• Publicerad av uddzz på 30 november, 2007 vid 15:19

Hej allihop!
    Nu är det så att jag tänkt att börja med kitesurfing.
    Är otroligt sugen på att skaffa en för att kunna kitea lite på golfbanan under
    vinterhalvåret.
    Eftersom jag är helt färsk, så har jag ingen aning om vilken som är “bäst” eller
    som passar för ändamålet.
    Har fått för mig att en “foil”-skärm är det bästa när det gäller nybörjare+vinter, stämmer detta?
    Hittade den här kiten på köp/sälj-delen, dock ingen foil:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15704&sort=1&cat=9&page=3

Vad tycker ni?

Min tanke är iaf. att använda den på ett stort öppet område som är relativt plant.
    Dock väger jag bara 55 kilo, så en alltför stor kite kanske inte är så bra.
    Vill hellst inte slänga ut massa pengar och sen upptäcka att det inte var min “grej”.
    Så därför har jag inriktat mig på att köpa en begagnad, för omkring 2000:-

Tack i förväg:wink:

cortex svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • spray

Medlem
    4 december, 2007 vid 11:04

Är verkligen nybörjare+kite+vinter en bra kombination… Tappar du kontrollen så kan du lyftas bra högt upp och sedan ner snabbare än du anar. Och marken är inte mjuk på vintern…

• cortex

Medlem
    4 december, 2007 vid 18:14

Snowkiting är mycket bra sätt att börja kite’a… man utvecklas mycket snabbare från nybörjarstadiet på snö än på vatten.
    Däremot ska du börja med att ta en kurs om du inte har polare som är duktiga på att kitea och lära ut. Att ge sig ut på egen hand och lära sig kan sluta väldigt illa.

Tips på bra samling av kiteskolor som har KSA-certade instruktörer:

http://www.kitecenter.se

(Det finns givetvis andra skolor än dessa också)

/Kaj(Tech)

• crashboombang

Medlem
    5 december, 2007 vid 23:14

Alltså… jag känner också för att börja pyssla med det häringa kajteriet… ser ju så #”¤% skönt ut… ska kolla lite säljes annonser…

• cortex

Medlem
    6 december, 2007 vid 09:21

Börja kolla på olika kitekurs-alternativ istället… då har du dessutom en någorlunda vettig idé om vad du ska köpa efter kursen. :smirk:

/Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.