Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing.se bommar!

• Vindsurfing.se bommar!

Publicerad av anonym-anvandare på 21 juni, 2005 vid 20:15

Någon som har en sådan och är nöjd? Jag är intresserad av den smalaste aluminium bomen om någon har testat en sådan. Såg även att de hade ricktigt billiga midjeselar, någon med erfarenhet av dessa. Ett känt argument är ju att man får vad man betalar för men man vet ju aldrig…

fjant svarade 19 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • krullo

Medlem
    21 juni, 2005 vid 20:23

Jag köpte en vindsurfing.se Kult kolbom 180-240 för ett par månader sedan. Har kört med den ca 15 gånger och är helnöjd. Den är hur styv som helst. Vet inte hur länge exv. fästet mot masten kommer hålla, men kanske finns det någon som kört mer med sin vindsurfing.se-bom?

• basse

Medlem
    21 juni, 2005 vid 22:43

Har haft min ett bra tag och gillar den, har en 150-210 och kör den på 197,5 som längst och då fungerar den riktigt bra. Det som inte är bra är att tampen har börjat äta sig ner i frontbeslaget. Detta sker just där tampen går genom spännet och medför att hävarmen förlorar endel av sin kraft. I min mening är det alldeles för mjuk plast i just denna delen. Annars en mycket bra och prisvärd bomm tycker jag. Synd att de inte har min storlek längre, då hade jag kanske byt till en ny med roterbart frontbeslag.

Jag säger köp.

• svenne

Medlem
    22 juni, 2005 vid 08:59

Jag har både alu-bommar och sele från Vs. Jag har för lite erfarenhet av andra bommar, men de funkar definitivt lika bra som de andra jag har provat eller klämt på.
    Midjeselen sitter kanonskönt och den glider inte upp. Den har stort stöd i ryggen så det är inget problem att hänga – eller göra mitt favvotrick “kastfall” i den.

–S

• ozman

Medlem
    22 juni, 2005 vid 12:29

Bra bom, men ganska tung. Selen funkar bra också, men jag har haft problem med att ena sömmen har gått upp. Jag rekomenderar därför att beställa en storlek mindre än vanligt (dvs. M för normalt midjemått).

• basse

Medlem
    22 juni, 2005 vid 19:03

.. just det. De är riktigt tunga tyvärr.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juni, 2005 vid 20:41

Ok då vet jag lite mer. Tack för era svar

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juni, 2005 vid 22:14

Kolbommen Kult 160-220 cm väger 2,75 kilo vet inte vad andra bommar väger men personligen tycker jag styvheten är i fokus då jag väljer bom och Kulten är garanterat styv 🙂

• basse

Medlem
    23 juni, 2005 vid 08:33

Chinook i samma storlek väger runt 2.1 skulle jag tro.

• ozman

Medlem
    23 juni, 2005 vid 09:06

Intressant med kolbommar, men frågan gällde aluminium. Iofs, att kolbommen också är något tyngre tyder på att det är beslagen som tynger ner det hela. Jag vet förresten inte hur mycket man märker av vikten (± några hundra gram) när man seglar – möjligen om man är riktigt duktig på freestyle, och håller på och snurrar seglet jämt, men annars bär vinden riggen.

• svenne

Medlem
    23 juni, 2005 vid 09:18

Min Vindsurfing.se-alu-bom väger mindre än min Local Spirit-dito. smile.gif

• fjant

Medlem
    23 juni, 2005 vid 09:36

Intressant om vikten! Min vindsurfing.se kontrol (kol) 190-250 känns att väga mindre än min gamla NP alu-bom 200-240. Så jag tror inte att vindsurfing.se är tyngre än andra bommar!

/Fjant

• adde

Medlem
    23 juni, 2005 vid 09:39

Vaddå? En kolbom SKA vara lättare än en alu dito??

/adde

• ozman

Medlem
    23 juni, 2005 vid 12:31

Konstigt – jag hade den motsatta upplevelsen (dvs. Local Spirit lättare än Vindsurfing.se) – kanske beror det på vilken årsmodell det är?? Vindsurfing.se bommen har en mycket mer gedigen frambeslag som flexar även i vertikal riktning, och dessutom passar direkt på RDM master. Dessa beslag kanske är tyngre än äldre modeller. Local Spirit bommen gick av precis vid frambeslaget tror jag just pga den inte flexade vertikalt.

• fjant

Medlem
    23 juni, 2005 vid 19:06

Faktum är att vikten inte brukar skilja så mycket. Jag ville bara poängtera att det inte va nån skillnad mellan mina bommar, då nån sa i ett tidigare inlägg att vindsurfing.se-bommarna var ett halvt kilo tyngre!

/Fjant

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing.se bommar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.