-
Vingstorlekar windfoil
Tror jag har bestämt mig för att jag vill skaffa prylar för att prova vindfoila lite. Läser igenom allt jag hittar på nätet om tips om passande utrustning (har tyvärr ingen bekant i närheten som foilar att fråga fysiskt).
Jag tycker att jag hittar motstridig info om hur stor framvinge jag borde skaffa. Jag är tung, ca 106 kg, och rookie vindsurfare. Har sällan/aldrig tid/möjlighet att leta upp vinden och dra dit utan får nöja mig med den vinden som är när jag får tid. Oftast betyder det lätta vindar. Väldigt sällan över 10 m/s, oftast i det låga spektrat av 3-7 m/s. Är inte intresserad av fart och coola moves, vill bara avslappnat glida runt.
Å ena sidan har jag fått intrycket ”skaffa den största framvingen du kan hitta”. Har då sett på NP Glide Wind som har framvinge på ca 1800 eller 2300 cm2. Jag tänker att en framvinge på 2300 cm2 låter bra med tanke på min vikt, att jag är rookie och inte minst vad jag är ute efter med de vindförhållanden jag surfar i.
Men å andra sidan får jag intrycket när jag läser att en så stor vinge är alldeles för stor och att jag omedelbart kommer överfoila. Att jag absolut inte behöver en större framvinge än 1500 cm2.
Så, med surfzones samlade expertis, vad tänker folk om storlek på framvinge? 😊
Logga in för att svara.