Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingens historik

  • andersbq

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 20:14

    Det där med PBA är ju ett egen liten historia, det får vi också knåpa ihop text om! Att bara poolföretagen fick delta, och att man på slutet kunde komma med via standard VM.

  • andersbq

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 20:24

    @Knatte 405142 wrote:

    Men nästa tävling så hade konkurenterna skaffat cambers också och det var status que igen..

    Jag kommer ihåg vilken panik det var första tävlingen på våren 1985 i BMW funboard cup. Jag hade själv köpt ett Hood-segel på 7.0 kvm med mylar och även kevlar i under och akterliket på hösten -84. När vi kom till Halmstad hade Gaastra lanserat sina “camberinducer”-segel. Hood hade gjort genomlattade segel men utan cambrar, och alla sponsrade seglare fick byta sina helt nya 85-or mot nya dito fast med cambers. Det var mest skåningar och dom hade ett ordentligt meck att rigga.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 20:30

    @Knatte 405125 wrote:

    Fyller på lite angående Petter Forsen…. Han byggde mycket riktigt Johan Sahlens slalombrädor i PBA-cup (föregångaren till PWA)
    Bland annat byggde han den “fula ankungen” som Johan vann sitt första slalomrace på.
    En av de absolut första dubbelkonkava brädorna som användes i PBA och som var väldigt snabb och framförallt planade tidigare jämnfört med tidiga slalombrädor.
    Detta var 1983 och detta var sveriges och Johans första världskupseger i slalom.

    Från denna tävlingen så började alla satsa på konkava brädor..:smile: :laugh:

    Det ingick väl dessutom att brädan lyckades bli överkörd av en stor merca, men höll, straxt innan tävlingen började.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 20:31

    @andersbq 405078 wrote:

    Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
    Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, vid Tofta på Gotland, främst för slalom. Tror hans brädor var grå (?)
    Specialitet: slalombrädor.

    Kanske var de grå, men jag minns framförallt en gul slalombräda, runt 280, med ett svart “marmor”-mönster.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 20:42

    @Jester 404485 wrote:

    Här kommer lite fakta om speed-segling:

    Competition/Speed/History of Speed
    The History of Speed sailing

    Roade mig med att plotta speed-resultaten i matlab (inte alla, walvis-resultaten orkade jag inte skriva in), för att skaffa mig en uppfattning om hur speedseglingen har utvecklats över tiden. Jag skilde på båtar och surfare, plus att YPE inte har seglat några 46,82 knop. Antagligen finns det vettigare sätt att plotta det hela, det är ju inte bara rekord. Varsågoda att titta på kurvan och försöka avgöra om den planar ut eller pekar rakt upp. 🙂

    Om det finns nåt smidigt sätt att få ut rådata ur gps-speedsurfing så kanske det vore värt att försöka sammanställa de resultaten i lite diagram och så.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 20:46

    Tar och postar mitt lilla matlab-program ifall nån vill leta fel eller vidareutveckla.
    —-
    clear all,close all,clc
    bat=[26.3 36 46.52;1972 1976 1993]
    surf=[19.1 24.45 26.5 27.8 30.82 32.35 38.86 36.73 36.31 36.13 30.96 40.48 38.28 42.91 39.10 43.06 44.66 41.22 43.34 42.16 45.32 40.05 46.24 46.82 48.7 41.25
    1977 1980 1982 1982 1983 1985 1986 1986 1986 1986 1986 1988 1989 1989 1990 1991 1991 1991 1991 1991 1993 1993 2003 2004 2005 2005]

    plot (bat(2,:),bat(1,:),’*’)
    hold on
    grid on
    plot (surf(2,:),surf(1,:),’+r’)
    v=axis;
    v(2)=2010;v(3)=0;
    axis(v)
    legend(‘båtar’,’surfare’,’location’,’NorthWest’)
    xlabel(‘År’)
    ylabel(‘ Knop’)

  • rooster

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 06:50

    @Knatte 405142 wrote:

    Det första bommarna med snabbkoppling kom omkring 88 (ev någon enstaka bom hade detta -87) Innan bommen som vi känner igen/använder numera med snabbkoppling.
    Så hade man knytkopplingar via tampar:blush: :blush: Det var en hel jävla vetenskap, på den tiden att få bom att sitta fast..
    Så just snabbkopplingsbommarna var en av det enskilt största framstegen inom windsurfingen. Samtidigt så blev bommarna styvare och kortare jämnfört med innan.

