Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterförvaring av bräda

• waterboy

Medlem
    7 november, 2004 vid 16:31

Svar till:

men det är ju VÄLDIGT konstigt att brädproducenter säger att man ska öppna luftskruven vid extrem värme eller vid transporter vid nivåskillnader/lufttryck och inte att den ALLTID ska vara öppen när brädan inte används!
    så spar dina urkorkade kommentarer om folk på konfen som inte håller med dig!
    OBS dom rekommenderar också att man absolut INTE ska dra åt luftskruven för hårt som en viss herre rekommenderade tidigare! “A common reason for a board to gain weight is if you have over tightened the pressure release screw and damaged the important sealing system. “

[/ QUOTE ]

tjo!
    på mina två AHD (free diamond och maxxride) står det att skruven alltid ska vara öppen när brädan inte seglas. Sen gör vi alla olika och inga brädor verkar ju paja i “vanliga” förhållanden. Sen att brädor delaminerar när tempen skiftar 30 grader o sånt förstår man väl..
    inget är rätt eller fel!

puss!

• hankloose

Medlem
    7 november, 2004 vid 17:18

Svar till:

Det var då fan vad du var ihärdig Hankloose. Du vill bara inte ge dig…

[/ QUOTE ]

Jag vet!!Jag ger mig inte förrän varenda surfare har dragit sönder gängorna i luftskruven!!!Nä allvarligt talat så börjar jag faktiskt vika mig!!Förlåt alla trevliga glada människor som jag trampat på tårna!!Var och en får va salig i sin egen tro som det står i koranen

MVH

HEnke

• herodude

Medlem
    7 november, 2004 vid 18:23

va fan hur kom jag in i den här diskussionen????

• herodude

Medlem
    7 november, 2004 vid 18:44

Svar till:

Ps Inte ha nått å komma med här…..Gör som jag säger så blir det bra!!END OF DISCUSSION Herodude!Gå nu å skruva upp
    luftskruven!Ett litet ursäkta va korkad jag är kanske oxå är på sin plats……

Henke för tredje gången

[/ QUOTE ]

va fan hur kom jag in i den här diskussionen????

• anonym-anvandare

Medlem
    8 november, 2004 vid 10:09

F-låt!!Det va dude som bråkade med med mig!!

No offense taken!!!

MVh

HEnke

• styret

Medlem
    8 november, 2004 vid 10:57

asså vadå bråkade? jag fattar inte varför du intar sån aggresiv ställning. folk disskuterar men du tävlar och skäller.

och vadå no offense taken!!! varför skulle du ta illa upp när det är du som skriver fel?

• hankloose

Medlem
    8 november, 2004 vid 14:30

Ehhe!!

Det va inte jag som började bråka…dude sa att jag inte
    hade en aning om vad jag snackade om så då måste man ju
    höja garden för att parera såna rallarsvingar!!

MVH
    Henke som röker fredspipa i sin sandlåda med öppen luftskruv

• anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2004 vid 14:03

Kevin på NP maui skriver:

Aloha Rob,

The rushing of air out the vent is a good sign. That means your board is air tight, and more importantly, water tight.

That said, too much air rushing out is not ideal. That means a lot of pressure has built up inside the board, probably from heat. Enough pressure will lead to delamination, which is why it’s a good idea to remove the vent any time the board gets hot.

Don’t panic if you open your vent and air doesn’t come rushing out. It’s often too little pressure to notice, and/or the board hasn’t been hot enough to build up much pressure.

Best regards, Kevin

Behöver jag säga mer eller tror ni jorden e platt oxå?!?!

Fan va korkade folk är

• voodoo

Medlem
    23 november, 2004 vid 21:31

ingen har väl sagt att man inte ska öppna pluggen alls utan att det är DU som sagt/skrivit att pluggen ska öppnas jämt och ständigt?
    Är det så man röker fredspipa, vem är det som är korkad nu Henke?

• surfslusken

Medlem
    24 november, 2004 vid 08:49

Med tanke på hur många olika skolor det verkar finnas för när, hur och varför luft, eller vad det nu är för skruv, ska öppnas eller inte så kan man ju inte låta bli att fundera på hur viktig funktion den igentligen har. Jag har inte rört skruven på min Proof på iaf 2år och den har seglats och förvarats i 30 graders värme, åkt flygplan, legat i varma bilar, legat ute på balkongen hela förra vintern osv. Men inte ett smack har hänt! Och på alla brädor jag haft har jag, när jag inte glömt bort det, endast lättat på skruven när dom fått åka plan. Och inte har dom varken jäst upp eller spruckit. Och skruven som sitter i Proof brädorna är av vanlig självgängande plåt modell, dvs ingen ingjuten mutter med gängor i brädan. Så den är defenitivt inte avsedd att skruvas in/ur i tid och otid.

Dessutom finns ett flertal custom tillverkare som helt valt att slopa skruven för att den enligt dom (bla Witchcraft och Magma på Fuerte) inte fyller någon funktion, utan bara ökar risken att få in vatten i brädan. Så jag tycker verkligen frågan bör utredas vidare, gärna här på konfen, vintern är ju lång!

Kom förresten just på att när man fortfarande körde på Uffe Larssons CLS sandwich för 7-8 år sen så hade inte hans brädor heller någon skruv. Och dom fick följa med på flyget ändå. Vet att en av mina gamla CLS sandwich slalom brädor lever än. Den har ett stillsamt pensionärs liv vid en liten insjö i Stockholm och förvaras utomhus året runt, och har mig veterligen inte påverkats av det.

Men CLS Uffes skapelser från i mitten på 90-talet kanske inte är representativa i sammanhanget?

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2004 vid 09:37

Men visst e det roligt ändå….. smirk.gif

MVh

Henke

• ola_p

Medlem
    24 november, 2004 vid 11:48

Jag tror att jag brukar öppna min luftskruv nån gång om året, för att se till att trycket inuti är helt åt h-vete… Men så brukar jag inte lämna min bräda i svarta bilar, vet att jag läst om någon som, i ett något varmare land än sverige, lämnade brädan i en varm bil. Frigoliten smälte och brädan delaminderade… grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2004 vid 18:25

inte ska du vinterförvara brädan min vän, ut och surfa, det finns inget dåligt väder, bara låg moral, dålig motivation och för tunna våtdräkter, fan väder guden fuckar ju en totalt nu för tiden, i GBG man påmins dagligen pga vädret varför man inte trivs i staden, som man annars glömmer på sommaren. Med dom dåliga vindarna är det snart dax att ta fram Cafe brädan som väger 20 kilo och pråma fram på vattnet med 10 m2. Ta hand om er surfbröder tuff tuff tuff tuff cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2004 vid 18:31

för en gång skull håller jag med styret vad är det för mesar som vinterförvarar sina brädor? Jag sommarförvarar min, finns det något mer omotiverande än att surfa i värme och solsken, hela mannen mot naturen upplevelsen försvinner ju då, fan massor av sidor hur man förvara brädan jag blir sur på er bönder, skruv här och där, någon på den här sajten har en skruv lös det är ett som är säkert och det är inte jag och styret verkar ha skruvat åt sitt på cykeln cool.gif, men det är klart grabbar vinterförvara era brädor så slippe jag se er ute när jag surfar så blir det mer plats TUFF TUFF TÅG PÅ PRÅM. cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif

• hifly

Medlem
    24 november, 2004 vid 19:32

vad e det för skruv e det den som sitter vid mastskenan?

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterförvaring av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.