Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfingens historik
-
Aaa… Minns de där prassliga seglena, ljudet var något alldeles speciellt, högt och skärande. Mitt första monofilmsegel var ett NP RAF CAM -90(?) med en löstagbar camber, mycket praktiskt! Monofilmen var på något sätt extremt tunn och väldigt hård, lämpade sig inte för att böjas fram och tillbaka. Det fanns liksom inget motstånd alls i seglet då jag for igenom det!
-
Knatte
Guest17 augusti, 2007 at 10:41@Rasmus_W 406330 wrote:
När jag gick min nybörjarkurs med Linsurf 1988 minns jag att jag såg nån som hade riggat ett F2-segel som såg väldigt konstigt ut. Helt genomskinligt, i nåt väldigt tunt och prassligt material och med ett väldigt “hackigt” akterlik.
Några år senare under en vindlös dag under Surfsports trainingcamp i varberg var vi på studiebesök hos Surfers. Helmer Wilhard visade ett exempel på tidiga mono-segel för att demonstrera hur kvaliteten hade förbättrats. Jämfört med det sprillans nya World cup slalom han samtidigt visade var F2-seglet väldigt tunt och prassligt och det bildades permanenta veck i filmen bara man tittade på den, typ.
Det hackiga akterliken var väl F2:s svar på Cut-away som de kallade Power control eller något. F2 var ju extremt inne på Cut-away ett tag…
-
@Knatte 406357 wrote:
Det hackiga akterliken var väl F2:s svar på Cut-away som de kallade Power control eller något. F2 var ju extremt inne på Cut-away ett tag…
Helt korrekt. Och eftersom Dunken och hans syrra vann ett antal rejs på dem så var det säkert bra segel. 🙂
-
Oregistrerad
Guest17 augusti, 2007 at 20:55Nä nu ska jag “sätta på” några videoband från 89-91 med nästan alla windsurf-sändningar från Eurosport, Screensport, svt mm det är meditation för mig. Kvalitetstid!!!
/Doffe -
Tjena.
Pappa kitar bara nu för att han tycker de e ballare. men samtidigt vet han inte om han kan vindsurfa eftersom han ahr artros i axlarna och har inga leder kvar alls! By Guy brädorna är riktigt bra att kita med nu och dom gammla speed brädorna använder vi som hyllplan i garaget och seglen liggerstackade i ett hörn! är det någon som är riktig gammal god vän till honom ska ni nog kunna få låna en bräda!
Lasse Bjärkling är här nere och har sessions med oss ibland, senast slog jag honom i speed då jag gjorde 27,4 knop i 6 sekundmeter med pappas bräda!
Filmen som låg uppe på mig är filmad från 4-5 sekundmeter här är en länk med lite nyare och häftigare meterial!
http://www.youtube.com/results?search_query=hildingdude
http://www.youtube.com/watch?v=IamHzHeqJOoHa De gött med Vindsurfingen
-
@hildingdude 407827 wrote:
Tjena.
By Guy brädorna är riktigt bra att kita med nu och dom gammla speed brädorna använder vi som hyllplan i garaget och seglen liggerstackade i ett hörn! är det någon som är riktig gammal god vän till honom ska ni nog kunna få låna en bräda!Riktigt gammal är jag ju och har ätit middag med dig och hela familjen några gånger i Torstensvik när du var liten, så jag tar det som ett löfte! Kanske vi kan byta hyllplan, jag har ett par själv, av samma fabrikat.:wink:
Log in to reply.