Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfing.se’s monocoque kolbom
-
Vindsurfing.se’s monocoque kolbom
Publicerad av jmb på 11 december, 2005 vid 08:52Någon som provat dessa? Kommentarer?
highflyer svarade 18 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Mycket prisvärd och långt register.04erna hade dock sunkigt frontbeslag men förbättrades rejält till 05.
-
Är det inte rätt grova rör på dem?
Man får ju en Gulftech för 3500:- vilket är mer prisvärt tycker jag… -
Jag tror det är 29mm grepp som på dom flesta andra. Var hittar man Gulftech’s prylar?
-
Dem jag har sett kändes inte som 29 mm och när det inte anges på hemsidan så blir man ju lite misstänksam…
Dessutom så verkar alla angivelser (gäller alla tillverkare vad jag vet) ges som rörens diameter utan greppet som bygger ca 2mm på diametern???Gulftech säljs av hotsails ( http://www.hotsailsmaui.se/ ) maila för aktuella priser då dem verkar ha off-season rea.
-
Chinook bommen är ju också ett hett alternativ om man ska ha en grym bom för rimliga pengar..
http://surfbutiken.nu/products.php?cid=13&pid=30 -
Jag har kört på en sådan i år, 160 – 220 cm. Jag är riktigt nöjd med den, och som sagt har frontbeslaget förbättrats rejält mot året innan. För mig som är lång och vill ha bommen högt fungerade det inte så bra med 04:an som inte har ledat beslag, men 05:an sitter perfekt. En lite intressant parantes är att jag inte märkt av detta problem med alu-bommar tidigare, men det märktes tydligt med en kolbom eftersom den är så mycket styvare (dvs man behöver ledat beslag om man vill ha bommen riktigt högt).
Jag har kört vindsurfing.se bommen på allt från 164 cm till 212 cm och den är förvånansvärt styv även med nästan max förlängning. Jag har inte kört med andra kolbommar så jag kan inte jämföra med dem, men skillnaden mot min gamla alubom är i alla fall enorm.
Jag har egentligen ingenting att klaga på med bommen förutom att kanske frontbeslaget är lite krångligt att spänna ibland eftersom “flärparna” går så mycket omlott (dvs lägger sig över varandra) vilket gör att de ibland liksom hakar i varandra när man spänner fast bommen. Inget stort problem dock och jag är som sagt supernöjd med bommen. -
Svar till:
Man får ju en Gulftech för 3500:- vilket är mer prisvärt tycker jag…
[/ QUOTE ]
Var hittar man en Gulftech för 3500?
Gulftech är den ända kolbomen, så vitt jag vet, som har 27 cm rör./Thord
-
Jag har inget skjutmått hemma så det är lite svårt att mäta exakt, men lägger jag en tumstock på dem så ser de ut att vara ca 32 mm. Det stämmer väl i så fall ganska bra med det du sa att greppet lägger på ca 2mm (jag tror alltså att den är på 29 mm). Den har lika tjocka (tunna) rör som en North Sails Progression alu-bom från 2001 och den bommen vet jag hade smalare grepp än normalt när jag köpte den.
-
Jag har förresten för mig att jag tyckte det kändes som att 04an av vindsurfing.se bommen hade lite tjockare grepp. Det var iofs en annan längd jag hade då (135-190).
-
Progression Comp hade mig veterligen ovala rör och var därför i förhållandevis tjocka.
Chinooken är smalare än north och andra riktigt tjocka bommar. Men inte så smala som de extremaste varianterna, jag föredrar personligen chinookens tjocklek, men det är väl en smaksak.
Sen är måttet mellan bomrören mindre på wave och bigwave mindre. Finns ytterligare några bommar som har detta, själv hade jag efter att ha testat det aldrig köpt en “bred” bom. -
Det stämmer att min North bom har ovala rör. När jag mätte den och jämförde med Vindsurfing.se bommen så var det den “smalaste diametern” jag mätte.
-
Jag köpte min i höstas och är väldigt nöjd.
Jag har kört 29 länge och har inte tyckt att denna känns det minsta tjockare. Den har en något plattare insida eller ovala rör om man så vill. Jag håller inte med vad som sagts om frontbeslaget.
Tycker att det är suveränt. Passar superbra på mina rdms och har inte varit i närheten utav att krångla. Har aldrig haft ett frontbeslag som varit så enkel att få på.
De senaste åren har jag kört neilpryde med sitt smärtsamma beslag som man var tvungen att böja in bakom masten och få fingrarna i kläm på.
Styvheten är kompromisslös så med det priset får den 5 bommar utav 5 av mig. -
Thord mfl,
GT bommen kan du få tag på hos mig http://www.hotsailsmaui.se Knappt 27 mm i greppet och håller. Tillverkad i samma fabrik som väldigt många andra bommar av båda hög och låg kvalitet. För de som kör i vågor rekommenderar jag generellt inte 27 mm då många billiga bommar med så smalt grepp går av betydligt lättare än 29 mm. Smal rördiameter kräver helt enkelt dyrare laminat än tjockare rördiameter för att hålla. GTn håller dock otroligt bra och är styvare än det mesta. Baksidan av det är att den kostar lite mer än de billigaste alternativen (men betydligt mindre än det snordyraste). Mer info på hemsidan eller genom email till mig.Tilläggas kan att varken GTn eller andra bommar från denna fabrik är monocoque. Det behöver dock inte vara handlarna som luras – fabriken säljer sina skarvade bomrör under falsk flagg. De handlare som skriver att det är monocoque i bommar från denna fabrik gör förhoppningsvis detta pga okunskap snarare än för att luras.
/Jesper B
Logga in för att svara.