Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

• stinger

Medlem
    23 december, 2009 vid 09:30

Storleken har nog betydelse men kanske inte att man automatiskt har större lungvolym för att man är tyngre. Däremot har längden stor betydelse. Långa ben->långa drag, mao färre drag/km, som kort får man pinna på rejält. Såg att svennebanan (misstänker att han är lite längre än jag) hade 26 strokes/min när han rodde på en tid neråt 18 min, jag som är 170cm hade 30 strokes/min när jag rodde på 19min46s. Men inga sura miner, bara kämpa på!!! 🙂

• svennebanan

Medlem
    23 december, 2009 vid 10:15

Är man lång och kan få upp frekvensen kan det sluta såhär.

[IMG]http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=76f4a0f321f44c889520627e8d2b1d37.jpg&Size=[/IMG]

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3079805.ab

• rasmus_w

Medlem
    23 december, 2009 vid 13:03
    MacEdu;593065 wrote:
    suck……
    så du menar att när jag lade på mig 10kg muskler under 3 år på gymmet i sk icke kardioträning så ökade min lungvolym!?!?
    Nehee du det var bara att öka kardion, öka mjölksyreträningen och få hjärtat starkare…….

Jag skrev inte ett smack om dina muskler. Jag skrev bara att om du är 186 cm lång så är chansen hyfsat stor att du har större lungor än nån som är 168 och därmed har ni likvärdiga förutsättningar för att syrsätta kroppen.

Att sen syreupptagningsförmåga, kapillärtäthet i musklerna etc är saker som påverkas av träning är en annan sak. En otränad lång snubbe och en otänad kort snubbe presterar såklart dåligt båda två.

• macedu

Medlem
    23 december, 2009 vid 14:55

ja ja Razmus……….. du har verkligen ofta koll på alla områden :santa:

Lägger sen till att om den korta otränade snubben har långa muskler (du vet vad) så slår han den långa med korta muskler……. det kan man generellt inte träna…….hehe…..

PS Inget neg R, det är kul med lite svängar inom div områden 😉 DS

God Jul på Eder alla med :santa:

/mac

• rasmus_w

Medlem
    23 december, 2009 vid 16:27

Jajemän. Det finns hur många variabler som helst när det gäller människokroppen, vissa går att ändra andra inte. Hur nära leden ett muskelfäste sitter spelar också in och massa annat. Och när man trodde man visste rätt mycket så kommer en undersökning som visar att nåt man trodde var omöjligt att påverka genom träning går att påverka, eller vice versa.

Och justja. Lungvolym och syreupptagningsförmåga är inte samma sak. Är väl lika bra att påpeka det.

• macedu

Medlem
    23 december, 2009 vid 17:30

hehe…så sant så sant…..

Just nu dras jag med en inflammation i höger axel som inte ger sig….har fått den efter tunga hantelpressar säger kiropraktorn….. så jäkla surt då man är lite korkad med bänkpress etc….. Gick på en behandling och skulle sen vila i två veckor….blev 3 veckor då lilltjejen föddes….. körde pressövningar idag igen….MEN inte fan har det släppt….. kör voltaren osv osv osv…… tröttsamt….
    Alla pullövningar, bic, tric funkar fint…. men så fort jag går ner till RAK bänk så kan jag inte lyfta…som en liten nål i axeln…. sen när jag går upp mot snebänk så funkar pressarna….. bläää
    TUr att man hittat ngt nytt att mäta sig i….hehe…

TUMMEN UPP FÖR MR Lindmark igen….:santa:

/mac

• stefanlindmark

Medlem
    23 december, 2009 vid 18:55

Från oss alla,
    till er alla,
    en riktigt God Jul!

17:34.5

Tack till alla er galningar för årets roddinsatser!
    Det är otroligt stimulerande att se så många hänga på!
    Fortsätt flåsa — det här är ju bara början….
    2010 kommer vi starta surfsäsongen hårdare än någonsin!

/Stefan

• macedu

Medlem
    23 december, 2009 vid 20:09

Bra jobbat!!!

Ja nu kapar Ni inte tider med många sekunder…… skönt för oss som är lite efter då vi kan kapa mer ett lite tag till.

Stefan!
    Hur länge har du rott…….eller hur många meter har du på ditt konto??

Mac

• stefanlindmark

Medlem
    23 december, 2009 vid 20:32
    MacEdu;593122 wrote:
    Stefan!
    Hur länge har du rott…….eller hur många meter har du på ditt konto??

Om jag antecknat rätt på funbeat.se ska det vara 9 ggr på roddmaskinen. Körde första passet 10 november. Brukar bli 7000 m per gång ungefär.

