISAF clarified that a kite-powered craft cannot be recognised as the holder of The World Sailing Speed Record.”

At this stage we only want to clarify that the WSSRC has been always supportive to Kiteboarding and has made clear that they see kiteboards fully eligible to claim the outright speed sailing record. We are working on this topic now with full energy to resolve the matter.

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 11:40

Mer från samma källa:

The International Speed WIndsurfing Class (ISWC) and the International Kiteboarding Class Associstion (IKA) officially acknowledge kiteboarders as rightful speed sailing outright world record holders. Kiteboards fully qualify under the ISAF Equipment Rules of Sailing and the WSSRC rulebook for the outright record.

Although the WSSRC feels to be bound by an ISAF policy from former years, when kiteboarding was neither compliant with the Equipment Rules of Sailing nor being an ISAF international class, the only possible conclusion under the actual rule situation and in the spirit of true sportsmanship is to acknowledge the performances of Alexandre Caizergues, Robert Douglas and Sebastien Cattelan, all with runs of more than 50 knots during this years Luderitz Speed Challenge as the speed sailing outright record.

We have been consulted by WSSRC and ISAF to help and try resolve the issue and to ensure good sportsmanship is uphelp.

• haze

Medlem
    24 november, 2008 vid 12:00

Kite= inte segling Oki
    Windsurfing= Segling? Kanske dags att byta namn då till windsegling??? Eller se till att alla ge fan i att surfa på vågorna då?

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 12:20

Fel forum, Haze.. Inga vågor här inte…

• haze

Medlem
    24 november, 2008 vid 12:35

Nä men du svarade inte pà mitt pàstànde eller hur? Ni kör alltsà dà ni “seglar” vindsegling och inte vindsurfing eller?

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 12:41

Du hoppar på fel personer. Men ja, jag brukar ibland säga att jag varit ute o seglat. Håll nivån borta från sandlådan, tack.

• adde

Medlem
    24 november, 2008 vid 12:45

Segelbräda och att segla bräda är vedertagna uttryck, liksom sailboard på engelska. Vidare verkar kitare vara sura medan en vindsurfare brukar se-glá ut… Där har vi kanske svaret?

• rasmus_w

Medlem
    24 november, 2008 vid 13:17

@adde 517753 wrote:

Segelbräda och att segla bräda är vedertagna uttryck, liksom sailboard på engelska. Vidare verkar kitare vara sura medan en vindsurfare brukar se-glá ut… Där har vi kanske svaret?

Vad vore livet utan jötteborgare? 🙂

• haze

Medlem
    24 november, 2008 vid 13:41

adde: Du vinner 😉 Eller sur (farbror) 😉

jester: Du är förmodligen en kitare dà du alltid är sur dà???

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 14:00

Haze: Jahopp. Jag var en av dom som tyckte det var fel att inte godkänna Kite, och jag har hjälpt lite kitare att komma igång med sina GPSer, osv. Din attityd får mig att börja ångra mig. Lägg ner, eller håll dig till kite-forumet, tack.

• haze

Medlem
    24 november, 2008 vid 14:05

Ironi min vän Ironi 😉 Du har hjälpt mig bland annat.. Jag bara funderar varför det heter vindsurfing. Dà det är segling enligt dig 😉 Ta det lugnt nu 🙂

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.