Senaste nytt › Forums › Vindsurfing.se-master=bra?!
-
va! är inte julmust och vindsurfingprylar samma sak? och jag som precis gått och betält en hel pall must i tron att det var ett komplett vågkitt.
fan hur ska jag lösa returenb nu då. nån som vet vad komsumentlagen säjer?
-
Vi kommer ta hem aven 370 cm vagmaster, vi ligger tyvarr lite efter pa hemsidan….
Vi tar hem Gunsails segel aven i ar (dock kommer lagret besta av mer KA segel) sa det basta ar att lagga in en bestallning for att vi ska fa hem exakt det du vill ha.
Halsningar (fran ett kallt San fransisco, kanns sa i varjefall efter tre veckor pa Maui 🙂
Johan, Surf Unique -
Avbeställa kan du göra om du inte fått grejerna (och det inte innebär väsentlig olägenhet för säljaren eller nåt..), har du redan tagit hand om dem, kan du häva köpet i det fall du var i god tro beträffande beskaffenheten på de varor du beställt, dvs du inte insett eller bort inse att varorna vara av annan art än den du förutsatte (du måste dock yrka på hävning inom skälig tid har jag för mig), se Konsumentköplagen för vidare info….jag jobbade bara lite på rak arm här vettdu!
/fralle -
Vill inte racka ner på någon konkurrent här, i synnerhet inte en trevlig prick som Surf.Unique Johan eftersom han både är en trevlig prick och gör mycket för vindsurfingsverige. Känner mig dock tvungen att invända mot resonemanget att master tillverkade i samma fabrik är samma master. Själv säljer jag “märkesmaster” som Nolimitz och Gulftech. Båda dessa företag har egen produktutveckling där man textar böjkurvor, laminatupplägg, respons, hållbarhet mm. Om man sedan väljer att tillverka masten i egen fabrik eller om man lägger ut tillverkningen på någon av de stora fabrikerna har inte så mycket med utvecklingen av själva masten att göra. Det handlar snarare om volym och hur ofta man vill kunna ändra masten när man utvecklat något bättre. Nolimitz väljer att göra masten i egen fabrik för att kunna testa nytt i lite större skala i stort sett hela tiden. Gulftech har valt att lägga ut i stort sett all tillverkning och koncentrera sig på R&D hemma (numera i Oregon). Gulftech görs som bekant i samma fabrik som många andra märken vilka ligger på rejält olika prisnivåer. Huruvida dessa olika märken jobbar med egen produktutveckling eller nöjer sig med vad fabriken kan erbjuda utifrån ganska grova varabler som kolhalt och pris vet jag inte. Jag vet dock hur Gulftech jobbar. När de efter flera års egen tillverkning av bland annat kolmaster gick igenom de olika fabrikernas kompetens och existerande master blev man 1) Imponerade av flera fabrikers tillverkningsteknologi, 2) Förskräkta av de flesta masterna man producerade. I synnerhet skinnymasterna ansåg man sig inte kunna godkänna något som fanns “färdigt” i de olika fabrikerna. Gulftechs 100% kolskinny är en minst sagt finslipad produkt som utvecklats av Gulftech under många år. Även efter man lagt ut masttillverkningen på den italienska fabriken utvecklar man masten löpande. De första italiensktillverkade masterna med Gulftechlogga ville man överhuvudtaget inte sälja. De var styva som spett och hade en stel död känsla. Efter flera testserier var man nöjda och ni kära svenska vindsurfare kunde börja njuta av en fantastisk responsiv snabb mast. Man fortsätter även med utvecklingen av masterna. Sedan jag börjat ta in Gulftech till sverige har tre olika generationer 100% kolskinnys släppts med lite förbättrade egenskaper varje gång. Till 2004 (inklusive den sista höstladdningen 2003 master som såldes i Sverige) har man lyckats “lugna ner” 370 masten och 400 masten en smula. I vågor kunde dessa längder kännas lite väl kvicka i sin respons, något som de flesta vill ha i sitt frestylesegel och i sin 430 mast, men inte i sin 370 eller 400 mast. Det är omöjligt att se dessa förändringar på masten, det är mycket svårt att mäta dem. Det hanlar om dynamik och olika kurvpr under olika belastningar. Gulftech får till det genom olika lay-ups, olika val av kol med olika egenskaper och olika mängd och typ av epoxy. Självklart kostar denna utveckling massa pengar liksom den färdiga produkten innehåller dyra material. Det är inte svårt att få till en svart kolpinne men det är minst sagt svårt att leda utvecklingen av skinnymaster.
