Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vindsurfing beroendeframkallande?
-
vindsurfing beroendeframkallande?
Publicerad av zucko på 2 september, 2009 vid 18:09http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_3447403.svd
är det bara jag som tycker att man skulle kunna byta ut ordet alkohol mot vindsurfing i denna artickel utan att förlora innerbörden. Det e fan nån slags drog när man börjar tänka närmare på det, men bara för det betyder det inte att man ska sluta :P.zucko svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Har varit uppe förr, och jag tror vi hamnade någonstans här i diskussionen:
(tyvärr mycket alkohol-fokus, men byt ut det mot vindsurfing så får du se var du hamnar…)
3. Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.
4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.Beroende (enligt DSM IV) – om minst tre av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:
1. Ökad tolerans – behov av påtagligt ökad mängd p g a påtagligt minskad effekt.
2. Abstinens – karakteristiska abstinenssymptom eller återställare.
3. Använder t ex alkohol i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs.
4. Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket.
5. Mycket tid ägnas åt att få tag på t ex alkohol, använda alkohol eller hämta sig från effekten.
6. Viktiga aktiviteter – på jobbet och fritiden, sociala aktiviteter etc, överges eller minskas på grund av bruket.
7. Bruket av ex alkohol fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras._________________________________________________
Saxat från: http://www.alna.se/sp/sp_6.asp
-
Calle_B;572590 wrote:Har varit uppe förr, och jag tror vi hamnade någonstans här i diskussionen:
(tyvärr mycket alkohol-fokus, men byt ut det mot vindsurfing så får du se var du hamnar…)
3. Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.
4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.Beroende (enligt DSM IV) – om minst tre av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:
1. Ökad tolerans – behov av påtagligt ökad mängd p g a påtagligt minskad effekt.
2. Abstinens – karakteristiska abstinenssymptom eller återställare.
3. Använder t ex alkohol i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs.
4. Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket.
5. Mycket tid ägnas åt att få tag på t ex alkohol, använda alkohol eller hämta sig från effekten.
6. Viktiga aktiviteter – på jobbet och fritiden, sociala aktiviteter etc, överges eller minskas på grund av bruket.
7. Bruket av ex alkohol fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras._________________________________________________
Saxat från: http://www.alna.se/sp/sp_6.asp
Ha-ha-ha!
Lysande!
-
Det mest lysande i det hela är att det är en hyfsat välfungerande diagnostik inom vissa områden, och alltså helt seriöst 🙂 Mången pyskolåger har kliat sina grå och vita för att får fram modellen.
Punkt 5 under ”Beroende” tycker jag är fullkomligt underbar, jag menar, hur mycket tid lägger jag inte ner på att kolla vindprognoser, hänga på detta (även det, beroendeframkallande) forumet…
Även punkt 1 under ”Beroende” – toleransökning. Ju mer jag surfar, desto mer vill jag surfa. Att ”surfa av sig den värsta abstinensen” hävdar jag är rent ljug, för en själv och för andra. 🙂Fridens!
-
Själv är jag inne på 6:an rätt mycket för närvarande – att jobbet och sociala aktiviteter minskas eller överges….:cool2:
-
Man får ju dålig ekonomi också. Lägger hellre pengarna på sitt beroende en på sociala bitar som krog besök med polarna, resor med flickvännen, saker som måste fixas i hemmet mm.
Kallas inte en tolvmånadersperiod ett år också?
-
Eller hur och att det är en tolvmånadsperior 😀 uppfyller typ hälften av alla dessa kriterier på mindre än en vecka 😀
Logga in för att svara.