Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vinterförvaring av bräda
-
Det är rätt. Jag skruvar upp skruven när grejorna ska in i bilen efter ett pass, och drar åt den när jag börjar med riggningen så har man gjort det till rutin så man inte glömer det någon gång. Föresten glömde lossa skruven en gång når jag lag brädan i bilen, sen när jag kom hem så kopplade jag in kupevärmaren för att torka ut det blöta, brädorna låg kvar i bilen. Efter ett par timmar så skulle jag ner på stan, öppnar bildörren och hör hur det tjuter från brädorna! Som en blåsorkester, det tjöt och pep hela tiden, lossade luftskruven från brädan jag hade använt den dagen och så försvann pipet/tjutet direkt. Så efter den spelningen så öppnar/stänger jag skruven…
-
om det tjuter/låter från brädan/brädorna utan att du har luftpluggen öppen betyder det ju att du har ngt annat ställe där den släpper ut luften!
Och luftskruven behöver väl bara öppnas vid stora temperaturskillnader..
alltså vid förvaring inomhus öppna skruven när du tar in brädan från kylan och efter en dag inomhus så kan man lugnt stänga den igen om temperaturen är konstant! -
Det kan du ju tro att det var tempskillnad, 8-10 grader ute till 30-40grader i kupen (2000W kupefläkt). Melodierna kom från utagen för fotstroppparna . Brädan har används i tre år efter det och den väger varken mer eller mindre så det var nog inte så farligt. Och den åker upp på taket igen till nästa semester till Danmark har den till slit och släng bräda när det inte blir så seriös surfingresa, det är en Mistral C Flow 266, skön bräda för övrigt.
-
men pluggarna till stropparna ska vara slutna annars kommer det ju även in vatten i brädan den vägen..
-
Har länge funderat på vad some händer när brädan legat på stranden en stund och man sen hoppar i vattnet. Det borde ju resultera i 10-20 grader sänkning av temp i brädan och ett skapligt sug. Om det piper efter uppvärmning i bilen, borde det ju suga när man hoppar i vattnet efter att brädan legat på stranden.
-
Ja man tycker det? Men vatten finns det inte i brädan! Vägde 7kg ny och väger det nu med. Det är skitsamma brädan är pensionerad och ersatt med nyare brädor. Men jag skruvar alltid upp luftskruven nu när inte bräda/or används. Plus att jag brukar titta ibland så inte o-ringen har spruckit eller gått av, det är rätt vanligt faktiskt. Ligger ett par i reserv i min reservdelslåda.
-
Asså.. Jag vet inte mycket om brädor o skruvar osv. (Nybörjare – fortfarande av nån konstig anledning )
Men när man sätter dit skruven från början så kommer det ju in luft i brädan, agreed? Och om temeperauren skiftar mycket så tror jag att atomerna får spelet o då bör det bli bland annat vatten (kondens). Vad det gör mot brädan har jag ingen aning om
Men på nått sätt verkar det logiskt att skruva i och ur skruven ofta.Kom ihåg, inget av det där va fakta, bara speuleringar. Nån som vill/kan rätta mig?
/Hellgren
-
Hellgren du har helt rätt i din teori!!Det e tyvärr så bara att det finns töntar här på forumut som vägrar erkänna att dom gjort FEL i hundra år!!EPS kärnan expanderar och drar ihop sig hela tiden så e du rädd om din bräda så ska INTE luftskruven sitta i om du Inte seglar!!OLA H förespråkar till och med att man ska lufta brädan efter några minuters segling!Jag litar mer på honom än alla KLÅPARE som säger att man aldrig ska ta upp luftskruven!!
Henke
-
men det är ju VÄLDIGT konstigt att brädproducenter säger att man ska öppna luftskruven vid extrem värme eller vid transporter vid nivåskillnader/lufttryck och inte att den ALLTID ska vara öppen när brädan inte används!
så spar dina urkorkade kommentarer om folk på konfen som inte håller med dig!
