Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vinkel på brädan?

• Vinkel på brädan?

Publicerad av bigblue på 16 september, 2009 vid 14:18

Med min iSonic 101:a så blir det oftast att jag lägger ner lovartskanten lite lätt på halvvind och kryss, medan jag på slören försöker köra så platt så möjligt. Men jag vill minnas att jag sett klipp från slalom-race där det ser ut som om de vinklar ner läsidan något. Den lutar alltså lite som en segelbåt. Är detta en synvilla eller ett “hemligt vapen” som jag missat? :cool2:

p-malmkvist svarade 15 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • marden

Medlem
    16 september, 2009 vid 14:24

du får mer lyft av fenan och brädan går högre/lättare/snabbare om du vinklar ner läsidan.
    men som med allt gäller det också att ha lagom med lyft.

• bigblue

Medlem
    16 september, 2009 vid 14:37

OK. Några tips för fotarbetet? Handlar det huvudsakligen om att vinkla ner bakfoten något eller ska man “supporta” med ett lyft av framfoten också?
    Jag betvivlar inte alls tekniken, men spontant så känns det som om brädan kommer falla av om man vinklar den åt lä.

• marden

Medlem
    16 september, 2009 vid 14:46

jaa vet int
    typ lägga lite mer vikt på tårna ist för hälarna

edit eller sätt på större fena så du inte orkar trycka ner lovartskanten 🙂

• carl-r

Medlem
    16 september, 2009 vid 16:43
    Bigblue;576476 wrote:
    OK. Några tips för fotarbetet? Handlar det huvudsakligen om att vinkla ner bakfoten något eller ska man “supporta” med ett lyft av framfoten också?
    Jag betvivlar inte alls tekniken, men spontant så känns det som om brädan kommer falla av om man vinklar den åt lä.

Det gör den i början, men sen styr du den lite annorlunda. Jag tror liksom genom att dra lite med framfoten, nästan utåt sidan, och titta dit du vill. Men det går utmärkt att ha den kantad i lä och kryssa.

• bigblue

Medlem
    16 september, 2009 vid 20:48

Tackar. Jag ska testa nästa gång det fläktar.

• tobhed

Medlem
    17 september, 2009 vid 07:27

Det är större fena/fena med mer lyft som är lösningen på ditt problem

• glader

Medlem
    17 september, 2009 vid 08:23

Kolla också [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=576216#28″]Höjdtagning – Sidan 2 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• getwet

Medlem
    18 september, 2009 vid 07:21

Joinar Tobhed där, det troliga problemet med att du trycker ned lovartskanten omedvetet är just för lite lyft i fenan.

Jag tror att det är värt en test för din del med större fena, eller en med mer lyft, det borde gå att låna av någon på TT (du bor ju i Kungsbacka så det är väl där du håller till) för ett test.

Tala gärna om vilken bräda och fena samt segel du använder.

• bigblue

Medlem
    18 september, 2009 vid 08:02

Tackar för tipset. Visst kör jag i TT (nu ännu oftare sedan jag skaffat sjögräsfena). Mitt vanliga set up är en MFC SL 34 till North S-type 6.6 och en 38 cm till 7.8:an. Men jag ska ta och köra 38-fenan också med det mindre seglet för att se vad som händer.

• p-malmkvist

Medlem
    18 september, 2009 vid 09:48

Dina fenstorlekar är bra för slalom men är 4-5 cm för långa när du ska segla speed, felet du gör är att spjärna emot som en katt på brädan och belastar hälarna för mycket:wink:, häng istället ut från bommen och försök att avlasta brädan, samt applicera ett jämt tryck på brädan genom att trycka ner tårna på bakre foten isället för hälen, kan vara lite jobbigt för vaderna i början, men träna vaderna samt stecha framsidan(vet inte vad muskeln heter) och baksida(vadmuskeln) så blir det lättare..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vinkel på brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.