Jag snackade med Phil McGain häromdagen om Gastras master som tillverkas i samma fabrik som Gulftech. Han beskerev hur Gastra jobbade. Dom är helseriösa och ställer som Gulftech höga krav på italienfabriken och jobbar med produktutveckling hyfsat oberoende. Till skillnad mot Gulftech har man dock ingen egen utvecklingsfabrik utan arbetar mer intimt med italienfabriken.
Hur alla andra lågprismärken jobbar vet jag som sagt inte. Surf.Unique Johan kan kanske redogöra för hur han utvecklar sina master innan antyder att en 2000 kronors pinne är samma mast som en mast som kostar det dubbla eller mer. Eller är det så att fabriken lurar Johan och får honom att tro att han köper samma mast som Gulftech just utvecklat och har avtalad ensamrätt på vad gäller lay-up och design?
Jag tror så här: Vill man ha en billig mast så kan man nog bli hur nöjd som helst med ett lågprismärke. T ex Gun har jobbat många år med master och är en relativt stor kund till sin fabrik. Detta borde gagna för hyfsad kvalitet. Även Local Spirit har varit igång några år och Mackan borde veta vad han gör (ej samma fabrik som Gulftechs skinny). Vill man ha något riktigt vasst tror jag dock inte det finns några genvägar. Visst kan “märke” kosta en del oavsett produkt. Vissa märken är kända för sin “dyra” marknadsföring, sina kataloger och kända teamriders. Detta ger självklart vassa produkter men kostar också en hel del. Varken Nolimitz eller Gulftech är kända för stora team eller dyr marknadsföring, dom är grymt produktorienterade företag. Jag är övertygad om att man får vad man betalar för.
Det kan som som sagt vara hyfsat smart att köpa en billigare mast, men tro inte att ni får det stekhetaste på marknaden!
Aloha!
Jesper B
Sverigedistributör av Gulftech och Nolimitz stekheta kolpinnar -
Var väl ungefär så jag antog att det låg till, det verkar vettigt och logiskt inte minst. Det du säger på slutet är skönt att höra; att man kan få en helt ok mast för lite kosing om ej heller den hetaste på marknaden.
Jag behöver definitivt inte den hetaste eller lättaste masten på marknaden utan snarare ett par prisvärda och hållbara skinnys med ok prestanda.
/fralle -
jag kör inte skinny men jag kan säja att jag som glad ammatör inte känner någon som helst skillnad på min gun mot min fiberspar så enligt mej det är bara att köpa och se glad ut.
-
Vill verkligen instämma i ovanstående inlägg (styret). Det viktigaste är att köra så det ryker. Var nöjd med vad man har och ladda efter behov. Det är jäkligt lätt att man blir allt för prylfokuserad. Sedan jag börjat sälja vindsurfingprylar har jag plötsligt börjat prata gram, millimeter och procent. Vet inte riktigt om jag gillar den förändringen av mig själv. Det viktigaste är feeeeelen och att ha kul på, i och ovanför vattnet. See ya out there bra!
Jesper B
(självklart så dj..la opartisk som det går)
-
Tyvärr är det förmodligen också så, att om man känner någon skillnad på två moderna master av olika fabrikat men samma längd, samma diameter och IMCS, då är man förmodligen så duktig att man redan är sponsrad och får sina prylar gratis… Eller till längre pris än de s.k. lågprismärkena… Fast vad vet jag. Jag har bara kört på 55%-mast som bäst, men planerar köpa en 75%-100% (RDM eller ej, frågan är) till våren.
-
Håller med styret fullständigt. Brorsan körde “billig” Gun Loop C100 skinny och jag “dyr” Ezzy skinny i SA. Vi spolades i samma feta vågor, hade samma tryck i seglena och fart genom vågorna. Grejerna höll och vi hade lika kul så köp det billigare alternativet och lägg pengarna på en ordentlig reskassa istället.
-
Kom igen nu Jesper “en 2000 kronors pinne”?? låter ganska nedvärderande tycker jag!
Undrar om jag vågar visa mig på torö stranden i sommar.. med min pinne, nån kanske skrattar åt mig… lätt att bli prylfocuserad som du sa.För oss konsumenter är det verkligen toppen att det finns så mycket bra surfshopar med bra prylar på marknaden som det gör just nu i sverige, bara att välja och vraka.
