Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinter-surf?

• Vinter-surf?

Publicerad av tedan på 28 februari, 2000 vid 12:26

Jag har ett par frågor:
    Säg om man har en semidry dräkt, huva med väst, våtskor
    och tumvantar med hål i handflatan hur länge kan man surfa en dag då det kanske
    blåser 15 m/s och är en 2-4 grader i vattnet och 3-7 grader på land?

Finns det något man kan anväda utöver denna utrustning som värmer?
    Eller vad kör ni andra med för att hålla er varma?

Tacksam för alla svar och tips!!

anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 februari, 2000 vid 12:43

Handskar i handflatan i la ena sådär varmt…

• n

Medlem
    28 februari, 2000 vid 13:27

Det är vissa saker som är kritiska.

Våtskorna håller dig varm om de är bra och medför inga begränsningar. Har du dåliga domnar fötterna.

Kör med inte för små läkarhandskar under vantarna. Ett bra tips är att byta ut neoprenvantarna med hål i handflatan till goretexövervantar. Händerna kommer alltid att börja bli kalla om du ramlar i. Beroende på hur mycket du gör det kan du hålla på i mellan tjugo minuter och upp till ett par timmar.

Om solen skiner eller inte är eg. den största faktorn som säger hur länge man kan hålla på.

• wisco

Medlem
    28 februari, 2000 vid 13:27

tills man tröttnar. Om du tar med dej en pet-flaska varmvatten kan du köra in å värma händerna på den då å då.

• rideronthestorm

Medlem
    28 februari, 2000 vid 14:21

goretexövervantar? Hur ser dom ut och var finns dom att köpa? Får man inte kramp i dom? Är dom helt täta?

• nemo

Medlem
    28 februari, 2000 vid 15:18

NP har hela tumvantar som funkar ett måste är dock att du har sellinorna rätt så att du kan köra avslappnat då kan du köra länge uta att frysa.Var ute igår apöverriggad på 4.25…

• n

Medlem
    28 februari, 2000 vid 22:56

Med goretexövervantar menar jag vanliga som används vid skidåkning eller snowboarding. Ja ganvänder ett par justa Burton goretexvantar jag köpte förra året. De är lätta och har lite stadga i sig så de inte hänger när de får vatten på sig men de är rätt dyra, inget att köpa bara för vintersurfingen nog. Men får du tag på ett par billiga beg så är det bra men, tänk på att de ska kunna vara täta ovanför handlederna så inte för mycket vatten kommer in i handskarna. Det lilla vattnet som kommer in tar läkarhandskarna hand om.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2000 vid 15:20

Tjena !

Kolla i artikelarkivet på blå rummet under Kalla fakta.

Jag kör med underställ i ullfrottè när det äe jävligt kallt.
    Plus handskar med ppen handflata.
    Som det nämns är det tiden i vattnet som sätter begränsningen tycker jag.
    Solen hjälper ju åxå förstås.
    Är det så soligt att det värmer en svart våtdräkt så är det ju bara att gå upp på land lite så blir man ju varm.

/Pelle Ösund

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinter-surf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.