Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing & skador

• anders_hoffman

Medlem
    21 december, 2002 vid 22:16

ajajaj, det kan fan inte va skönt att landa en framåt med knäskålen ur led. Att pozo är ett riktigt blåshål där man får upp farten både på vattnet och i luften gjorde väl inte direkt saken bättre…

/Anders

• robert

Medlem
    21 december, 2002 vid 22:24

För några år sen när jag var i skutskär å surfade så gjorde jag ett helt okontrollerat hopp. Jag flög å så fastnade kroken i hänglinorna på nåt konstigt sätt. När jag landade så blev det som ett kastfall och jag satt fast i hänglinorna så ryggen böjdes bakåt som ett U. Jag tappade luften och hade skit ont i ryggen så jag inte kunde ställa mig upp. Så då la jag mig på brädan och bara drev in i land. Sen kunde jag inte surfa på flera veckor.
    Sen har jag haft diverse andra små skador på olika ställen på kroppen…

• anonym-anvandare

Medlem
    22 december, 2002 vid 11:53

knäckte okbenet och krossade ögonskålen… still alive och ska till afrika i januari:)
    öjje

• lars_k

Medlem
    22 december, 2002 vid 12:16

Skulle göra en gipp i hög fart i mkt choppigt vatten (fiskebäck, GBG), tappade kontrollen och for in i riggen. Masten träffade i pannan och bommen i bröstet, fick ligga på brädan något omtöcknad en stund innan jag kunde ta mej in igen. Hade smärtor i några veckor, fick nog en spricka i ett revben, dock inget att gnälla över.

• calle_b

Medlem
    22 december, 2002 vid 12:26

Kastfall efter mycket bra hopp på gotland, fick masten in runt vänster njure och tappade all luft på väldigt länge, sen har jag dragig in armen i masten under ett kastfall och fått någon muskelbristning. Lite läsktigt, armen var död i 16 m/s och jag var en bit ut.

Sen intryckt fotdyna med mycket blod…. Skor är underskattat skydd.

More to come….

Ha d gott

• jorgen

Medlem
    22 december, 2002 vid 12:29

Och jag som precis har börjat surfa. Man skulle kanske skita i det ändå. Verkar ju farligt det här. smile.gif

//jörgen

• anonym-anvandare

Medlem
    22 december, 2002 vid 16:32

Förra året skulle jag göra debut i freestyle, mest på skoj.
    Packade upp min kartongnya M* score 112, monterade stroppar o fena, såg riktigt bra ut.
    Riggade och drog ut för att prova 30 min innan första start. Allt funkade hyffsat förutom vulcano, så jag laddade mer o mer. Jag såg en brant liten ramp o hoppade nära 2 meter högt, tappade balansen efter upphoppet, fötterna åkte ur stropparna. Själv landade jag med magen över brädan o mastfoten, tappade andan o fick en fruktansvärd smärta över nedre revbenen. Kom till slut in till stranden och får se att jag kört kroken rakt igenom min 1/2 timme gamla bräda, och 2 spräckta revben. Jag startade aldrig i mitt heat. Vilken debut, va? S-666

• getwet

Medlem
    22 december, 2002 vid 16:46

Rejäla smällar i bröstkorg med sprucket revben har väl inträffat sådär en 4-5 ggr……framförallt förr när man körde med bröstsele som “klämde” åt ordentligt vid ett kastfall. Sönderskurna fötter har varit ett kännetecken, men numera använder jag alltid skor…..kommer inte riskera en säsong för några djupa skärsårs skull!!
    Det jag minns mest av mina skador är nog vid ett tillfälle i Italien, men det beror nog mer på läkaren….
    Trampade vatten och slog i vaden på en race fena 47cm, och alla vet vi ju hur vassa dom är. Märkte ingenting först, men såg efter några minuter att aktern var helt röd. Väl uppe på stranden visade det sig vara ett flera cm djup skärsår så det blev raka vägen in till byn och sy. Döm om min förvåning så är läkaren bland det vackraste jag sett, en ung mörk Italienska som sydde utan bedövning……svensk viking! Återbesök varje dag……..

• lars_k

Medlem
    22 december, 2002 vid 17:17

Det här var ju en rolig tråd…Och romantisk dessutom, hehe.
    Tycker ändå att jag har haft lite skador under de 12 år jag surfat. Trots höga hopp, kastfall etc har det mest varit skrubbsår, lite skärsår av fenan, spruckna blåsor i händerna, förutom revbenet då. Sporten får nog betraktas som ganska ofarlig. Det gäller bara att veta vad man håller på med, som dock kan vara svårt ibland när euforin kommer en riktig pangdag…

• calle_b

Medlem
    22 december, 2002 vid 23:15

Håller med!

Det beror juh på de situationer man sätter sej i…
    Men ett gammalt och slitet utryck säger det mesta.

No pain, no gain…. smile.gif

Jaja! Ta´t lugnt och kör inte över förmåga är väl de bästa tips en rookie kan få…

Ha d gott

• anonym-anvandare

Medlem
    23 december, 2002 vid 07:33

OK, småskador och krämpor. Inga dödsfall (svenskar, dansken som blåste bort i Öresund förra året räknas inte)?
    /Seasurf

• calle_b

Medlem
    23 december, 2002 vid 13:08

Läs decembernumret av Boards.
    Står ganska mycket om wipeout, dock på,hrm, feta ställen..
    Jaws, Norhtshore osv, osv…

Kul att läsa om hur proffsen hanterar en duktig krash..

Ha d gott

• anonym-anvandare

Medlem
    23 december, 2002 vid 13:34

4.2 segling, hoppade på ett chop,
    när jag landade fick jag bommen, MELLAN TÄNDERNA OCH
    NÄSAN, framtänderna var lite lösa någon dag.
    Tur i oturen så kom den inte på näsan eller rakt på
    tänderna.
    Så nu anväder jag hjälm ibland.
    //dudin

• endy

Medlem
    23 december, 2002 vid 14:10

Åkte på en liknande händelse som herren över, stressat från jobbet kollar vinden, ser bra ut riggar 5,7 och sticker ner och efter en stund brallar det i utav bara fasen, på väg in toköverriggad tvångshoppar jag och flyger upp en bit, orkar inte hålla in bommen så jag landar med näsan på den…lite omtöcknad konstaterar jag att den höll och blev lite svullen, värre gick det för bommen, men än håller den…senare när man kommer in ser man på vindmätaren att det blåste 21m/s i byarna wink.gif
    Varpåvid man riggar 5,0 och sticker ut på nytt cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    23 december, 2002 vid 14:49

Har det förekommit dödsfall inom vindsurfingen?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing & skador

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.