-
Mmm, det kan nog va så att man klarar sig väldigt bra på en “billigare” mast. Men i höstas köpte jag en 4meters och en 430 Gulftech 100% skinny, och jag har inte testat dom så mycket än, så jag kan inte yttra mig om prestandan än, men går jag ut och känner på dom på vinden och provriggar(vilket händer rätt ofta, men jag har hört att det ska vara fullt normalt under vintern ) så tindrar det ändå till i mina ögon. Min 4meters är så lätt, toppen känns rapp, och jag kan nästan känna att dom kommer bli super på freestylen i vår, oj vad jag längtar.
Kort sagt, nu när det lite sura utlägget är glömt så känns det väldigt skönt med två riktiga master. Tre års garanti är ju inte heller helt fel… Och just det, snygga är dom också, tack gode gud!
Surfs up!
Oscar
Ses i skanörs vågor eller klagshamns freestyle, vänner!
-
Vill verkligen inte “nedvärdera” lågprismaster. Mitt utryck 2000 kronors pinne var ej menat som smädsord. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tycker jag det är toppen att det finns lågprisalternativ. Skulle jag satsa på en lågprismast skulle jag dock kanske gå på en som funnits några år, men även nya mastmärken kan säkert vara helt ok. Självklart ska man inte skämmas för sin utrustning varken den är sprillans superdyr eller uråldrig eller budget. Jag har en polare som körde med en gammal aluminiumbom som gått av och som han skarvade ihop med en hockeyklubba. Fungerade kalas – han ripparde hårdere än de flesta av oss. Och den bommen var verkligen inget att skämmas för.
Däremot instämmer jag inte i att 1) master som ser lika dana ut och är gjorda i samma fabrik är samma master och 2) att mindre duktiga vindsurfare inte har nytta av värstingprylar. Vad gäller det sistnämnda tror jag tyvärr många ibland tänker lite fel. Mast, segel, bräda och fena är grymt viktiga för alla kategorier vindsurfare. Snåla hellre in på våtdräkt, hängsele eller varför inte på vad f..n som helst som inte har med vindsurfing att göra men se till att ha bra grejor på vattnet. Det är kanske till och med så att riktigt duktiga vindsurfare kan komma undan med halvdana prylar (som en för styv mast) mycket bättre än halvdana vindsurfare. Som jag skrivit tidigare, jag tror inte det finns så himlans många smarta genvägar, man får , mer eller mindre, vad man betalar för (Yes jag ÄR partisk och säljer high-end).
Men whatever – inte ska man skämmas för sina prylar oavsett om man går loss totalt och förköper sig på eller om man kör på budget eller begagnat.
Jesper B
-
Hejsan! Självklart är det skillnad på olika produkter! Men det e´ju omöjligt att säga exakt vilka skillnaderna är om man inte själv är insatt i tillverkningsmetoder och materialkännedom, eller har testat samtliga master i fråga i samma förhållanden och kan beskriva skillnader mellan dem.
Det viktiga är ju att man själv är nöjd med sin mast oavsett om det är en glasfibermast eller 100% kol med megafladder i.
Sanningen är ju att om du vill sälja många master eller segel- whatever- så måste det ju till en hel del marknasföring. Det är ju olika affärsstrategier. SurfUniqe säljer tex sina 70% kolmaster till nästan halva priset av en Neil Pryde X5 mast. Betyder det att vinsurfing.se masterna bara är hälften så bra? Nej, det är inte samma mast, men de säkert ungefär lika bra. Men surfuniqe får ju en massa goodwill i sverige pga av sina priser och gratis reklam tex. här på konfen, de behöver inte ha samma marginal på sina produkter som NP. De behöver endast en hög med nöjda kunder här i sverige för att få fart på sin försäljning och klara sig någorlunda bra.
NP vill ju sälja sina prylar WorldWide och synas överallt, men skulle inte heller komma undan med att sälja skit så därför kommer det ju kosta dem mycket mer/produkt som de tillverkar därav de högre priserna.
Om man ska ha high end prylar kostar det alltid mer, så om jag har lagt ut 10.000:- på en mast kommer jag att bevaka den flexen jävligt noga varje gång jag surfar och köra rätt upp på land eller nåt 🙂 Men kommer jag ha roligare med high end prylar? hmmmm tror inte det!
Jag tänker åtminståne prova vinsurfing.se nästa gång jag handlar mast. så får vi se då.
Kör så det ryker
EdvardZ
Logga in för att svara.