Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vinkla brädan på kryss.
-
canoya;413954 wrote:Jag tror att körning på läkanten som man gjorde mycket mer markant förr hade endel attgöra med att man hade mastfoten mycket länge fram och sämre fenor som gjorde att man fick ta mer hjälp av själva kanten för att ta höjd eftersom fenan inte klarade samma tryck som dagens fenor gör. På den tiden seglade man ju med underlikt skrapande mot brädan på ett helt annat sätt än man gör med dagens utrustning. För att kompensera riggens lovningskrafter så lutade man brädan åt lä, framför allt med slalomprylar.
Hmm… dåtidens ? Hur gamla då..: Försöke läsa mig fram till hur jag bäst seglar min Mistral Energy från 95 (?) slalom bräda…
Borde jag testa tryck ner läkanten eller ska jag inte göra det : /=? 31 cm orginal fena och kör allt från 5.0-6.9 på den. Fungerar bra med en fena tycker jag… Är det knas ?
-
@Tim.Eriksson 414074 wrote:
Hmm… dåtidens ? Hur gamla då..: Försöke läsa mig fram till hur jag bäst seglar min Mistral Energy från 95 (?) slalom bräda…
Borde jag testa tryck ner läkanten eller ska jag inte göra det : /=? 31 cm orginal fena och kör allt från 5.0-6.9 på den. Fungerar bra med en fena tycker jag… Är det knas ?
Klart du ska testa. Det är enda sättet att ta reda på om det funkar. Har du en GPS kan du dessutom jämföra VMG med kantad/okantad bräda.
-
Energy kom sent-92…Ska du höjda bör du segla den “plant” möjligen läkanta liiiite. Kör man riktigt “överriggad” så brukar det inte vara några som helst problem att hålla höjd…
-
Det där sista fick jag erfara i lördags, var ute med 7,0 när alla andra riggade 4,7. Vad är det som gör att det är så svårt att falla av när man är överriggad? Lösningen blev till slut att driva tillbaka. 🙂
-
Ju mer du höjdar desto mindre segel exponerar du mot vinden. Att tok-kryssa går i princip att betrakta som ett sätt att skota ut.
Det går att falla av i det läget, fast att halvvinda är bara att glömma när det blåser så mycket, man måste i princip i en rörelse få ner brädan nästan till plattläns, sen kan man “åka ifrån” vinden så trycket i seglet lättar. Problemet är att det är så jävla svårt och otäckt att få till den där svängen. Jag brukar försöka trycka ner häcken så brädan roterar nästan stillastående, men det har hänt att jag har gått bet.
-
Det är rätt scary att komma från kryss och bryta ner brädan mot slör när man är överriggad, kastfallskänlsan kommer som ett brev på posten.
Kan hjälpa lite att luta sig bakåt när du tvngar ner brädan på slör/läns.
Väl där så hjälper det om du överskotar en del också för att minska trycket i seglet. -
Överhuvudtaget att göra tvärtemot de flesta “plana tidigt/segla fort”-tips kan hjälpa. Fast jävlar vad skönt det är när man lyckats och brädan flyger fram på slören. Bland det ballaste tycker jag är när nosen smackar in i en fet bit chop och skickar en hel klump av vatten rakt emot en. 🙂
Logga in för att svara.