Senaste nytt › Forums › Vindsurfing i Lidköping (Speed)
-
Vindsurfing i Lidköping (Speed)
Publicerad av anonym-anvandare på 26 augusti, 2003 vid 09:08Någon som vindsurfar i Lidköping (Obs ej Linköping)?
Det ligger ju speed i luften numer om man så säger, så tänkte därför ev. att speeda vid Hinden i Vänern på N-NO.
Kunde ju vara kul att nå´n gång få prova fullt tryck på plattvatten som omväxling. Hinden ser ju ut att vara en perfekt vågbrytare.christoffer-r svarade 21 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
OK! Antingen finns det inga vindsurfare i Lidköpingstrakten eller så har jag hittat ett “hemligt” spot som är sååå jädrans perfekt att ni inte delar med er
Eller kan det vara så att det blåser så pass sällan på Vänern att ingen vill kosta på sig ett speed-äventyr
Jag vet att här i Götet finns det en del som har lust att få köra plattvatten med sina ursnabba slalom, i så fall borde det här stället vara värt en tripp på ca. femton mil. När man sedan har gjort sitt livs snabbaste (30+ borde vara fullt möjligt) repa kan man med gott samvete berätta för alla icke vindsurfare, som ju alltid frågar hur fort det går, sitt personliga speedrekord.
-
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att besöka stället (troligen bra idag men men………lite sent nu kanske!)
Har dock ingen aning var stället ligger…….berätta hur vi kan hitta Hinden. -
Hindensrev (inget rev i igentlig mening utan en låång och smal udde)är skogs beklädd och jag tror att den täcker vinden vid nord-nordost, seglar du däremot på nordstranden av hindensrev borde du få rejälavågor vid nord-nordväst dock stenstrand och jag tror att det ligger stenar ute i vattnet också.
På Svalnäs stranden (fin sandstrand) som ligger alldeles intill hindens kan nog vara platt vatten och vinden komma åt om det blåser tillräckligt mycket, antagligen byigt.Stranden vid båtsportgården i Lidköping borde vara konon vid nordost, blir vågor dock men åt staden till (vid piren småbåts hamnen)blir det “salsgolv” mellan vågorna där borde du kunna få fin fart på grejorna.
-
Såja, äntligen lite input från någon som känner området, det tackar vi för. Synd med träden, det ser onekligen rätt ut på både kartor (http://seeker.lmv.lm.se/kartexweb/kartsok/ och flygfoton (http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm ). Jaja! Det är säkert tråkigt & tråkigt & otroligt kul att få plattvatten-speeda
-
Kan bara hålla med föregående talare. Möjligtvis kommer vinden åt bra längst ut på Hindens rev, de sista 300 meterna, pga så gott som inga träd där. Fast då har man först en bra bit att segla för att ta sig dit och att gå ut med grejerna är ej att fundera på. Har själv gått där utan surfgrejer och det är längre än man kan tro, dock är det en fin promenad i vacker natur om man gillar sånt… Fast hör man till det rikare klientelet så kan man ju alltid flyga ut med en helikopter och landa längst ut på revet. Ett alternativ till plattvatten kan vara längst ut i hamnen inne i Lidköping utanför fodersilona, där finns en liten yta med vatten som ligger innanför en vågbrytare. Kan funka vid nordost. Sträckan är bara ca 150 m och jag har aldrig seglat där själv, bara lurat på att prova det.
-
Har seglat vid hindens rev ett antal gånger på NV och om man kommer för nära så läar träden totalt. Antar att det blir ännu sämre på N-NO men jag har inte varit där då eftersom det funkar bättre vid båtgården.
-
Var ligger Båtgården?
Är det ngn som surfar vid framnäs, borde också kunna ge en del vågor när vinden ligger rätt? -
Båtgården ligger bortanför framnäs.
Jag är ingen Lidköpingbo, men som jag minns det…
Kör förbi framnäsköpcentrum, förbi macken på höger sida och förbi kampingen (på höger sida), sedan svänger man höger över en cykelväg ungefär där vägen drar åt vänster. Framme.
/adde
-
Alldeles riktigt! Det är en liten väg in till höger alldeles innan korsningen där man kan svänga höger till Tofta. Bra parkering precis intill vattnet.
-
Om ni vart i Nyköping så har ni kanske sett kanotstadion.
Där kan man speeda utefter en brygga som sträcker sig säkert flera hundra meter. Mitt i fjädern ligger den så att vid NV-N skall det gå riktigt bra att speeda där . Snacka om plattvatten och publiken står bara 5-10 meter ifrån. kanske kommer vi i Nyköpings vindsurfingklubb att anordna speedtävlingar där. Finns det intresse så… -
Båtgården är det klart bästa stället jag seglat på nordost i västsverige! Finns det nåt bra på västkusten nu när höststormarna närmar sig… Annars är det ju som sagt bara femton mil att köra från götet, helt klart värt om det blåser 10+ m/s.
-
Jag hittade en bild på Hinden och kan bara inte låta bli att lägga ut den trots att idén att speeda här är nedlagd. Som nå´n sa så är det alltför mycket skog tyvärr.
Har ni bilder på de andra platserna så lägg gärna ut dem. -
Håller med. Kan bli riktigt fina vågor på NO. Klart värt att testa.
Logga in för att svara.