Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vinspam för segelstorlekar
-
Vinspam för segelstorlekar
Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2003 vid 10:18Jag är en rookie som har köpt en utrustning med ett 6.5 segel. Nu sitter jag och funderar på i vilka vindstyrkor det fungerar. När blåser det för mycket för att ge sig ut och vad menar man med att vara överriggad förutom att det blir förtungt. Många dumma frågor, men hoppas ändå på svar
/Fredrik
colle_screamer svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Får du för mycket vin hem på posten??
Ett 6,5 brukar funka mellan 7/8 m/s upp till 10/11 sen börjar det bli s.k överriggat, man får mycket bakhandstryck och kastfallen blir fler och fler
När seglet blir överriggat har du svårt att hålla kontrollen och oftast seglar man saktare än de med rätt segel på…
Det beror lite på vilken bräda du använder till och vad för segel det är!Kör Järnet!
-
det beror på vad du har för segel,
har du camber är duktig och gillar fart och power
så tål seglet säkert 15m/s.
Överriggat är när man får för mycket kraft i seglet,
mer kraft än man klarar av med sin seglingteknik.
Proffsen seglar med grymt mycket kraft, säkert
minst en kvadrat mer i seglingsyta, speciellt
i gamla tidens slalom/racing.
Som nybörjare är det ingen ide att segla med för
stort segel, det resulterar bara i katapultfall.
Segla hellre på så litet segel som möjligt,
cruisingkänsla.
Troligtvis har du freeride prylar och då
känns nog 11-12 m/s stort med 6.5.
//soulsurfer -
Som nybörjare tror jag 6.5 är lite mycket i så pass starka vindar. Som soulsurfer säger är ett mindre att föredra i början. Lättare att hantera och dra i om du nu drar segel…
Beror lite på din vikt också. Lättviktare som man är så hade jag nog blivit överrigad i 12 m/s med ett 6.5, men det är som sagt individuellt.
-
Om du e nybörjare så e det ju bara att ge sig ut på vattnet så fort du ser flaggorna på nån bensinstation stå rakt ut. Så brukade jag tänka i början. Man får kanske några miundre blåsiga dagar och några mer blåsiga dagar men det er bara massa bra träning. du lär dig av alla gånger du är nere vid vattnet oavsett vindstyrka. Det är ingen idé att sitta hemma och kolla på väderkartor och vänta tills det blåser 8.5 – 9 m/s då kan man tröttna för att det aldrig blåser.
Hoppas du får kul med din bräda och många fina dagar i sommar och blir det en blåsig sommar så tveka inte att lägga ut 5-600 spänn på ett äldre begagnat litet mindre segel för det är som roligast när det blåser som mest.
Detta iof lite beroende på vad du har för bräda.
Logga in för att svara.