Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???
-
Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???
rasmus_w svarade 15 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 33 Svar
-
@7503 524193 wrote:
Verkar kanon, Hur mycke får man hosta upp för ett sådant kit? Antagligen köpt hos Fallen. är det någon som vet om Gwc medlemar har 25% rabatt hoss honom% Är osäker om ja bara drömt
Det behöver inte bli så dyrt, vi har exempelvis kompletta barnriggar som är supersmidiga ta med på resan, allt går ner i en påse. Tunn alubom, smidigt och lätt segel som glider upp ur vattnet. Kollar in exempelvis
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=161&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41Sen finns det även komplett paket med både bräda och rigg typ denna
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=403&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41Mvh
Bicless
-
@Rasmus_W 524253 wrote:
Linsurf hade en simulator som såg ut att i princip vara en plywoodskiva med (väldigt kort) surfbrädeoutline ovanpå ett kontorstolsunderrede, vilket fått mig att tro att man skulle kunna bygga en simulator med hjälp av en gammal kontorstol. Fast inte en med hjul då. 🙂
Jag byggde en simulator av en kontorsstol förra året.
Drog fast benen på en SJ-pall och i stället för sits monterades en 24mm plywoodskiva ca 500×800.
På skivan spände vi fast en gammal sunset slalom. Mastfoten strax framför svängningscentrum.Observationer:
Reagerade oerhört lätt och snabbt på minsta riggförändring
Marken är hård (väldigt hård)när man plattlandar som vuxen 🙂Slutsatser:
Det behövs en hoppmatta att landa i eftersom man med vår lösning kom upp på ca 50 cm
Vi har kört surfskola i 2 år nu och aldrig använt simulatorn efter demoförsöket.
Barnen lär sig i vattnet på 10 min hur det funkar.Om brädstorlek till barn:
150-180 l tycker jag funkar bäst som instegsbräda
När vi kör med de minsta riggarna 0.8-1,5 är det i princip omöjligt att ta någon höjd, centerbord eller ej. Det blir inte tillräckligt tryck i seglet för att pressa ned aktern i vind (tryckcentrum går inte att flytta bakomsvängningscentrum)
Läste någonstans om att man kan länsa med småsegel istället, provade och det har funkat kanon.
Håll i seglet för plattläns och släpp iväg dem. Fartvinden och vinden tar ut varann så det är lätt att hålla. Från detta läge är det busenkelt att lära dem gippa.
Vi har haft 6-7-åringar som efter en halvtimme kör 5-6 klockrena gippar på rad. Hur kul som helst tycker både vi och ungarna. -
@Christian 524351 wrote:
Observationer:
Reagerade oerhört lätt och snabbt på minsta riggförändring
Marken är hård (väldigt hård)när man plattlandar som vuxen 🙂Slutsatser:
Det behövs en hoppmatta att landa i eftersom man med vår lösning kom upp på ca 50 cmJag har en känsla av att många moderna kontorsstolar har ganska höga underreden och då riskerar det att bli så ja. Spänner man sen fast en surfbräda ovanpå så bygger det ju 10-15 cm. Det hade inte Linsurf gjort, om de nu hade gjort den själva. Finns den kvar kanske nån av Linsurfarna kan fixa en bild, jag har gamla rosenröda minnen av att den funkade väldigt bra. 🙂
Logga in för att svara.