Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vinterförvaring av bräda
-
vinterförvaring av bräda
Publicerad av skansen på 28 oktober, 2004 vid 17:59Hej, pga nyköp av bräda (bara seglat pråm förut ) tänkte jag höra med er hur jag bör förvara den. den ligger i brädfodral, är det okej att lägga den ute i garaget eller uppe på vinden under hela vintern eller mår den dåligt av det? Det blir ju trots allt minusgrader där.. kanske en dum fråga men jag vill ju inte gärna chansa
ola_p svarade 19 år, 11 månader sedan 22 Medlemmar · 61 Svar -
61 Svar
-
Så länge det inte e vatten i den så ska det inte va några problem. Om du öppnar luftskruven mår den väl bättre vid temp ändringar.
-
Svar till:
Så länge det inte e vatten i den så ska det inte va några problem. Om du öppnar luftskruven mår den väl bättre vid temp ändringar.
[/ QUOTE ]Fast jag har hört att luftskruven bara ska öppnas när man flyger pga. trycket… Men det finns säkert hundra olika tipps om det.. Men så sa dom på SP till mig iallafall..
-
Asså det är inge måste men man slipper ju de påfrestningarna som kan uppstå, omän inte lika stora som när man flyger.
-
Ja, det där med förvaring är lite jobbigt..jag bor i en liten etta och har allt inomhus, det är mer surfgrejer en möbler..men det funkar, då behöver man ju inte oroa sig och fördelen är ju att man lätt kommer åt och kan klämma lite på prylarna när abstinensen är som värst..ja, man kan inte direkt unvika det. Har funderat lite på att bygga någon anordning i taket så man kan hissa upp grejerna i något hörn..någon som har en snygg lösning på det?
-
okej tack, då vet jag! slänger upp alla prylar på vinden då så får det ligga där och vänta på vattenpremiären nästa år
-
Jag tror inte det är så farligt att ha brädan utomhus såvida den inte tagit in fukt. Men för att vara säker så förvarar jag också min sötnos innomhus tillsammans med seglen, mast och bom får ligga ute.
Jag sätter upp den på väggen. Krokar uppe vid taket och brädan hänger i snören (ett par elkablar faktiskt ) Tar inge plats och är snyggt i min lilla etta.
-
Lufstskruvan ska ALLTID va öppen, så vida du inte seglar då förstås!!!Jisses har ni aldrig hört talas om kondens?!Vill ni att det ska bli massa fukt i brädan med delammineringar som konsekvens så plugga igen för gott!!Tänk bara på EN grej!Det är väldigt viktigt att ni drar skruven hyfsat hårt därför det är ofta ojämnheter vid ytan som har kontak med gummipakningen på skruven!Fick själv in vatten den vägen för att jag inte tog i för kung och fosterland när jag dorg skruven första gången…..jag har lärt mig den hårda vägen kan man säga
MVH
HEnke
-
Du HEnke, vem du nu är,
Rent spontant skulle inte jag ha luftskruven öppen så mycket som möjligt. Det är ju när den är öppen som fukt via luften kan komma in och bli till kondens inuti brädan årecis som du säger. Har man brädan helt stängd så kan det inte bildas någon kondens inuti. Så jag förstår inte riktigt vad du pratar om och då du inte kommer med någon vettig förklaring så skulle jag säga att du inte har något att komma med här.
-
Jag låter proffsen tala istället!Läs detta (scrolla ner en bit)till ventplug!Den här bruden e proffs och har lagat brädor i många år!She should know!!
Glömde logga in men jag är nog mer bekant som Hankloose!
MVH
HEnke
-
Tror du mig inte kan du fråga OLA H som nog e den mest erfarna i kompetensligan på hela konfen
Henke igen
-
Ps Inte ha nått å komma med här…..Gör som jag säger så blir det bra!!END OF DISCUSSION Herodude!Gå nu å skruva upp
luftskruven!Ett litet ursäkta va korkad jag är kanske oxå är på sin plats……Henke för tredje gången
-
Hmm. Det känns som det är en stor risk att man glömmer dra åt skruven eller att ett alltför idogt öppnande och stängande nöter på o-ringen etc så att den inte håller tätt längre. Jag har aldrig rört luftskruven förutom när brädan transporterats på flyg. Har aldrig haft problem med delamineringar etc.
För mej känns det säkrast att inte röra skruven… -
Helt klart. Sen öppnar man luftskruven så kan det väll komma in fuktig luft (speciellt vid kusten eller i brädboden där luftfuktigheten är ganska hög) som kan kondensera. Skiter man i att öppna den så kommer det ju inte in luft. Och framför allt så slipper man glömma att skruva igen den när man ska ut.
Har hört många som pillar med luftskruven och just glömt att skruva i den innan surf.Enkelt åtgärdat. Skit i att skruva runt med den.
-
att ta i for kung och fosterland kan ibland vara ddirekt olampligt da det ar mojligt att pa en del brador pajja gangorna. jag slapper pa min luftskruv hela tiden, behovs val bara vid flygresor eller stora tempforandringar. men sa ar juu min brqada redan superdelaminerad sa det spelar liksom inte sa mycket roll men det pyser ju kul.
skal
-
Saxat från en site
And speaking of vent plugs: opening yours whenever you are off the water is the single most effective thing you can do to prolong the life of your board. Leaving it closed will cause the EPS foam core to expand and contract at least once a day. You take any substance, no matter how stout, and you push and pull it continually, at least 365 times a year, and it will fail. Guaranteed!
It’s not that much, you say? I just measured my Trusty Old 9′-4″: typical summer day, near sea level, early morning, cool 60 degrees, it was 4 15/16″ thick. Then the day warmed to 89 degrees, a thermal low developed, and the board expanded to 5 3/16″. That is a whopping 1/4″ change, or 5%!!Get into a routine, where you tighten the vent screw just before you put on your harness, or some such thing, and it will become second nature, and you will not forget. But DO IT!
Jag litar mest på det här!!Men var och en får väl vara salig i sin tro!!Vissa tror ju att jorden e platt……
Logga in för att svara.