Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfing VS Segelbåt
-
donpedro wrote:Jag tror nog att många av “dom där typerna” skulle segla skiten ur dig både på en segelbåt och på en surfbräda. Sen beror det väl lite på vad det är för båt om den ska gå dubbelt så snabbt.
Jo, det finns några båttyper som har fartprestanda som liknar en surfbräda, men de är rätt få och det finns inte så många såna båtar. Trots allt kryssar en formula i närmare 17 knop och så fort går rätt få båtar. Vår m22 går knappast mycket fortare än 10 knop och vi blir ändå rätt sällan frånseglade, så min gissning är att en hyfsad surfare hävdar sig mot de allra flesta båttyper. -
donpedro wrote:Rasmus_W wrote:Vore ju inte fel att till exempel lära de där typerna i sandhamn vars seglarjacka kostar som en sprillans formula att surfa. 🙂Rasmus_W wrote:En formula är ju trots allt grovt räknat dubbelt så snabb som en segelbåt så man borde hinna två dagsetapper för segelbåt på en dag
Jag tror nog att många av “dom där typerna” skulle segla skiten ur dig både på en segelbåt och på en surfbräda. Sen beror det väl lite på vad det är för båt om den ska gå dubbelt så snabbt. Men det är ofta två skilda saker att segla och att surfa. Men adrenalin kan man få i rikliga mängder även från segling, de e bara att börja kappsegla med lite snabbare båtar så får du rikligt med adrenalin och man peppar varandra rätt bra om man e flera på båten. Generellt kanske det ger lite mer adrenalin att segla jolle eller katamaran, om du inte vill lägga ner massa miljoner. Men sen finns det ju små kölbåtar med rätt bra fart. Exempelvis J80, X båtarna i olika storlek, RS har nån riktigt snabb oxå.
Låter som en utmaning! 😉
Varför inte lägga en kryss/läns bana utanför sandhamn och försöka få dit lite snabba båtar!? Jag sätter en peng på att en Formula spöar det mesta förutsatt att det blåser +5 m/s…//JIMMY
-
Ingen som funderar på katamaraner? Två personers, 18fots F18 tex. eller en personers A-kat? Dessa kan man säkert få upp i 20 knop. Kastfall kan man få om nosen dyker och plana gör man redan i 3-4 sekundmeter. När det väl blåser 8 m/s så bytar man till surfbrädan och planar vidare.
Kölbåtar är dock en annan känsla. Jag seglar J80 (som föreslogs ovan), och visst kan man få en adrenalinkick ändå när 1.5 ton kölbåt planar i 14 knop. Det är ganska stora krafter som drar i alla delarna, det viner och låter om båten när alla delarna vibrerar i takt, men det är ändå inte samma sak.
/P
-
Xavier wrote:Ingen som funderar på katamaraner? Två personers, 18fots F18 tex. eller en personers A-kat? Dessa kan man säkert få upp i 20 knop. Kastfall kan man få om nosen dyker och plana gör man redan i 3-4 sekundmeter. När det väl blåser 8 m/s så bytar man till surfbrädan och planar vidare.
Kölbåtar är dock en annan känsla. Jag seglar J80 (som föreslogs ovan), och visst kan man få en adrenalinkick ändå när 1.5 ton kölbåt planar i 14 knop. Det är ganska stora krafter som drar i alla delarna, det viner och låter om båten när alla delarna vibrerar i takt, men det är ändå inte samma sak.
/P
Med risk för att anses petig, men katamaraner planar inte per definition. Jag vet av erfarenhet att F18 katamaraner får duktigt med pisk av en Formula redan i 5 m/s!
//JIMMY
-
Mercruiser
Gäst13 september, 2006 vid 14:23Xavier wrote:Ingen som funderar på katamaraner? Två personers, 18fots F18 tex. eller en personers A-kat? Dessa kan man säkert få upp i 20 knop. Kastfall kan man få om nosen dyker och plana gör man redan i 3-4 sekundmeter. När det väl blåser 8 m/s så bytar man till surfbrädan och planar vidare.Kölbåtar är dock en annan känsla. Jag seglar J80 (som föreslogs ovan), och visst kan man få en adrenalinkick ändå när 1.5 ton kölbåt planar i 14 knop. Det är ganska stora krafter som drar i alla delarna, det viner och låter om båten när alla delarna vibrerar i takt, men det är ändå inte samma sak.
/P
Med risk för att jag svär i kyrkan: Ingen mer än jag som hellre drar fram i 40 knop i en motorbåt när vinden inte räcker till för w-surf? Det ljuva ljudet av en rak 6:a eller det lite mullrigare från en V8:a gör upplevelsen perfekt! -
segelbåt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det är ju slow motion i jämförelse, hehe, men e man en tönt och toffel och vill ligga i en båt med sin brud borde han skämmas, går inte att gämföra med vindsurfing, uschhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
-
SWE 1 wrote:donpedro wrote:Rasmus_W wrote:Vore ju inte fel att till exempel lära de där typerna i sandhamn vars seglarjacka kostar som en sprillans formula att surfa. 🙂Rasmus_W wrote:En formula är ju trots allt grovt räknat dubbelt så snabb som en segelbåt så man borde hinna två dagsetapper för segelbåt på en dag
Jag tror nog att många av “dom där typerna” skulle segla skiten ur dig både på en segelbåt och på en surfbräda. Sen beror det väl lite på vad det är för båt om den ska gå dubbelt så snabbt. Men det är ofta två skilda saker att segla och att surfa. Men adrenalin kan man få i rikliga mängder även från segling, de e bara att börja kappsegla med lite snabbare båtar så får du rikligt med adrenalin och man peppar varandra rätt bra om man e flera på båten. Generellt kanske det ger lite mer adrenalin att segla jolle eller katamaran, om du inte vill lägga ner massa miljoner. Men sen finns det ju små kölbåtar med rätt bra fart. Exempelvis J80, X båtarna i olika storlek, RS har nån riktigt snabb oxå.
