Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingens historik

• sannum

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 08:38

så ska en slipsten dras

• simpa

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 11:09

Knatte… Du har kört över mig, helt klart..
    Sen kunde jag inte säga emot när jag såg hur snygg du VAR, du måste ha varit poppis bland brudarna med den där coola Gaastra jackan.. där snackar vi 80-tal, oldschool.
    50Sundhammar_igen3.jpg

• andersbq

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 11:32

@sannum 404644 wrote:

så ska en slipsten dras

Sannum, du har ju Rågelund som hemmaspot, har du något skvaller om vad Guy gör nuförtiden?

Här är en länk på sonen Anton Lilljegren körandes på Guys kitebrädor:http://www.rollonvideo.com/youtubeizle__Guy-Anton-Hilding-Lilljegren-7-maj-07__Yo8DV1cJk_c.html

• sannum

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 12:26

Nej tyvärr Anders, ser honom i princip varje gång jag är i rågelund,visste faktiskt inte att han (skäms för att säga det)hade vindsurfat överhuvudtaget sedan du nämnde det i tråden, till mitt försvar så har jag bara vindsurfat sedan 2005.Tjingsar mest på varandra o ja ligger väl mest ivägen för honom när han kitar.

• Knatte

Gäst
    12 augusti, 2007 vid 13:21

Knatte… Du har kört över mig, helt klart..
    Sen kunde jag inte säga emot när jag såg hur snygg du VAR, du måste ha varit poppis bland brudarna med den där coola Gaastra jackan.. där snackar vi 80-tal, oldschool.

Ha, ha Simpa a045.gif
    Jag har aldrig gillat Gaastra prylar någonsin… Men den jackan tyckte jag verkligen om a024.gif
    Sedan om jag var poppis bland brudarna eller inte, låter jag vara osagt… Men man brukar ju säga, att allt var bättre förr och så var det nog med brudarna också….

• simpa

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 13:37

@Knatte 404690 wrote:

Ha, ha Simpa a045.gif
    Jag har aldrig gillat Gaastra prylar någonsin… Men den jackan tyckte jag verkligen om a024.gif
    Sedan om jag var poppis bland brudarna eller inte, låter jag vara osagt… Men man brukar ju säga, att allt var bättre förr och så var det nog med brudarna också….

Haha, jag tror minsann att du har kvar den där flotta jackan.. brudarna hänger fortfarande efter dig när du kommer till krogen på fredagarna iklädd en lite mer udda, Gaastra jacka. Är de så?

• Knatte

Gäst
    12 augusti, 2007 vid 13:59

Till slut så ger även en Gaastra jacka upp och får slängas:laugh: Så jag kan inte räkna med någon extra draghjälp av denna längre…

• simpa

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 14:11

@Knatte 404703 wrote:

Till slut så ger även en Gaastra jacka upp och får slängas:laugh: Så jag kan inte räkna med någon extra draghjälp av denna längre…

hehe, den draghjälpen hade nog inte hjälpt dig idag :laugh:
    Nej nu vart de mycket snack och liten verkstad, nog för att din jacka är nostalgisk men nu vill vi ha lite mer av vindsurfingens nostalgi!!

Kan ju fortsätta med att utöka med denna sida, mycket fin Wiki (på svenska dessutom).
    http://windsurf.secretspot.se/MainPage.ashx

• jester

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 14:42
    andersbq;404666 wrote:
    Sannum, du har ju Rågelund som hemmaspot, har du något skvaller om vad Guy gör nuförtiden?

Här är en länk på sonen Anton Lilljegren körandes på Guys kitebrädor:http://www.rollonvideo.com/youtubeizle__Guy-Anton-Hilding-Lilljegren-7-maj-07__Yo8DV1cJk_c.html

Läste du inte min post? Han kitar enbart nu för tiden, han har ju bla lärt sina söner o göra det dessutom. Mitt hemmaspot är oxå Rågelund (även om jag numera mest kör i TT), då mina föräldrar bor i F-sås (3 hus från Guy..). Så jag har träffat på en del av folket du nämde tidigare i tråden. Bla Svein Rasmussen, Rappe o far o son Bjärkling på den tiden det begav sig.

På 90-talet brukade vi ibland köra lite spontana race mellan bojarna i Rågelund, och det var riktigt kul. Och när Guy missade gippen hörde man en hög svordom, och nästa sekund hade han plockat höjd som ingen annan… 😀

• andersbq

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 14:54

@Jester 404713 wrote:

Läste du inte min post?

Jovisst, men den var ju inte särskilt utförlig. Men ok då så, det är väl så att Guy och hans båda söner Ted och Anton fördriver sin fritid med kite. (och därmed kan vi avskriva honom från denna delen av forumet!

• carl-r

Medlem
    12 augusti, 2007 vid 18:01

Han har ont i axlarna och kan inte windsurfa längre…

• jester

Medlem
    13 augusti, 2007 vid 09:30

Mmm… Och bygger inte brädor längre eftersom alla giftiga ångor när man bgger brädor tagit ut sin rätt. Lbj har säkert mer info…

• andersbq

Medlem
    13 augusti, 2007 vid 17:41

När jag letade hus i Onsala för några år sedan, stötte jag på en av vinstbrädorna från Surf Sport Cup 1985 i ett garagetak. Ägaren hade ingen aning vad det var för någon bräda. Jag tror det var Guy som byggde dem och de var lackerade med svart Ford-dekor. Hela 80-talet byggdes det en hel del hemmabyggen, men tack vare masstillverkarnas höga vikter, långa produktionsserier etc, så fanns det utrymme för några som nästan kunde livnära sig på att bygga brädor. Här har jag lista några av dem. Kanske finns det lite bilder också?