    Jag hade en bom utan snabbkoppling, och var som sagt tvungen att knyta fast den med hjälp av en tamp i läge då bommen var parallell med masten uppåt och sen fälla ner bommen så att tampen spändes. Men var tampen för löst spänd satt bommen löst och var den för hårt spänd, ja då gick det en gång flisor ur glasfibermasten.

    Vilket fick till följd att masten helt sonika gick av en gång jag drog rigg…

    Bör väl också påpekas att dom gamla seglen ofta hade lattor, men att dom, likt båtsegel, inte var genomgående utan satt vid akterliket

  • vivace282

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 08:51

    @Knatte 405142 wrote:

    Lite övrigt blandad historia kommer här:

    Det första bommarna med snabbkoppling kom omkring 88 (ev någon enstaka bom hade detta -87) Innan bommen som vi känner igen/använder numera med snabbkoppling.

    Barry Spanier utvecklade ett bomhuvud med snabbspänne 1984. De var inte så vanliga… De tillverkades endast i 60 ex. Finns mycket historia på http://mauisails.com/barry_corner.php

    /b

  • Knatte

    Gäst
    14 augusti, 2007 vid 09:48

    @Rooster 405199 wrote:

    Jag hade en bom utan snabbkoppling, och var som sagt tvungen att knyta fast den med hjälp av en tamp i läge då bommen var parallell med masten uppåt och sen fälla ner bommen så att tampen spändes. Men var tampen för löst spänd satt bommen löst och var den för hårt spänd, ja då gick det en gång flisor ur glasfibermasten.

    Vilket fick till följd att masten helt sonika gick av en gång jag drog rigg…

    Bör väl också påpekas att dom gamla seglen ofta hade lattor, men att dom, likt båtsegel, inte var genomgående utan satt vid akterliket

    Visst var det så! Det satt ofta 3 lattor i ett trekantssegel, varav två korta satt i akterliket och ofta var den översta lattan genomgående och lite längre..
    Jag har själv haft ett antal bommar som knöts fast med tampar.. Tror min första snabbkopplingsbom var en Nautix eller Sunshine:wink:

  • Knatte

    Gäst
    14 augusti, 2007 vid 13:37

    Fortsätter min berättelser om segel och hur dessa har utvecklats i forntiden:tongue: På den tiden som seglerna var trekantiga se bild:
    450px-Windsurf.600pix.jpg

    Så var de ofta gjorda i vanlig segeldacron som var billig, men hade nackdelen att seglet töjde sig efter hand. Detta gjorde att ett segel höll ett par år, innan det var uttöjt och oanvändbart..
    Se efterhand så började man lägga på en tunn film “Mylar” på ena sidan av seglet så att det inte skulle töja sig lika mycket. Mylarseglet var därmed uppfunnit och användes i finare segel under några år.

    I mitten av 80-talet så experimenterade man mycket med segelformer och tankar. Några år var det populärt med “fathead” Dvs man placerade mycket yta uppe i toppen av seglet. Tanken var att vinden var starkare några meter upp, så därför borde segelytan vara där också….:tongue: Nackdelen blev ju rätt topptunga segel, så detta varade bara några år..

