-
Vinsdurfing och skador
Tänkte blåsa liv i [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=11331″]den här tråden[/ame]. Jag är ortoped och tycker det vore av värde om vi kunde samla erfarenheter kring olika vindsurfingskador. Min fru är nybörjare och bröt nyligen underbenet (tbiakondylfraktur). Om jag förstår det rätt så var förloppet som följer:
- Beach start
- Råkar haka i
- Ska haka ur, går närmre masten – framfoten är nu framför masten
- Vinden rycker tag i seglet
- Masten trycker ner på framsidan av underbenet och det bryts i höjd med knäleden
Själv har jar råkat ut för:
- Fotledsstukning – var grundare än jag trodde, satte ner foten och missbedömde djupet
- Fast under seglet i selen – tidigt i karriären var jag på väg in mot stranden. Skulle stanna, var ikopplad och fick seglet över mig. Jag fick inte ur selen och hade inte tagit något djupt andetag, jag fick dra masten åt sidan, ta ett djupt andetag och sedan lossa på selen. En läskig upplevelse.
- Trampat på sjöborre – satt sedan med ispåse och pinsett en hel kväll och plockade ut 20-30 taggar. Kör numera alltid med skor.
Jag har hört om skador:
- Lis-francs luxation – skada i foten där framfotens leder slits loss från mellanfoten. Uppkom genom ryck ur fotstropparna.
- Mast i huvudet – en kompis som hoppade av brädan i svag vind, masten var i luften en kort stund var på den skar och slog honom i huvudet – inget allvarligt hände men vi kör numera med hjälm.
Sammanfattning från förra tråden:
- Sårskador – fenor, stenar mm som ger skador. Vanligen snälla skador med god prognos.
- Patellalux – knäskålen hoppar ur led. Smärtsamt men lätt att åtgärda genom att sträcka på knäet. Ibland kan en benflisa/broskflisa slitas loss och knäet bör undersökas av läkare efter den här typen av skador.
- Axelluxationer – axeln ur led, uppkommer vanligen vid falltrauma, i vindsurfingen kastfall
- Orbitafraktur – fraktur i anslutning till ögat
- Dödsfall – trauma mot bröstkorgen, (solar plexus enl. inlägg), måst ha skadat lungor/hjärta.
Vid skador kan det vara värt att komma ihåg:
- Kontrollera pulsar nedom skadan – om inga pulsar RING OMEDELBART ambulans (i regel stora skador)
- Högläge – minskar blödningen och svullnaden
- Ev. kyla men (obs: använd inte is direkt på huden) – minskar blödningen och svullnaden
- Kompression (om möjligt) – en linda som lindas lite hårdare första timman
- Vid misstanke om benbrott är stabilisering smärtlindrande – varje rörelse i frakturen gör ont!
- Smärtlindra med Alvedon (använd inte Ipren/Voltaren m.fl. eftersom de ökar blödningen)
- Om det inte går att gå – ring efter ambulans
Listan är inte heltäckande men det är de punkter som jag spontant kommer att tänka på.
Skadeförebyggande åtgärder som jag har vidtagit:
- Hjälm
- Flytväst – skyddar även bröstkorg mot smällar
- Skor
- Handskar – skyddar fingrarna mot blåsor (bra för oss som surfar en vecka då och då)
- Tveka inte att rigga om utifall vindarna är för starka
- Hellre ramla på seglet/sabba seglet än att försöka med avancerade urkopplingsmanövrar mm.
Vore kul om vi kunde samla ett antal punkter för att minimera skadorna i denna underbara sport, ser fram emot era inlägg!
Logga in för att svara.