Svenska custombyggare:

Petter Forsén – Brädfixaren
    Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.
    Specialitet: slalombrädor.

Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
    Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, vid Tofta på Gotland, främst för slalom. Hans brädor var bl a gula eller rosa, med en GWS-schablon på.

Mikael Delfs, Two Field
    Mikael kom från ursprungligen från Mariestad och vann 1982 SurfSport Speed. Tror han flyttade till Marstrand och fortsatte att bygga brädor under namnet Delfs Boards. Sålde mycket byggsatser via postorder. Flyttade till Tvååker söder om Varberg där han hade både tandläkeriet och brädbyggandet i samma hus och bytte namn till Two Fields.
    Specialitet: speed- & vågbrädor.

Ulf Larsson CLS – Custom Line Surfboards
    Uppsalakille som åkte runt på båtmässorna och visade upp sina skönheter. Till skillnad från alla andra utställare så sålde han brädorna direkt utan mellanhänder till kunderna. Byggde mycket i Clarkfoam och polyester. Duktig på att kopiera andras designer. Sålde också mycket till Norge. Flyttade till Apelviken och är numera hela Sveriges brädreparatör.
    Specialitet: finish.

Wave Action – Christer Holm, Kjetil Gardshol & Mats Brofors
    Kompisgäng från Stenungsundstrakten (plastindustrins mecka), hade sin verkstad i en bondgård i Ödsmål. Killarna var i början av 80-talet på Hawaii och lärde sig hur det går till att bygga ”customs boards”. Såg väldigt lika ut de brädor som kom från Naish. Byggde i Clarkfoam och polyester. Specialitet: vågbrädor.

Guy Lilljegren – By Guy
    Göteborgare (södra) som seglade WC för Surfpartner, byggde vita raceboards och slalombrädor. Byggde alltid i frigolit & epoxi. På slutet också i sandwichteknik med kolfiber.
    Specialitet: racebrädor.

Mathias Holmberg – S-17
    Mathias slog igenom som seglare på Tigas standardbrädor och började efter framgångarna på standardbräde VM i Skanör 1987 segla i WC. Byggde sina egna racebrädor för Tiga, fortsatte under 90-talet designa brädor till Mistral. Byggde egna custombrädor i Jonstorp vid Skälderviken under namnet S-17.
    Specialitet: race- & vågbrädor.

Per Andersson – (?) Starboard
    Per byggde egna brädor i början av 90-talet i Bunkeflostrand, som han själv använde i WC, Funboard EM etc, ofta med ”flames” i dekoren. Här började han experimentera med att lägga in trä i som distansmaterial i laminatet. Detta införde han senare på Starboard. Tillsammans med bl a Tiesda You & Eric Metrot har han utvecklat alla möjliga och omöjliga brädprojekt (t ex Serentity).
    Specialitet: race- & vågbrädor.

• Knatte

Gäst
    13 augusti, 2007 vid 19:26

Petter Forsén – Brädfixaren
    Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.

Fyller på lite angående Petter Forsen…. Han byggde mycket riktigt Johan Sahlens slalombrädor i PBA-cup (föregångaren till PWA)
    Bland annat byggde han den “fula ankungen” som Johan vann sitt första slalomrace på.
    En av de absolut första dubbelkonkava brädorna som användes i PBA och som var väldigt snabb och framförallt planade tidigare jämnfört med tidiga slalombrädor.
    Detta var 1983 och detta var sveriges och Johans första världskupseger i slalom.

Från denna tävlingen så började alla satsa på konkava brädor..:smile: :laugh:

• Knatte

Gäst
    13 augusti, 2007 vid 20:11

Lite övrigt blandad historia kommer här:

Det första bommarna med snabbkoppling kom omkring 88 (ev någon enstaka bom hade detta -87) Innan bommen som vi känner igen/använder numera med snabbkoppling.
    Så hade man knytkopplingar via tampar:blush: :blush: Det var en hel jävla vetenskap, på den tiden att få bom att sitta fast..
    Så just snabbkopplingsbommarna var en av det enskilt största framstegen inom windsurfingen. Samtidigt så blev bommarna styvare och kortare jämnfört med innan.

Några år innan snabbkopplingen på bommen kom, så startades en segelrevolution av stora mått. Någon gång omkring -83/-84 så började man införa genomgående lattor på seglerna. I första etappen så förändrades formen på seglet från en trekant, till någonting som liknade dagens segel designmässigt.
    Bommen kortades ner från 2.70 till någonstans mellan 1.70-2.20 meter och man börjar medvetet bygga in buk i seglet via profilerade lattor, som skapade en buk och höll denna på plats. Detta kallades RAF profilen. I och med dessa design förändringar så skapades det moderna seglet och farterna ökade.

Segelmakaren Gaastra bidrog med sin uppfinning “cambern” en revolution inom slalom/Corse racing seglingen, då man numera kunde fixera buken och skapa ett bottendrag i seglerna. Första tävlingen Gaastra hade cambers i seglerna, så sopade de fullständigt rent på banan, med alla andra märken:tongue:

Men nästa tävling så hade konkurenterna skaffat cambers också och det var status que igen..

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingens historik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.