Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing i Europa 2004!

• Vindsurfing i Europa 2004!

Publicerad av evol på 15 januari, 2004 vid 11:13

Måste erkänna att jag både blev suktad och påverkad av Winsurfings artikel om Portugaltouren i senaste numret.
    Har nu själv börjat att fundera och knåpa på en egen trip i europa i sommar, innan hade jag planer på en längre vistelse i västindien efter sommaren, men friheten att åka till olika platser när det behagar lockar! Dessutom har man möjlighet att stanna lite längre = mer vindsurfing, med egen maskin än att flyga reguljärt ( mer ekonomiskt).

Min plan är således enkel, I Augusti (slutet, tyvärr ) i år drar jag söderut ( från Stockholm) med bil alt en van, för att besöka dom cleanaste spotsen i Europa.
    Jag hade tänkt vara borta 30-50 dagar (kanske längre om det går ekonomiskt/ fortfarande är kul att bo i bilen käka konserver tvätta sig med Evian..), självklart har jag egen utrustning, och tidigare erfarenheter av långa bilresor i Europa.
    För att slippa den sunkiga/tråkiga/dyra ( fick punga ut 7000SEK förra året i soppa/färja från Barcelona till STHLM med en Dodge van ) tillbakaresan (till kalla norden) i November/december, hoppas jag på att kunna sälja surfmobilen i södra spanien ( Tarifa ) och flyga hem.

Vilka Spots tycker du man bör besöka och i vilken ordning?
    Så,.. skriv ner ett par sköna ställen du varit på eller vill åka till eller vill rekommendera andra att besöka.
    Skriv gärna också varför dom e bra eller dåliga, motivera.
    Många av er har väl säkert själva gjort en europatour. Hur såg dom ut? Do´s and don´t do´s..?
    Vilka brädor/segel/storlekar skulle ni ta med ( det e trångt I bilen..) ? Vad är en rimlig budget på, säg 30 dagar?

Shoot!

anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • karapp

Medlem
    15 januari, 2004 vid 12:07

Gillar du speed eller fomula kan jag rekomendera mar menor som ligger på vägen ner till tarifa på östkusten.
    Det är alltid hyffsat platt eftersom det är ett innanhav, tyvärr mycket och stora maneter. Mycket kitare är det oxå.

• mag

Medlem
    15 januari, 2004 vid 21:57

Eftersom ingen svarar får väl jag lägga ett gott ord för följande ställen.

Danmark kring Klitmller är kanon i september, ofta sol och vind och varmt i vattnet. Både plattvatten och masthöga vågor, många bra seglare att inspireras av och inte mycket bensinpengar för att komma dit.

Holland har bra segling, från platt på fjorden till värsta vågorna.

Bretagne vid franska altantkusten bjuder på grym vågsegling under hösten och alla turister har lämnat stränderna.

Irlands Barndon Bay har ett av de mest kompletta spotsen på jorden, alla kan segla här och vågseglingsvärldscupen är inplanerad varje höst (oktober har jag för mig).

Cornwall England är bra förstås men pundet är dyrt.

Baskien i Spanien från Bilbao och västerut går det rykten om kan bjuda upp till dans i höststormarna.

Som du ser rekommenderar jag mest vågställen men ofta kan du hitta plattvatten vid en strand i närheten, runt nästa udde. Alla europeiska ställen har mer vind på hösten generellt (från september), undantaget Tarifa Guincho m fl termik/sjöbrisställen. Men som sagt Danmark är grymt och har go stämning, det finns förstås tyskar här men det finns det ju överalllt å andra sidan.

Lycka till!
    Magnus

• wwwsoutheastse

Medlem
    21 januari, 2004 vid 20:53

i höstas åkte jag och en kompis ner till sydspanien (malaga 10 mil från barcelona) med min 744 å 2 brädupsättningar på taket, soppan/hotell 2 nätter/mat/färja/broavgifter/vägtullar gick på 14000.- tur/retur
    Mitt förslag är till dig köp en gammal volvo som min för 4000.- kör ner den åk runt, sedan kör till flygplatsen och DUMPA skiten där ta med regbevis och skyltar i bagaget, eller ge den till nån där. det e billigare att te en sistaminuten för 900.- hem än att köra en bil hem som e värd 4-5 tusen. grin.gif grin.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 februari, 2004 vid 14:50

är tarifa ett överskattat ställe?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing i Europa 2004!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.