OBS dom rekommenderar också att man absolut INTE ska dra åt luftskruven för hårt som en viss herre rekommenderade tidigare! “A common reason for a board to gain weight is if you have over tightened the pressure release screw and damaged the important sealing system. “ -
Efter allt jag läst här och på ‘boardlady’ så håller jag fast vid att inte öppna och stänga luftskruven som föreslås.
Jag tycker som vissa andra här att det inte handlar om så stora förändringar i tryck. Dessutom sker inte tryckförändringen med så stor impuls, dvs tryckförändringen sker över en längre tid.
Vid temperaturförändringar expanderar brädkärnans material så att håligheten den rymmer blir större eller mindre så att luften som är innesluten där får mer eller mindre plats. Men på samma gång förändras luftens volym när temperaturen förändras. Jag vet inte, men jag tror inte att förändringen i tryck blir så stor. (Däremot om trycket förändras utanför brädan så vet man direkt vad tryckskillnaden blir.)
En annan sak som ni här inte har tänkt på är att en temperaturförändring som är så stor att brädan väsentligt förändras i storlek kommer att ge väldigt stora påfrestningar i form av slitningar mellan skumkärnan och sandwichlagren. Storleksökning är ju inte proportionell så att kärnan och sandwichlagren passar in i varandra som före storleksförändringen. Alltså ska man undvika stora temperaturförändringar som t ex att öka temperaturen till fyrtio grader.
Fundering: Vad skulle det vara för problem om det var mindre tryck i brädan än trycket utanför brädan? Skulle inte denna skillnad bara bidra till att hålla brädan intakt (ungefär som en konstant vakuumsandwich)? Det enda puckade med den här idén är att om man får en ding på vattnet så suger brädan vatten allt den kan…
Det som skulle hända mig och helt säkert kommer att hända andra är att luftskruven glöms öppen. Om det här nya rådet följs så tror jag definitivt att det här kommer att hända oftare. Om jag tillåter mig att vara cynisk så kan det vara ett tips från någon som hoppas att fler brädor pensioneras vattenfyllda…
-
Jisses!Hjälp mig!
Givetvis ska man inte ta i för kung och fosterland men man ska vara vaksam med att kolla hur mycket man behöver dra skruven1För som jag sa tidigare så finns det ofta lite ojämheter i anläggningsytan som gummipackningen vilar mot!
Så bara för att man känner att skruven nyper lite så e det inte säkert att det e 100%tätt!Det e bara å testa å försöka suga lite luft!Går det får man dra lite hårdare etc….Men allvarligt talat!Va e det som e så farligt med att erkänna att man har fel!?Tror ni brädfabrikanter och reparatörer mfl säger detta för skojsskull?Vad får er att tro att ni kan mer än folk som byggt sandwichbrädor i årtionden?! Eps kärnan dra ihop sig och expanderar med temperaturskillnader thats it!Gå nu å skruva upp luftskruvarna pojkar!!! -
Materialet utvidgar sig nog inte särskilt mycket utan det är väl luften som behöver mer plats när temperaturen går upp (allmänna gaslagen; pV=nRT). Så en 30°C ändring av temperaturen på brädan ger ungefär en 10% ändring av lufttrycket i brädan. Det är väl ganska lite jämfört med en flygresa???
Bagladyns, f’låt board-ladyns snack om att göra detta 365 ggr per år kräver väl att brädan ligger ute i solen hela året om (i ett varmare klimat än vårat) och det är det väl få som har?Jag skulle nog använda luftskruven mer om jag bara litade på att jag kommer ihåg att dra åt den innan jag når vattnet, som det är nu blir man så exalterar när det blåser att man får vara glad om fenan är på och hängselen inte ligger kvar där hemma….
-
vilken brädfarikant säger att luftskruven ska vara öppen när brädan inte används?
givetvis ska luftskruven lossas vid temperaturväxlingar men vid förvaring i konstant temperatur så bildas inget tryck i brädan!!
Logga in för att svara.