Senaste nytt › Forums › Vindsurfing.se-master=bra?!
-
Vad bra! Då vet de flesta att den mast man har seglar man på och det kompisen kör på seglar han på (ja om man inte byter då)Att sedan lägga ner tid på att “retas” med kompisen som köpt en mast som man är avis på (att den var dyr och en märkes mast eller billig…) är kanske lite onödigt. Kul om det faktiskt är skillnad mellan master. Jesper som skrivit några inlägg på denna tråd har även jag varit i samspråk om olika master till de seglen som jag får hem i Mars . Jesper berättar gärna om sina master men har ett förhållningssätt som i alla fall jag gillar, han står för sina master och dess prestanda/pris och rackar inte ner så mycket på andra. Som surfar sedan 20 år och även skidåkare sedan lika länge finns det en liknelse som jag tycker skulle kunna vara bra. Som ung tävlingsåkare var det viktigt att ha det värsta (ofta dyraste och kanske inte det som eg. passade) medan nu letar man efter lagg som har den känslan som man gillar. Jag tror att de flesta skulle ha det i åtanke, leta efter surfprylar som du gillar och peppa kompisen att våga göra samma och sedan får man se vad man faller för(billig eller dyr eller mjuk eller hård eller snygg eller ful eller…)
Ses surfpolare, på vattnet!CharlieB
-
jag anser att ni har glömt en sak när ni pratar om lågprisprylarna. de är dubbelt så biliga viket leder till att du får dubelt så mycket för pengarna. så att istället för att köppa en komplett rigg så kan man köpa två kompletta låprisriggar. det blir inte samma kvalitet på åkningen men det blir kvantitet. och det leder till en bättre windsurfare. det som utvecklas mest genom åren är inte utröstningen det är windsurfaren, och med större segelbred får man fler timmar på vattnet och tro mig varje timme på vattnet ger mer till din windsurfing än va varje timme av en mastutvecklare vid bordet
en tankestälare till de som inte har pengar till det bästa, satsa på bredd så vem vet kanske någon(sponsor) kommer betala för din kvalitet
-
Jag fattar inte riktigt vadi invändningen består i. Min poäng är att Gun och Gaastra (eller GulfTech) i alla fall inte är exakt samma mast eftersom bl a styvheten skiljer sig markant. Sedan kan i alla fall inte jag avgöra om de skiljer sig rent kvalitetsmässigt. Att de ser exakt likadana ut och alla innehåller “prepreg carbon” säger helt enkelt inte så mycket. Kolfiber finns i otroligt många olika kvaliteter. Det kan mycket väl vara så att vissa tillverkare satsar på en billigare kolfiber än andra. Likaså kan själva lay-up:en skilja (även om resten av konstruktionen är densamma och även om fiberkvaliteten skulle vara densamma). Men andra ord: Gun, Gaastra och GulfTech (t ex) kan vara av samma “kvalitet” eller så är de det inte. Endast gubbarna i fabriken och vid respektive märkes kontor vet nog sanningen. Hur det troligen ligger till kan man kanske läsa i Jeppes inlägg: http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Cat=1&Number=176082&page=0&view=collapsed&sb=5&o=7&vc=1
När det gäller hållbarhet mm är det också svårt att säga något innan masterna testats tillräckligt mycket i verkligheten, typ i någon uthyrning på Maui där det blir lite volym på statistiken. Om dyra och billiga master är lika lätta och tiden utvisar att de är lika starka, då är ju kolfiberkvalitet och annat mest av akademisk intresse, eller hur.
Sedan håller jag med om att det förståss är lockande med billiga prylar. Givetvis är det bättre för en del att ha två billigare master än en dyr. Vad annars skulle en mastfetichist som jag säga…
Om det specifikt gäller Guns RDM100 4m så är den som sagt grymt styv. Detta kan vara OK (till och med en fördel) för vissa applikationer men inte bra för andra. Skall man ha masten till sin 4.2:a t ex är det säkerligen bättre att satsa på en mjukare mast (t ex en annan lite billigare RDM med 60-70% kol).
-
Svar till:
Om det specifikt gäller Guns RDM100 4m så är den som sagt grymt styv. Detta kan vara OK (till och med en fördel) för vissa applikationer men inte bra för andra. Skall man ha masten till sin 4.2:a t ex är det säkerligen bättre att satsa på en mjukare mast (t ex en annan lite billigare RDM med 60-70% kol).
[/ QUOTE ]
Ouch, jag som trodde jag gjorde nåt bra när jag köpte en sån. så Ola, du menar den inte är bra till 4.2:or för att den helt enkelt är ett spett? väger 85 pannor och är 195cm. Kanske den funkar bättre med 30cm förlängning och till 4.7/5.3?
-
Man kan inte säga säkert förrän man testat. Kanske funkar den bra i din 4.2:a vid din vikt. Rent generellt går dock de flesta segeltillverkare mot att rekomendera kortare (och därmed mjukare) master i sina segel. I små segel är bra respons väldigt viktigt. Att många småsegel upplevs som bockiga, lite livlösa och verkar ha smalt vindregister är ofta ett resultat av för styv mast. Med rätt mast (supermjuk 340) är tom en 3.5:a livlig, har bra bottendrag och är pumpbar.
Jag har inte själv seglat Guns mast. Jag provriggade den dock i en av mina 4.2:or en gång och det var uppenbart att dev var mycket styvare än mina andra master.
Å andra sidan, skaffa en bra lång RDM-förlängare och du kan köra masten upp till 445, ungefär. Sedan kan du ju i framtiden kanske ha en 370 med lång förlängning till 4.2 (och mindre) alternativt en till, mjukare 400 om 4.2 är ditt minsta (Gun har väl en 66%-are som är mjukare, eller?). Fler master är alltid bra…
-
Svar till:
Fler master är alltid bra…
[/ QUOTE ]
Ha ha ha, är inne på den linjen jag med. tänkte helst skippa förlängare. Man vill ju inte mjuka upp masten i onödan…
Logga in för att svara.