Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterdräkt för vintern 2008

• oscar

Medlem
    8 november, 2008 vid 15:34

Känns lite sekt över det här med Ascan polar….har bicless 20 olika identiteter här på forumet eller 🙂

• bicless

Medlem
    8 november, 2008 vid 15:47

haha, jag har bara en identitet.
    Men vi har sålt ca 500 polar så finns nog rätt många kunder där ute. Vi kan snart stänga igen vindsurfingdelen och bara sälja polardräkter 🙂

Mvh

Bicless

• surfmeister

Medlem
    8 november, 2008 vid 17:26

Ascan Polar vs Ascan Icehawk; fördelar/nackdelar? Hur ter sig Ascan i hållbarhet jmf med andra varumärken? Har tyvärr mkt dåliga erfarenheter av NP (kvalité) och letar efter alternativ, främst för vintersegling.

• bicless

Medlem
    8 november, 2008 vid 17:54

Icehawk är lite stelare än polaren men har helt tät drakkedjelösning och dubbla kragar i halsen (inner och yttersystem).

I polar har man även en dubbel krage men ej lika kraftfull som Icehawk. Det kommer in lite vatten i kragen och muddarna när man rör sig mycket men det är så liten vattendenomströmning i dräkten så man håller sig väldigt varm. Jag brukar ha stora 100% torra partier på mitt underställ när jag svidar om efter surf. Fotmuddarna kan du blockera helt från vatteninförsel. Alla sömmar mm är 100% täta så håller du dig lugn i vattnet kommer det inte in något vatten alls.

Eftersom många uppskattar rörligheten i polaren så har man beslutat att göra om icehawken till 2009. I Januari 2009 kommer det en ny Icehawk modell i 6/5/4 mm som är tillverkad i samma mjuka flexiga neopren som polar men lite tjockare och torrdräktsdragkedja.

Jag kör själv polar ner till 0 grader i luften så det funkar utmärkt. Har dock underställ på vintern. Kvaliten är extremt hög i förhållande till priset, min egna har jag haft sen 2006 och den är i toppskick. Vi har en reklamation på 500 sålda dräkter (var en sömm som gick upp). Det tror jag är svårslaget.för dräkter i denna prisklass. Eckhard som driver Ascan är tysk kvalitetsstreber när det kommer till våtdräkter.

Mvh

Bicless

• bicless

Medlem
    8 november, 2008 vid 18:48

Ett annat tips

Jag har köpt neopren seat cover från denna tillverkare
    http://carseatcover.com/factory-outlet/LocalDisplay.html?p_context=Gallery&sid=ahjqfog4ovj8m6qkk6dhpskfa6

Efter surfet skuttar jag in i bilen och hoppar direkt in i dushen hemma. Superskönt kalla dagar då man vill slippa byta om på stranden.

Köpte för 2 framsäten gick på ca 1500:-

Mvh

Bicless

• svenne

Medlem
    8 november, 2008 vid 18:50

Men så är det nog, som Bicless säger, att det är Icehawken som är den lite stelare. Jag tycker att båda är riktigt bra och prisvärda, Icehawken har jag surfat med i januari, februari i minusgrader. Polaren funkar ända ner till nollan med ett extraställ. Som sagt, riktigt varma och jag är nöjd.

• daffman

Medlem
    9 november, 2008 vid 14:51

Är det en god idé att köpa Icehawk + underställ?

• bicless

Medlem
    9 november, 2008 vid 15:09

Mycket god om du aldrig vill frysa 🙂
    Om kroppen alltså. Fingrarna löser den tyvärr inte.

• rmz

Medlem
    10 november, 2008 vid 20:32
    Bicless;514152 wrote:
    Vi har precis tagit hem så inte hunnit prova. Men verkar jäkligt varma i alla fall 🙂

RipCurl kommer tydligen med nått liknande men riktpris klart högre.
    http://www.independent.co.uk/sport/general/others/surfing-heated-wetsuit-opens-up-new-frontiers-883766.html

Mvh

Bicless

Hej!
    det vore sjysst om ni kunde testa om den håller måttet för v-surf ,(är väl en surfdräkt)
    om den är varm,tät,lätt att komma i och ur osv.
    väntar på en recension ,(annars blir det en o´neal när man får råd…):smile:
    PG…

• stoorfaen

Medlem
    10 november, 2008 vid 20:34

@andersbq 512309 wrote:

Detta ständigt återkommande ämne…
    Som princip så är det ju OK med en 5/3 eller 6/4/3 gärna med torrkedja.
    Men i år är jag lite sugen på att denna:
    (är det någon som testat den på riktigt ännu?)

Finns det någon prolimit återførsæljare i sverige som har den? Vad bellar den?

• pss234

Medlem
    10 november, 2008 vid 20:40

för mig blev det en Ascan Polar beställde den idag.hoppas man blir nöjd

• surfmeister

Medlem
    10 november, 2008 vid 21:15

@Bicless 514502 wrote:

Jag kör själv polar ner till 0 grader i luften så det funkar utmärkt. Har dock underställ på vintern.

Vilket underställ?

• bicless

Medlem
    10 november, 2008 vid 21:19

@rmz 514907 wrote:

Hej!
    det vore sjysst om ni kunde testa om den håller måttet för v-surf ,(är väl en surfdräkt)
    om den är varm,tät,lätt att komma i och ur osv.
    väntar på en recension ,(annars blir det en o´neal när man får råd…):smile:
    PG…

Det är ju en vågsurfdräkt och därmed ytor i dubbelneopren. Som vågsurfingdräkt har den redan blivit testad ordentligt bland annat i brittiska tidningar och fått mycket bra recentioner.
    Återstår att se om dubbelneoprenet kyler när man står så mycket i blåsig luft som en vindsurfare gör (eller i alla fall hoppas göra). Jag kommer själv inte ha tid testa denna nämaste månaden, har för mycket att göra just nu men om någon är intresserad av att testa och utvärdera kan vi kanske lämna specialdeal. Maila info@surfspot.se i sådant fall.

Mvh

Bicless

• svenne

Medlem
    10 november, 2008 vid 22:34
    surfmeister;514939 wrote:
    Vilket underställ?

Ett vanligt från Stadium funkar hur bra som helst. Helly Hansen också. 🙂

• booman

Medlem
    11 november, 2008 vid 10:27

@Oscar 514460 wrote:

Känns lite sekt över det här med Ascan polar….har bicless 20 olika identiteter här på forumet eller 🙂

Det skulle man ju kunna tro, men jag har själv en, och tror att det är väldigt svårt att hitta en mer prisvärd dräkt!
    Grymt nöjd med min… Var ute senast igår och nu börjar det bli riktigt kallt i insjöarna, is redan på vissa, men den håller mig varm trots en del bad… Vore det inte för händerna vore det inga problem…

Hade en OR Pyro tidigare med underställ, som visst var varm, men då får man göra avkall på smidigheten när man är så påklädd under… Nypris på en sån ligger ju på 4-5000:-…

Kommer om/när polaren är utsliten inte tveka att köpa en ny likadan, finns ingen anledning att byta…

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterdräkt för vintern 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.