Senaste nytt Forums Vindsurfing.se-master=bra?!

• Vindsurfing.se-master=bra?!

Publicerad av frippe-s på 5 januari, 2004 vid 12:26

Jag e ruskigt sugen på att förbättra mitt mastförråd under våren och undrar då om ngn har erfarenhet av eller vet ngt om kult rdm-mastens prestanda i förhållande till de dyrare konkurrenterna? 2500 för en 100-procentig pre-preggare låter nästan för bra för å va sant, eller?!
    Är det verkligen så att de billigare priserna är möjliga pga mindre marknadsföring och färre mellanled i leveranskedjan etc och inte pga att man använt material med sämre kvalitet eller mindre fördelaktiga och därmed billigare metoder vid framställningen?
    /fralle

vinta_kestrel svarade 20 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • ola-h

Medlem
    5 januari, 2004 vid 13:11

Det finns grymt många olika kvaliteter på kolfiber. Från de som marknadsför dyra master från samma fabriker där det tillverkas billiga hävdas det bestämt att de dyra masterna innehåller mer exklusiva material. Personligen tror jag också det är sant. Att det i alla fall inte handlar om exakt samma master är tydligt om man jämför t ex Gun med Gaastra eller GulfTech. Styvheten skiljer sig t ex väldigt mycket.

Detta behöver dock inte betyda att de billiga masterna är dåliga, bara att det finns en prestanda/konstruktions-relaterad skillnad som kan motiviera prisskillnaden.

• frippe-s

Medlem
    5 januari, 2004 vid 15:23

ah de e uppfattat…jag anade att den skillnaden fanns, frågan e bara om den gör sig gällande i det här fallet…
    jäjä tack för svaret iaf
    /fralle

• jonasp

Medlem
    5 januari, 2004 vid 15:41

Sen är det nog också så att det där med marknadsföringen stämmer.

Men argumentet att de kommer från samma fabrik eller tillverkare e lite mystiskt, det spelar ju inte så stor roll. Dom kan ju hitta på vad som helst o ändå vara i samma fabrik. Det skulle kännas betydligt bättre om det stod att det var samma mast fast me annan ettikett.

Jag e också sugen på en ny mast o när deras 70%std kostar mindre än vissa tillverkares 30% så e det klart man funderar på en.

• jake_break

Medlem
    5 januari, 2004 vid 16:25

Det skiljer i vikt också.. En gun Lopp C 75 460 väger 2,0 kg medan en simmer SC-8 460 (75%) väger 1,7 kg. Det kan ju ha många olika orsaker, men det är ju rätt stor skillnad..

• anonym-anvandare

Medlem
    8 januari, 2004 vid 06:35

Jag måste nog invända mot Olas resonenmang nedan. Om man bara skulle gå på styvhet så är Gunsails race mast styvare än Neil Prydes racemast med motsvarande utsatta styvhet, betyder det då att NP är sämre?

Vindsurfing.se masterna innehåller “pre-preg” kolfiber som andra master men det vore ju trist för dem som lagt ut några tusenlappar extra för ett “fint” märke att inse att det bara är skicklig marknadsföring som styrt deras val av mast.

Jesper

• basse

Medlem
    8 januari, 2004 vid 07:04

Handlade en GUN Loop 75:a 400 i höstas och har väl inte tyckt att den varit dålig direkt. Den är faktiskt styvare än den flesta 400… enligt vad som står på den iaf, men man vet ju aldrig. Men jag tycker kansken inte att det överlag är tyngre än andra. Eller har jag fel i det.
    Hade jag haft bara lite sponns så hade jag väl också valt en dyrare tillverkare men nu är man halvsämst och får pejja allt själv och då spelar det ju ganska stor roll faktiskt!!!

• vinta_kestrel

Medlem
    8 januari, 2004 vid 07:29

Jag vägde min 400cm Gun Loop RDM 100%-are och den väger cirka 200 gram mer än Gun själva anger. så man ska inte stirra sig blind på tillverkarnas uppgifter, inte masttillverkarna och inte brädtilverkarna. Dock brukar man oftast kunna lita på tüskarnas tester.

Skit samma om det är skillnad på ett par hundra gram hit och dit. Om prylarna håller och de passar seglena är ju det viktigaste! Sen kan man hellre träna upp armarna lite och minska på bilringarna, så har man förmodligen fixat de grammen ändå. Ja jag vet att minskad vikt i riggen betyder mer lätthanterligt segel, men allvarligt, då ska man byta från 75% till 100% och köpa en race-mast…

• anonym-anvandare

Medlem
    14 januari, 2004 vid 17:04

Vindsurfing.se rdm 100% kol master görs i samma fabrik som t ex Gulftechs 100% kol rdm master. Det finns inga skillnader i framställning eller material mellan masterna. Det som skiljer är loggan.