Låter som en utmaning! 😉
Varför inte lägga en kryss/läns bana utanför sandhamn och försöka få dit lite snabba båtar!? Jag sätter en peng på att en Formula spöar det mesta förutsatt att det blåser +5 m/s…//JIMMY
Hmm ja kan vara så men jag e ändå lite fundersam på om inte en 49:er åtminstånde skulle kunna vara i närheten, ruggit bra fart i dom. Men jag seglar ju inte formula.
Men de vore kanske en ännu bättre idé att sätta ihop ett match race där varannan start seglas Vindsurf vs 49:er och sedan byter besättningarna färdmedel med varann innan nästa start.
-
Oregistrerad
Gäst13 september, 2006 vid 21:27Jag tror dessvärre att denna känslomässiga jämförelsen bräda/segelbåt tenderar till att man lätt låter sitt pojk/manliga ego ta överhanden.
Vem/vilka har råd med t ex en Seacart, Dragonfly för att stilla sitt behov av häftig seglingskick?
Skulle flickvännen/sambon/frun verkligen vilja sponsra/tillåta att så mycket pengar spenderas på en segelbåt som trots priset har en så dålig komfort?
“Speed not comfort” är ett uttryck som en del katta-seglare brukar använda, men är verkligen tjejen/sambon/den unga familjen beredd att sats på det?
Jag tror att Hobie-inportören Pia Orly `är rätt ensam i sitt slag om att vara en småbarnsmamma som tagit med sin lilla dotter i en Seacart.
Men nu är nog hon lite speciell som faktiskt lever på att sälja Hobie-kattor.
Per-Arne
Ps. Mig veterligt så vindsurfar inte Pia OrlÝ -
Xavier wrote:Ingen som funderar på katamaraner? Två personers, 18fots F18 tex. eller en personers A-kat? Dessa kan man säkert få upp i 20 knop. Kastfall kan man få om nosen dyker och plana gör man redan i 3-4 sekundmeter. När det väl blåser 8 m/s så bytar man till surfbrädan och planar vidare.
Hur spockar man med en F18?Jag tycker en av de roliga sidan med vindsurfingprylarna är mångsidigheten. Det finns vindsurfingprylar som funkar bra i stora vågor och vindsurfingprylar som går att göra freestyletricks med och som samtidigt matchar det mesta i segelbåtsväg när det gäller fart rakt fram.
-
Mölle wrote:Efter många års vindsurfande undrar jag egentligen vad som är bättre:confused2:
Tjusningen med vindsurfing är det här med planinig, go känsla när det blåser kulling och bra träning för hela kroppen. utforska vikar kan man glömma för när man planar är man mest koncentrearat att höra fräs runtom:cool2:
Nackdelen är när man dragit upp riggen är man för sig själv hela tiden:( (kan va fördelen för många kanske) Det är bra bökigt att vindsurfa när man bor i ett lägenhet= prylarna ska ut ur källarn genom dörrar, på tackräcket och sen minst 30 min med bil till spotsen……. *jobbigt i längden*
Segelbåten är det bara att åka till platsen, alt är färdigt, bara lägga loss, hissa segel och umgås med tjejen och dela med sig upplevelser 🙂 Man kan vara ute längre tid och njuta av naturen. Övernatta.. Om man är sugen på bärs behöver man inte vänta tills man kommer till stranden. Vissa båtar kan surfa tex på undanvid.
Den Nordea reklamen som visar att vindsurfarn drömmer om en segelbåt är kanske inte så dum ändå? är detta naturliga utvecklingen?
Ge gärna era synpunkte på rubriken:wink: Hur har ni känt?man måste tydligen inte välja längre, hört att det finns, så kallade “hybrider” även om dessa kanske lägger betoningen på söndagsutflykter:
-
Det bästa är om man har en så pass stor båt att man kan ta med sig vindsurfing brädor på den :).. där kan vi snacka optimalt!
-
donpedro wrote:Hmm ja kan vara så men jag e ändå lite fundersam på om inte en 49:er åtminstånde skulle kunna vara i närheten, ruggit bra fart i dom. Men jag seglar ju inte formula.
Men de vore kanske en ännu bättre idé att sätta ihop ett match race där varannan start seglas Vindsurf vs 49:er och sedan byter besättningarna färdmedel med varann innan nästa start.
Hmmm, hur tänker du nu? Att bara 49:er och Formula ska rejsa? Och att sedan besättningen på 49:ern skall segla Formulan? Lär ju funka sådär med två pers på en Formula. Nog för att de är som en mindre badbrygga men det lär ändå bli lite trångt i manövrarna! 😀
Nej jag är tämligen säker på att en Formula ganska lätt seglar ifrån en 49:er också. Skulle vara mer intressant att möta en SeaCart trimaran eller en modern 18 foot skiff i sådana fall…
//JIMMY -
Den som är intresserad att mäta sig med trimaraner kan väl segla Nacka Strand Speed Sailing Day…
http://www.multihulls.org/popup.html
/björn -
vivace282 wrote:Den som är intresserad att mäta sig med trimaraner kan väl segla Nacka Strand Speed Sailing Day…
http://www.multihulls.org/popup.html
/björnInte direkt samma sak som en bankappsegling… :smirk:
Någon som vet om det kan bli bra vind utanför Nacka Strand? Är väl ganska högt land där och ganska smalt sund?
//JIMMY
-
Ost eller västvindar är det som kan funka bäst vid Nacka Strand Jimmy.. Det e samma som för Riddarfjärden.
Logga in för att svara.