Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vinnarna: Bic Tabou 250/Voodoo 5.0
-
Vinnarna: Bic Tabou 250/Voodoo 5.0
Publicerad av anonym-anvandare på 3 mars, 2000 vid 21:22Absolut bästa kombinationen alround/wave enligt Surf. Har nån åsikter??
Jag har kört NR hittills men uppenbarligen är North vassare
Men Nalu…………. som jag hade tänkt köpa………robust visst men….. måndagsex eller? Har nån testat detta segel?anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag har kört Voodoo sedan dom kom och har hela tiden sagt att dom är helt suveräna, men svaren man får tillbaka att North ska vara gammelmodiga mm. pga sina toppar ? Hänger ni inte med killar ? Säger det en gång till KÖP KÖP KÖP !!!
-
Det står ju klart och tydligt att de fick med en Naish C30% freeridemast. De andra seglen hade säkert minst 70% kol i sina master och detta gör VÄLDIGT mkt för seglingsegenskaperna och känslan i riggen. Man kan bara undra varför tyskj…na inte byter mast då. Naish Nalu har fått toppbetyg i alla andra tester.
-
Kolla in de engelska testerna innan du dömer Naish Nalu. Jag seglar på `00 Nalu själv, och är väldigt nöjd. Igår när jag själv läste testet i SURF trodde jag inte mina ögon. Linsurfer, du har helt rätt. Med Powerex Wave (40%) funkar de större storlekarna bättre än med Naish masten.
Gaastra GRIND då? Toppbetyg av SURF, rockar ordentligt…
Tabou är helt klart årets WAVE brädor, både 250 o 256 har vunnit testerna…
Det är bara att satsa på det bästa.Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Tack för infon, faktum är att jag varit helt NR/fixerad men får nu uppenbarligen tänka om. Jag är själv grymt förvånad över Nalu,n och skall rakt upp och ned maila både Surf och Naish och får jag svar lovar jag att lägga ut det här.
Gör man tester får man inte bara missa på en sån sak som fel mast. Man misstänker att det går en del mail mellan Naish och Surf just nu som precis bytt chefredaktör.
Mvh//B -
Tar Surfersworshop in tabou Freestyle brädor??
Vad kostar dem? tänkte närmast på 110litraren
Glenn -
Hej
Jag lovade att lägg ut hela mitt mail till Naish och Surf, och eventuella svar. Jag har redan fått ett svar. Gissa från vem?
Mvh//B::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Dear Dr. Persson,
Thanks for your email. We were also very surprised by the incredibly bad test in Surf… especially since we and our team really like the sail (the Edge is also getting a very bad test, and this is our best selling sail, and has very good tests from other magazines)and it has been consistently one of the best wavesails in every other test around the world!! I spoke to one of the testers fro Surf, and he really thought the sail was bad…… so I don’t know what to tell you. I know that the Nalu is a great sail. The results from the market show us this. It has improved every year, and our team will attest to that. We also test all other major brands sails, and know that we are doing. So…. sometimes things just make no sense.Aloha and good sailing!!
Robby Naish
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
To Naish:Dear Sir
I mailed this recently to Surf in Germany, in fact I (and some more
surfers) found the outcome of the Nalu test in Surf 3/Mars/2000 to be quite unexpected and this test actually caused some “stir” on a quite large internet w-surf forum.
If you have any comment I be glad to put this information forward to quite
a number of fellow surfers. If not I can still supply you with a possible answer from Surf
Sincerely
Dr. Bo Persson
Sweden
photac@telia.com
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
To Surf:
Dear Sir
I have through the years relied on Surf´s board and sail tests to be very
accurate and precise. In fact most of my gears were bought on the basis of Surf’s tests. I am, and quite a number of fellow Swedish surfer, somewhat puzzled over the low rating of Naish Nalu 5.0 in Surf 3/Mars/ 2000.
I am by no means a surf expert and I currently use NR/wave (i.e. I am not a notoriously “Naish-fan”) but was planning to buy a Nalu so this test came as a real surprise to me and obviously to some fellow surfers (some who sail Nalu and find this sail quite satisfying).I do not suggest that there were any errors in your testing. However are
there any further information on this issue and you find your time mailing
this information back to me I will gladly put this information forward to
quite a number of Swedish surfers (on an internet discussion forum) who
seems to be as puzzled as I am
Sincerely
Dr. Bo Persson
Sweden
photac@telia.com::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
-
Japp Surfers Workshop Malmö tar in dem. Pris inkl. fena o stroppar 11649:-
Alla storlekar/modeller…Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
…Fast Bic verkar inte ha koll på hemsidan (http://www.bicsport.com):
Detta om Tabou Wave 244:
Specifications
program Free ride race
Lenght 292cm
Wide 79,5cm
Vol 205 l
Weight 10,9 kg
Technology CTS II
Fin 2 Free Foil 28cm
Sail size 5,5 to 11m2
Shaper Fabien VollenweiderEhh… lite mindre hade jag nog tänkt mig…. 😉
-
Det är lite lustigt att välja mellan NR och Vodoo. Jar tror att det viktigaste när man väljer vågsegel (och bräda) är att få något som passar ens egen stil. De små prestandaskillnaderna som möjligen kan finnas mellan NR och Vodoo är antagligen av rent akademiskt intresse i vågorna. Skillnaden i känsla däremot, lär vara mycket stor.
