Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

• hakuna

Medlem
    6 september, 2008 vid 14:29

Skryt om PopEye underarmar eller?
    Nej, det handlar väl om att du inte utnyttjar selen tillräckligt. Om linorna är rätt inställda så skall du kunna släppa båda händerna i flera sekunder utan att seglet hamnar åt sidan. De skall inte heller vara för långa, du skall köra med böjda armar.

Om det är ett gammalt segel = silvertejp
    Nyare = finns särskild genomskinlig tejp, vet inte var man köper, kolla din surfaffär!

Niclas

• carl-r

Medlem
    6 september, 2008 vid 14:47

Jag fick ett tips om underarmarna och tajta dräkter av min klubbkollega Bertil. Det var att stoppa pet-flaskor i underarmarna för att töja ut dem. Funkade kanon på min NP 3/2-dräkt som var för tajt innan i armarna.

• svennebanan

Medlem
    6 september, 2008 vid 15:20

Duct tape:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21084908

Monofilmstejp:

http://surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=308

Har provat båda och de funkar bra.

Är det långt att bära vid Årsta havsbad? Stenigt?

• staffomania

Medlem
    6 september, 2008 vid 19:45
    svennebanan;497360 wrote:
    Duct tape:

Är det långt att bära vid Årsta havsbad? Stenigt?

Parkerar man uppe på parkeringen får man bära en bit (kanske 100m). Men såg några surfare när jag gick ner och rekade som kört ner bilarna nästan till vattnet vid bostadsområdet. Så det gjorde jag också och därifrån kunde man rigga vid bilen och gå en 10-20meter ner till vattnet.
    Var sandstrand med lite stenar här och var. Fanns tydligen en stor stenbumling en bit ut som man skulle se upp med.

• staffomania

Medlem
    6 september, 2008 vid 19:51
    hakuna;497352 wrote:
    Skryt om PopEye underarmar eller?
    Nej, det handlar väl om att du inte utnyttjar selen tillräckligt. Om linorna är rätt inställda så skall du kunna släppa båda händerna i flera sekunder utan att seglet hamnar åt sidan. De skall inte heller vara för långa, du skall köra med böjda armar.

Om det är ett gammalt segel = silvertejp
    Nyare = finns särskild genomskinlig tejp, vet inte var man köper, kolla din surfaffär!

Niclas

Utnyttjar selen så mycket jag bara kan. Däremot satt tamparna fel i början så jag fick hålla på och justera dom och har hittade nog inte helt rätt förrän på slutet. Ska kolla när det gäller längden på tamparna det är mycket möjligt att dom är för långa. Men det som tog överlägset mest kraft var att dra upp riggen ur vattnet. Vore skönt med någon typ av handtag på riggsnöret. Någon som har en bra lösning på det?

• willyskipper

Medlem
    6 september, 2008 vid 20:02

Testa att böja och trycka ifrån med benen och använda rumpan som vikt för att dra upp seglet. Man behöver inte använda armarna så mycket. Det kan ta lite längre tid att få upp seglet men man spar mycket kraft på det sättet. Allt är en teknikfråga och och med lite övning så kommer det snart att gå bättre! Vattenstarten är mer kraftsparande men när man lär sig så går det alltid åt mer energi än när man fått in tekniken. Kom ihåg att de flesta här har surfat i flera år och det tar lite tid att lära sig allt, men det är ju också det som är tjusningen man blir aldrig fullärd.

Det finns någon uppfinning man fäster i selen och drar upp seglet med.

Johan

• jps

Medlem
    6 september, 2008 vid 21:26

Den här mojängen är det: http://www.easy-uphaul.com

Tror att den går att köpa från ett par av surfshopparna här hemma också.

Kanske kan vara något?

• carl-r

Medlem
    6 september, 2008 vid 21:29

@staffomania 497431 wrote:

Men det som tog överlägset mest kraft var att dra upp riggen ur vattnet. Vore skönt med någon typ av handtag på riggsnöret. Någon som har en bra lösning på det?

Javisst!
    http://surfbutiken.se/products.php?cid=17&pid=58
    Jag har lite taskig rygg så jag köpte en såndär förrförra året och det gjorde det mycket lättare för mig att få upp seglet. Den hjälper till att få upp seglet säg max 20 cm, sedan drar man för hand. Men det som är jobbigt är att få det ur vattnet. Har man stora segel eller är trött (och har stor bräda nog att dra segel) är den guld värd.
    Det går troligtvis att göra en ögla längst ner på en annan tamp också, men jag tycker att den här är så smidig att jag skulle köpa den ändå.
    Det som skiljer från en vanlig är att den är justerbar i längden med ett snabbspänne, och att gummisnodden som man sätter runt förlängaren sitter fast ngn decimeter upp på snöret så att man har möjlighet att få upp öglan på änden till hängselekroken.

• willyskipper

Medlem
    7 september, 2008 vid 08:02

Men den behövs inte.

Raka armar-svankad rygg- böjda ben. Sen trycker man ifrån med benen så kommer seglet upp snabbt. Testa att böja benen mer eller mindre så märker du när seglet börjar komma upp ur vattnet, rumpan blir då som en motvikt. Det som kan försvåra är om det går vågor men det hjälper ju inte uppfinningen mot.

Johan

• jps

Medlem
    7 september, 2008 vid 08:15

Och framförallt. Dra inte för hårt i riggen innan den kommit i ett läge där den är lämpligt placerad för att dra rigg. Är del i fel position och/eller har massvis med vatten ‘ovanpå’ seglet kan det vara hur tungt som helst.

• v-thun

Medlem
    7 september, 2008 vid 10:18

Snabbt! lär dig strandstart och efter det vattenstart, så mycket enklare! När jag gick från en nybörjabräda till en freestyle tränade jag direkt på strandstarten och det blev så mycket roligare.

• staffomania

Medlem
    7 september, 2008 vid 10:20

Det kändes som att det största problemet var att handskarna gled och jag inte fick något fäste. Fanns ingen knut på linan där jag drog. Det är vid sådana tillfällen man längtar tillbaka till Haga park.

• staffomania

Medlem
    7 september, 2008 vid 10:25
    v-thun;497544 wrote:
    Snabbt! lär dig strandstart och efter det vattenstart, så mycket enklare! När jag gick från en nybörjabräda till en freestyle tränade jag direkt på strandstarten och det blev så mycket roligare.

Strandstart kan jag redan och det funkar fint vid stranden men vattenstart är en helt annan historia. Känns som att man håller på att drunkna när man försöker. Kanske ska försöka hitta något långgrunt ställe där man kan öva vattenstarter. Men som det är nu så går åt mer kraft och tid att simma runt och få grejerna i rätt riktning samt att frilägga seglet från vattnet än att dra upp riggen.

• svenne

Medlem
    7 september, 2008 vid 15:24

Häng på nån gång till Närlunda eller Björkvik, där bottnar du. Dessutom lovar jag att komma med så många onödiga tips jag kan. 🙂

• staffomania

Medlem
    12 september, 2008 vid 20:15

dubbelpost

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.