-
Vindsurfing från en nybörjares synvinkel
Är en rätt färsk vindsurfare som tänkte starta en tråd här där jag berättar lite om hur det går för mig att klara mig förbi nybörjarstadiet (om det nu kommer att ske någon gång) och även ställer en del frågor så att jag slipper skapa en tråd varje gång jag har någon töntig fråga.
Bakgrund: Förra sommaren så var jag och min flickvän Anna uttråkade ute på landet och plockade fram farsans gamla pråm med trekantssegel (köpt på NK). Den är av märket Alto och mastfoten är sönder så ibland så står man och håller riggen i luften :laugh:. Jag hade prövat den förut någon gång så hade iallfall lite koll på hur man i praktiken skulle göra. Riggning hade vi då heller ingen koll på så seglet såg ut som att det satt på en segelbåt. Vi drog ut vindsurfingbrädan med en båt och sen började vi. Det dröjde inte länge förrän vi började bråka om vem som skulle få segla.
Var inne på blocket och tänkte köpa någon billig bräda som liknade den vi hade (typ se tråden blocket superstars) men träffade som tur var en gammal vän. Han hade för övrigt också hade börjat sin vindsurfingkariär på alton. Han sa att det hade hänt mycket efter år 2000 gällande vindsurfingbrädor och att man skulle satsa på en sån. Sen fortsatte han och säga att dom nyare nybörjarbrädorna var mycket lättare att plana med och sen nämnde han säkert plana 10ggr på en minut. Vad är plana tänkte jag :confused2:.
Vi beslutade oss tillslut för att gå en Vindsurfingkurs i Rålandhovsparken i Stockholm för att pröva dessa nymodiga brädor. Var rätt kul även om det blåste lite mycket för oss första dagen. Anna hamnade först ute i farleden sen drev hon in till Mälarpaviljongen (en resturang som ligger vid vattnet) och fick gå hem med bräda och segel. Andra dagen blåste det för lite men vi fick ändå lite blodad tand.
Efter att ha läst igenom ett antal trådar här på forumet angående nybörjarbrädor så drog vi iväg till surfspot för att handla. Blev en begagnad Fanatic Viper 80 (6.0) till Anna och En F2 Stoke (7.5 segel) till mig.
Vi har en så länge bara kört på ett ställe och det är vårat landställe som ligger vid Ekolsund (enköping). Blåser det från N eller från S har jag väldiga problem att kryssa ut eller tillbaka + att det blir väldigt byigt. Blåser det Ö så blir det jäkligt stora vågor. Västligt har jag inte varit med om än men kan tänka mig att det blir det bästa.
Vi körde lite runt midsommar (blåste S) och jag hade väldiga problem att få riggen ur vattnet då brädan känndes väldigt instabil. Prövade Vipern lite och den gick allt mycket lättare på.
Vi var sen ute några gånger till men det har inte riktigt lossnat för min del. Trivs fortfarande bäst på Vipern och det känns som att det vore skönt med ett lite mindre segel ibland då det går åt så himla mycket kraft att lyfta upp 7.5 när det blåser.
Logga in för att svara.