Om man vill testa olika masters böjkurva skulle jag rekommendera att man testade flertalet master av samma märke, eftersom det finns individuella skillnader mellan master av samma sort.

Sen är ju frågan hur man ska tolka resultatet av de olika böjkurvorna? Jag tror det är enklare att rigga masten med det segel man ska använda det i för att se hur det ser ut men framförallt testa det på vattnet.

mvh
    Johan, Surf Unique

• vinta_kestrel

Medlem
    14 januari, 2004 vid 18:02

Johan, man tillverkar både päroncider och äpplecider i samma fabrik… wink.gif

Kunnandet finns onekligen i fabriken som producerar Gulftechs och era “brandade” master, men kraven kan (och är väl troligen så eftersom era produkter är så mycket billigare?) vara olika från olika beställare och slutprodukterna från tillverkaren därmed helt olika.

Som vanligt är svenskarna gnälliga och skeptiska när nån visar framåtanda och fixar nåt. Får be om ursäkt för det. smile.gif

Jag hoppas du lyckas med vindsurfing.se-prylarna. Billiga, bra produkter (det sista får tiden och kunderna avgöra) är alltid attraktivt hos kunderna.

Önskemål: Kan du inte slänga upp lite vikterna på masterna på sajten?! Hittade bara för 460’n av 70%-arna.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2004 vid 01:58

Bra liknelse. Vad gäller masterna är det dock inte så många variabler som kan variera vid tillverkning i samma fabrik. Det är diametern på masterna samt hur mycket pre-preg kol masterna ska tillverkas med, dvs procent kol (detta kan kanske liknas vid smaktillsatsen i cider..).

Eftersom många vindsurfare dock verkar tro att prisnivån är bästa indikatorn på kvalitet så visar jag gärna ett räkne exempel som borde kunna ge de som använder detta sätt att mäta kvalitet vissa funderingar.

Surf Unique har importerat Windsurfing Hawaii bommar i tre år. En Makai kolbom kan vi köpa in för ca 2500-3000 kr, Windsurfing Hawaii rekommenderar sedan att vi säljer den för 5000-6000 kr. De vill alltså att vi fördubblar det pris vi köpt in den för.(Vi har dock alltid prissatt lägre)

Ganska enkelt kan man då inse att om vi istället säger åt fabriken som gör Windsurfing Hawaii bommarna, tillverka kolbommar åt Surf Unique som är exakt likadana som Windsurfig Hawaiis men med Vindsurfing.se logga,
    så har vi sparat in ett led från fabrik till kund. Detta led fördubblar normalt priset till kund.

Exemplet ovan stämmer förutom en sak, vi har valt att använda ett enligt vår smak bättre bakbeslag (och dyrare).

mvh
    Johan, Vindsurfing.se

• mag

Medlem
    16 januari, 2004 vid 08:08

Bra initiativ!
    Surfers Paradise kör ju samma grej med Local Spirit.

En fråga bara ang master och bommar. Vilken garanti lämnar ni på masterna, Gulftech lämnar ju 3 år?

Och en fråga till; 370cm 100rdm vågmast kommer det en sådan?

/Magnus

• canoya

Medlem
    16 januari, 2004 vid 13:10

Tar ni fortfarande hem GUN-sortimentet?
    /Håkan

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2004 vid 14:10

Har Ni inte 370 master?
    Kan inte se dom på web sidan.

• vinta_kestrel

Medlem
    16 januari, 2004 vid 18:46

Tack för svaret Johan! Jag är själv för en förkortning av leden mellan tillverkare/köpare. Tyvärr går det väl inte att gå ut med “exakt kopia av xxxx yyyy” i era produktbeskrivningar, men om du här säger så, så är det ju bara att tacka och buga smile.gif

• oskie

Medlem
    16 januari, 2004 vid 19:45

Jag kan bara bekräfta att samma görs inom andra branscher, dvs. företag säljer samma prylar under “enklare” namn (eller utan namn). Jag har inte förstått orsaken till 100%, men en orsak är nog att man inte vill sälja för billigt med risk för att få stämpeln som lågprismärke…

När vi ändå är inne på cider… T.ex. säljer Kopparbergs julmust där namnet Koppparberg inte nämns på flaskan överhuvudtaget. Ringer man sedan konsumentupplysningsnumret på flaskan kommer man till Kopparbergs bryggeri…

Ingen skulle väl tro att Kopparberg gjorde julmust av två olika kvalitéer.

Nu är dock inte vindsurfingprylar och julmust samma sak, men vindsurfing- och livsmedelsindustri är båda branscher där varumärket har betydelse.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing.se-master=bra?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.