    Utvecklingen på fathead seglet, blev Cut-away seglerna som hade liknande outline men var byggda för att tvista. Man hade mer yta i toppen, men denna yta skulle tvista ut i byarna. Bygger lite på samma tankegångar som dagens tvist i akterliket. Men outline på seglet såg väldigt annorlunda ut..:laugh:

    Runt 88 eller snarare -89 så, började man i dyrare segel, använda ett material som kallades monofilm. En genomskinligt plast som fortfarande används i segel. Det första seglet som använda monofilm i nästan hela seglet var Neil pryde WC racing -89 (Anders Bringdahls Signature segel för NP)
    Åren därpå så rullade det på i stor skala med Dunkerbecks slalomsegel MK 1, MK2, MK3 och MK IV som alla var gjorda i enbart monofilm och få förstärkningar i dacron och andra material. Men i med dessa seglerna så kan man säga att de mderna serglerna har skapats.. (WC racing och WC slalom MK xx)

    Självklart hade Gaastra, North mm en liknande utveckling, men jag jag seglade bara NP på denna tiden, så jag kan inte redogöra för andra segelmärkes dåtid.

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 14:04

    @Knatte 405334 wrote:

    …Det första seglet som använda monofilm i nästan hela seglet var Neil pryde WC racing -89 (Anders Bringdahls Signature segel för NP).

    Antar att du menar att det var det första NP seglet att använda monofilm i nästan hela seglet?

    Först med monofilm i nästan hela seglet var F2 med Dunken. Syddes iofs på Neil Prydes loft.

    Skall se om jag hittar någon bild!

  • andersbq

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 14:22

    I detta sammanhang 1988-89 ska även tilläggas att kolmasterna kom och de förtvistade, lösa akterliken. Först ut med dessa var väl Rushwind från the Gorge.

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 14:46

    Japp. Och visst var väl A.R.T. först med snabbkoppling på bommen?

    har en sådan hemma!

  • Knatte

    Gäst
    14 augusti, 2007 vid 15:12

    @dr Masse 405343 wrote:

    Antar att du menar att det var det första NP seglet att använda monofilm i nästan hela seglet?

    Först med monofilm i nästan hela seglet var F2 med Dunken. Syddes iofs på Neil Prydes loft.

    Skall se om jag hittar någon bild!

    Jo, som jag så försynt sade.:laugh: Så har jag berättat seglets historia från NP’s synvinkel, då de var störst och jag bara körde med NP på denna tiden.

    Minns med välbehag när man givck in på BB-surfing/brädbyggarna/Top 12 på Backaplan i GBG och köpte NP/Tiga eller F2-prylar av Janne Ekman….

    Självklart kan andra ha gjort vissa innovationer tidigare mm.
    Nu pluggar jag historian och friskar upp minnet via gamla surf-sport och det första monofilmseglet via annonser/gamla minnen var NP WC racing från -89 Jag har sökt efter gamla bilder via google som en tok, men hittar inget alls..

    Ev. kanske jag värmer upp scannern och lägger upp bilder från gamla Surf-sport eller Funsport windsurfing någon gång..

  • jps

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 15:31

    @Knatte 405371 wrote:

    Jo, som jag så försynt sade.:laugh: Så har jag berättat seglets historia från NP’s synvinkel, då de var störst och jag bara körde med NP på denna tiden.

    Minns med välbehag när man givck in på BB-surfing/brädbyggarna/Top 12 på Backaplan i GBG och köpte NP/Tiga eller F2-prylar av Janne Ekman….

    Självklart kan andra ha gjort vissa innovationer tidigare mm.
    Nu pluggar jag historian och friskar upp minnet via gamla surf-sport och det första monofilmseglet via annonser/gamla minnen var NP WC racing från -89 Jag har sökt efter gamla bilder via google som en tok, men hittar inget alls..

    Ev. kanske jag värmer upp scannern och lägger upp bilder från gamla Surf-sport eller Funsport windsurfing någon gång..

    Starta scannern bara 🙂 Det är hur kul som helst att kika på gamla surfbilder.

    Jag kanske ska rota fram en bild på mitt lila Lefebvre 6.0 som har en fantastisk Reduced Boom Lenght lösning?…

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingens historik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.