Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfingens historik
-
Knatte… Du har kört över mig, helt klart..
Sen kunde jag inte säga emot när jag såg hur snygg du VAR, du måste ha varit poppis bland brudarna med den där coola Gaastra jackan.. där snackar vi 80-tal, oldschool.
-
@sannum 404644 wrote:
så ska en slipsten dras
Sannum, du har ju Rågelund som hemmaspot, har du något skvaller om vad Guy gör nuförtiden?
Här är en länk på sonen Anton Lilljegren körandes på Guys kitebrädor:http://www.rollonvideo.com/youtubeizle__Guy-Anton-Hilding-Lilljegren-7-maj-07__Yo8DV1cJk_c.html
-
Nej tyvärr Anders, ser honom i princip varje gång jag är i rågelund,visste faktiskt inte att han (skäms för att säga det)hade vindsurfat överhuvudtaget sedan du nämnde det i tråden, till mitt försvar så har jag bara vindsurfat sedan 2005.Tjingsar mest på varandra o ja ligger väl mest ivägen för honom när han kitar.
-
Knatte
Guest12 augusti, 2007 at 13:21Knatte… Du har kört över mig, helt klart..
Sen kunde jag inte säga emot när jag såg hur snygg du VAR, du måste ha varit poppis bland brudarna med den där coola Gaastra jackan.. där snackar vi 80-tal, oldschool.Ha, ha Simpa
Jag har aldrig gillat Gaastra prylar någonsin… Men den jackan tyckte jag verkligen om
Sedan om jag var poppis bland brudarna eller inte, låter jag vara osagt… Men man brukar ju säga, att allt var bättre förr och så var det nog med brudarna också…. -
@Knatte 404690 wrote:
Ha, ha Simpa
Jag har aldrig gillat Gaastra prylar någonsin… Men den jackan tyckte jag verkligen om
Sedan om jag var poppis bland brudarna eller inte, låter jag vara osagt… Men man brukar ju säga, att allt var bättre förr och så var det nog med brudarna också….Haha, jag tror minsann att du har kvar den där flotta jackan.. brudarna hänger fortfarande efter dig när du kommer till krogen på fredagarna iklädd en lite mer udda, Gaastra jacka. Är de så?
-
Knatte
Guest12 augusti, 2007 at 13:59Till slut så ger även en Gaastra jacka upp och får slängas:laugh: Så jag kan inte räkna med någon extra draghjälp av denna längre…
-
@Knatte 404703 wrote:
Till slut så ger även en Gaastra jacka upp och får slängas:laugh: Så jag kan inte räkna med någon extra draghjälp av denna längre…
hehe, den draghjälpen hade nog inte hjälpt dig idag :laugh:
Nej nu vart de mycket snack och liten verkstad, nog för att din jacka är nostalgisk men nu vill vi ha lite mer av vindsurfingens nostalgi!!Kan ju fortsätta med att utöka med denna sida, mycket fin Wiki (på svenska dessutom).
http://windsurf.secretspot.se/MainPage.ashx -
andersbq;404666 wrote:Sannum, du har ju Rågelund som hemmaspot, har du något skvaller om vad Guy gör nuförtiden?
Här är en länk på sonen Anton Lilljegren körandes på Guys kitebrädor:http://www.rollonvideo.com/youtubeizle__Guy-Anton-Hilding-Lilljegren-7-maj-07__Yo8DV1cJk_c.html
Läste du inte min post? Han kitar enbart nu för tiden, han har ju bla lärt sina söner o göra det dessutom. Mitt hemmaspot är oxå Rågelund (även om jag numera mest kör i TT), då mina föräldrar bor i F-sås (3 hus från Guy..). Så jag har träffat på en del av folket du nämde tidigare i tråden. Bla Svein Rasmussen, Rappe o far o son Bjärkling på den tiden det begav sig.
På 90-talet brukade vi ibland köra lite spontana race mellan bojarna i Rågelund, och det var riktigt kul. Och när Guy missade gippen hörde man en hög svordom, och nästa sekund hade han plockat höjd som ingen annan… 😀
-
Mmm… Och bygger inte brädor längre eftersom alla giftiga ångor när man bgger brädor tagit ut sin rätt. Lbj har säkert mer info…
-
När jag letade hus i Onsala för några år sedan, stötte jag på en av vinstbrädorna från Surf Sport Cup 1985 i ett garagetak. Ägaren hade ingen aning vad det var för någon bräda. Jag tror det var Guy som byggde dem och de var lackerade med svart Ford-dekor. Hela 80-talet byggdes det en hel del hemmabyggen, men tack vare masstillverkarnas höga vikter, långa produktionsserier etc, så fanns det utrymme för några som nästan kunde livnära sig på att bygga brädor. Här har jag lista några av dem. Kanske finns det lite bilder också?
Svenska custombyggare:
Petter Forsén – Brädfixaren
Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.
Specialitet: slalombrädor.Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, vid Tofta på Gotland, främst för slalom. Hans brädor var bl a gula eller rosa, med en GWS-schablon på.