NR är ett rätt speciellt vågsegel. Dels har det ovanligt mycket drag men dessutom förmedlar det en ovanligt “hård” och direkt känsla. Jag har visserligen inte provat Vodoo men att dömma av tester och hur seglet ser ut är det mycket mycket mjukare. Gillar du den direkta NR-känslan kommer du nog tycket Vodoo känns mindre bra.
Faktum är att jag inte gillar tyska SURFs tester lika bra som t.ex. de i Windsurf. Englelsmännan skiter i punkter, poäng och stapeldiagram men skriver med ord hur de olika grejorna
kändes[/i]. På segelsidan kommenters till exempel hur mycket seglen kan trimmas och hur de kanns vid olika trimm, något som är mycket intressant. Man får en betydligt bättre bild av hur seglen verkligen fungerar på vattnet. Detta gäller nästan i ännu högre grad för brädtesterna. När tyskarna nöjer sig med att säga att någon bräda till exempel fungerar bra i stora vågor beskriver engelsmännen hur brädan ligger i vattnet i en bottensväng. Egentligen är det enda rätta är förståss att testa själv men i brist på sådana möjligheter tycker jag att Windsurf ger betydligt bättre information än SURF.
mvh,
Ola H.
-
Hej
Jag håller helt med dig och den här gången har Surf goofat ordentligt när det gäller att såga Nalu totalt. Faktiskt totalt. Deras diagram är en enda stor miss och Naish har oförtjänt dragits ned i skiten. (Jag lever på att vara kritisk mot den här typen av tester i andra sammanhang). Men det är inget fel på diagram och tabeller bara man inte drar för långt gående slutsatser och framförallt låter diagram och tabeller få högre prioritet än känslan av att segla med ett speciellt segel.Tänk på hur vi testar bilar nuförtiden.
Jag har skrivit ett svars mail till R.N. och långt mail till Naish om detta men gissa om jag hajade till när jag i min mail såg ett enda mail 23.30 på kvällen:
Robby Naish
som du kan läsa i inlägget längs ned här.
Jag tänker inte tvätta min bildskärm och skrivare på 5 år efter ett sånt mail.
Mvh//B -
“…men gissa om jag hajade till när jag i min mail såg ett enda mail 23.30 på kvällen:
Robby Naish
som du kan läsa i inlägget längs ned här.
Jag tänker inte tvätta min bildskärm och skrivare på 5 år efter ett sånt mail.”Förstår jag:-)
/Robin
-
Surf spolade Nalu TOTALT i sin test där Voodoo och NR/Wave ingick.
Jag skrev mail och frågade Naish Sail om detta och fick svar av Robby NaishRobby Naish svar (till mig) till Er på konf. kan du läsa i inlägget längs ned:
Mars 4, 23, 27(Surf gjort bort sig totalt när dom ritat sina diagram och sänkt Nalu på helt fel grunder)
Mvh/B -
Vart kunde man läsa Mailet? häller för övrigt med dig till fullo. Förutom i senaste tetet i Windsurf av Widestylebrädor och 7.0 segel där det fattades en massa prylar tex. NP Dablo F2 ride 284 mm. det är lite trist när samma shaper som året innan testas igen samma i Boards.
-
Hej
Robby Naish svar (till mig) till Er på konf. kan du läsa i inlägget längs ned:
……Mars 4, 23:27:39Faktum är att Surf missat totalt när dom med odefinierade diagram försöker beskriva den “totala egenskapen” hos ett wavesegel.
En verkligt grov miss och Naish Sails har dragits ned i skiten helt oförskyllt.
Jag har senare skickat ett långt mail till Naish/Sail men ibland känner man att det får andra bry sig om, men den här gången var det “totalt over the limit,” så gör man inte.Jag väntar på ett mail från Surf.
Tänk dig kännslan att få ett mail från Robby Naish, men tyvärr hjälper det inte mina risiga vattenstarter.
Mvh//B
Logga in för att svara.