Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfing Premiär
-
Vindsurfing Premiär
Publicerad av pure på 26 februari, 2006 vid 14:59När brukar du ge dig ut o vindsurfa för första gången på året?
calle_b svarade 18 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Frågan är väl vad man skall räkna som premiär, det är ju oftast bra surf under december och in i början av januari medans februari ofta är för kallt. Premiären blir väl då snarast i mars även om man surfat i januari? :tongue:
-
Rasmus_W wrote:När isen går upp och det finns vind.
Samma här! När isen går och man bara behöver simma/kajka 100 meter ut till öppet vatten. Just nu 40-50cm is, men första veckan i April så bör den vara borta;=)
-
Håller med MacTS det troligaste är att premiären blir i April. Det största hindret är ju isen!!
Efter de första turerna förra året hade jag is i seglet och på bommen när jag kom in. Man kanske måste ta med sig isskrapa…. 🙂
-
Rasmus_W wrote:När isen går upp och det finns vind.
Med nuvarande surfabstinens verkar det vara en mycket bra målsättning!
-
Mmmmmm. “Vindsurfingpremiär” Smakar på det ordet ett par sekunder.. 🙂
-
Det är väl beroende på ett antal parametrar, mest beroende på väder och vind förstås.
En lista över faktorer som påverkar premiärdatum skulle kunna se ut så här (utan rangordning):
1. Var någonstans i landet man bor (kanse skulle vi kunna använda samma karta som trädgårdstomtarna: http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml) Se förslag nedan.
2. Vädret (skiftar år från år)
3. Abstinensnivån
4. Ambitionsnivå inom surfingen. (Påverkar även abstinensnivån.)
5. Möjligheter att komplettera med utlandssurf under vintern (Kan påverka abstinensnivån både positivt och negativt. ) (Avgör själv vad som är + eller -)
6. Ålder och familjesituation. Ju äldre surfare desto senare premiär? Ju fler och yngre barn desto senare. Ju mer förstående flickvän / fru desto tidigare osv…
7. Prylfaktorn: Har man handlat nya prylar under vintern ökar suget.
8. Andra fritidsintressen: Gillar man att åka snöbräda eller annt skoj så kanske man inte har lika bråttom att slänga surfbrädan i sjön.Zonindelning för surf:
zon 1: inget avbrott alls i säsongen
zon 2: mars
zon 3-4: april
zon 5-6: maj
zon 7-8: juni -
Ja…. Avancerat med zoner o det där, men helt klart sant. I år är juh våren minst sagt sen… vad man nu menar med vår är en helt annan femma. ( Vår = vindsurfingpremiär? )Så länge det ser ut så här har man juh ingen lust att hoppa i sjön. Krävs iaf några fler grader i vattnet (för min smak) och dessutom några fler grader i luften. (det mörkblåa är 0-2 grader) Brrrrr…
-
Vattentemperaturen är mindre viktig än luft-temperaturen. Vill gärna ha en 7-8 grader i luften. Blir ju så in i h-vete kallt om ansikte o händer annars… Dessutom får jag väl köra utanför Ringhals. Lär ju vara ett par grader varmare där…
-
7-8 grader i luften! Vafan ska du ha din premiär i juli eller?;) Så fort de e plusgrader i luften ere bara ut å ösa, inga problems troro mest det är den psykiska spärren som hindrar er från att dra ut.
-
Jag sa att jag gärna vill ha 7-8 grader… men nu ligger det en massa kartongny utrsutning hemma som vill ut på vattnet… Dock är det inte så kul när man vaknar till över en decimeter nysnö som man gjorde i morse. I göteborg! i mars! och det töade inte bort direkt! Va faen e det som händer???
-
Jester wrote:Dessutom får jag väl köra utanför Ringhals. Lär ju vara ett par grader varmare där…
Kastfall into H5N1 svan!
Logga in för att svara.