Specialitet: slalombrädor.Mikael Delfs, Two Field
Mikael kom från ursprungligen från Mariestad och vann 1982 SurfSport Speed. Tror han flyttade till Marstrand och fortsatte att bygga brädor under namnet Delfs Boards. Sålde mycket byggsatser via postorder. Flyttade till Tvååker söder om Varberg där han hade både tandläkeriet och brädbyggandet i samma hus och bytte namn till Two Fields.
Specialitet: speed- & vågbrädor.Ulf Larsson CLS – Custom Line Surfboards
Uppsalakille som åkte runt på båtmässorna och visade upp sina skönheter. Till skillnad från alla andra utställare så sålde han brädorna direkt utan mellanhänder till kunderna. Byggde mycket i Clarkfoam och polyester. Duktig på att kopiera andras designer. Sålde också mycket till Norge. Flyttade till Apelviken och är numera hela Sveriges brädreparatör.
Specialitet: finish.Wave Action – Christer Holm, Kjetil Gardshol & Mats Brofors
Kompisgäng från Stenungsundstrakten (plastindustrins mecka), hade sin verkstad i en bondgård i Ödsmål. Killarna var i början av 80-talet på Hawaii och lärde sig hur det går till att bygga ”customs boards”. Såg väldigt lika ut de brädor som kom från Naish. Byggde i Clarkfoam och polyester. Specialitet: vågbrädor.Guy Lilljegren – By Guy
Göteborgare (södra) som seglade WC för Surfpartner, byggde vita raceboards och slalombrädor. Byggde alltid i frigolit & epoxi. På slutet också i sandwichteknik med kolfiber.
Specialitet: racebrädor.Mathias Holmberg – S-17
Mathias slog igenom som seglare på Tigas standardbrädor och började efter framgångarna på standardbräde VM i Skanör 1987 segla i WC. Byggde sina egna racebrädor för Tiga, fortsatte under 90-talet designa brädor till Mistral. Byggde egna custombrädor i Jonstorp vid Skälderviken under namnet S-17.
Specialitet: race- & vågbrädor.Per Andersson – (?) Starboard
Per byggde egna brädor i början av 90-talet i Bunkeflostrand, som han själv använde i WC, Funboard EM etc, ofta med ”flames” i dekoren. Här började han experimentera med att lägga in trä i som distansmaterial i laminatet. Detta införde han senare på Starboard. Tillsammans med bl a Tiesda You & Eric Metrot har han utvecklat alla möjliga och omöjliga brädprojekt (t ex Serentity).
Specialitet: race- & vågbrädor. -
Knatte
Guest13 augusti, 2007 at 19:26Petter Forsén – Brädfixaren
Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.
Specialitet: slalombrädor.Fyller på lite angående Petter Forsen…. Han byggde mycket riktigt Johan Sahlens slalombrädor i PBA-cup (föregångaren till PWA)
Bland annat byggde han den “fula ankungen” som Johan vann sitt första slalomrace på.
En av de absolut första dubbelkonkava brädorna som användes i PBA och som var väldigt snabb och framförallt planade tidigare jämnfört med tidiga slalombrädor.
Detta var 1983 och detta var sveriges och Johans första världskupseger i slalom.Från denna tävlingen så började alla satsa på konkava brädor..:smile: :laugh:
-
Knatte
Guest13 augusti, 2007 at 20:11Lite övrigt blandad historia kommer här:
Det första bommarna med snabbkoppling kom omkring 88 (ev någon enstaka bom hade detta -87) Innan bommen som vi känner igen/använder numera med snabbkoppling.
Så hade man knytkopplingar via tampar:blush: :blush: Det var en hel jävla vetenskap, på den tiden att få bom att sitta fast..
Så just snabbkopplingsbommarna var en av det enskilt största framstegen inom windsurfingen. Samtidigt så blev bommarna styvare och kortare jämnfört med innan.Några år innan snabbkopplingen på bommen kom, så startades en segelrevolution av stora mått. Någon gång omkring -83/-84 så började man införa genomgående lattor på seglerna. I första etappen så förändrades formen på seglet från en trekant, till någonting som liknade dagens segel designmässigt.
Bommen kortades ner från 2.70 till någonstans mellan 1.70-2.20 meter och man börjar medvetet bygga in buk i seglet via profilerade lattor, som skapade en buk och höll denna på plats. Detta kallades RAF profilen. I och med dessa design förändringar så skapades det moderna seglet och farterna ökade.Segelmakaren Gaastra bidrog med sin uppfinning “cambern” en revolution inom slalom/Corse racing seglingen, då man numera kunde fixera buken och skapa ett bottendrag i seglerna. Första tävlingen Gaastra hade cambers i seglerna, så sopade de fullständigt rent på banan, med alla andra märken:tongue:
Men nästa tävling så hade konkurenterna skaffat cambers också och det var status que igen..
Log in to reply.