• johan_gbg

Medlem
    27 december, 2009 vid 17:02

Körde första passet idag, satan va jobbigt sista tusingen var. Pulskurvan gick liksom upp hela tiden.
    19:04. Går det att kapa två minuter innan Mauiresan?

Kör hårt!
    /J

• stefanlindmark

Medlem
    27 december, 2009 vid 20:30
    Johan_GBG;593401 wrote:
    Körde första passet idag .. 19:04. Går det att kapa två minuter innan Mauiresan?
    /J

Snygg entré! Som nr 10 av 17 vindsurfare placerade du dig direkt nästan mitt i listan.
    Dessutom: nr 27 av 76 för hela Sveriges reggade tider på 5000.

Ser fram emot kommande kapade minuter!

• johanoeberg

Medlem
    28 december, 2009 vid 10:11

Hur gör ni för att sporra er mitt i rodden?

Sen min “bästa” tid på 20:03 har jag inte lyckats prestera ett helt lopp 🙁

Jag ror på i bra fart (en bra bit under 2:00/500m) tills jag kommer till 2000m, då blir jag sjukt trött och finner ingen motivation att fortsätta. Det är riktigt hemskt!

Så, hur lägger ni upp ert pass mentalt?

• johan_gbg

Medlem
    28 december, 2009 vid 10:14
    JohanOeberg;593470 wrote:

Jag ror på i bra fart (en bra bit under 2:00/500m) tills jag kommer till 2000m, då blir jag sjukt trött och finner ingen motivation att fortsätta. Det är riktigt hemskt!

Det är ju tävling… Just nu stavas motivationen “stefanlindmark”…

• johan_gbg

Medlem
    28 december, 2009 vid 10:16
    stefanlindmark;593430 wrote:
    Snygg entré! Som nr 10 av 17 vindsurfare placerade du dig direkt nästan mitt i listan.
    Dessutom: nr 27 av 76 för hela Sveriges reggade tider på 5000.

Ser fram emot kommande kapade minuter!

Nästa pass får nog bli ett långsammare uthållighetspass, kanske 7000-8000 tusen för att få in teknik och uthållighet. Några intervallpass löpning och cykel, sen jäklar…

• stefanlindmark

Medlem
    28 december, 2009 vid 13:55
    JohanOeberg;593470 wrote:

Jag känner igen känslan av trötthet och motivationsbrist och den kommer ungefär vid samma läge. Väldigt jobbigt när det händer. Ändå är jag 100x tröttare efter ett fullföljt pass än om jag bryter mitt i, så det är ju bevisligen inte det fysiskt jobbiga det sitter i.

Lite idéer, avdelningen mer åt mentala hållet:

• Prova att köra lite längre pass med lägre belastning/fart. Vänj kroppen vid tanken att det går att ro långt. Låt tiden bli som den blir. Körde 10.000 m igår och bara den målsättningen lurar hjärnan att tänka förvånansvärt annorlunda (“7000 m — Perfekt! Skönt med bara 3 km kvar.”).
    • Acceptera tröttheten. Låt den komma, notera att den finns där, konstatera att den inte är fysiskt farlig och fortsätt ändå (du är ju inte på fel sida fjärden utan kan ju faktiskt när som helst välja att stanna).
    • Tänk istället på olika delar av kroppen när det känns jobbigt. Vilka muskler sträcker egentligen på dina knän? Vad händer om du lyfter huvudet och tittar 50 cm högre upp? Tänk efter hur lång vila armarna faktiskt får på varje retur, hur kan du njuta av den? Hitta variationer och förbättringar i draget, experimentera lite och låt tiden få underordnad betydelse, bara du tar dig i mål.
    • Låt någon km i mitten sacka lite i tid. Sista km går det förmodligen lättare att öka och ta igen tiden.
    • Utvecklingen kommer inte att vara linjär utan rycka lite framåt och bakåt.
    • Sänk ambitionen temporärt och sök framgång på en lägre nivå. Den träningen tar dig fortfarande framåt fysiskt och stärker dig mentalt.

Mer fysiska idéer:

• Om du ska klocka tid, värm upp ordentligt först. Kör t.ex. slow-motion och enbart teknik i 6-7 minuter. Sök den perfekta rörelsen. Ställ fläktreglaget högre så du får motstånd som är lagom att köra långsamt mot, även om du normalt kör lättare.
    • Om du kört med hårt motstånd, prova att sänka.
    • Stångas handtaget med dina egna knän? Det tar massor av onödig energi. Jag försöker ha sträckta knän innan handtaget ska passera, både bakåt och på returen framåt. Då får jag längre vila i armarna på returen och slipper lyfta handtaget med axelkraft på returen.
    • Jag kämpade lite emot min egen kropp tidigare utan att kraften blev helt överförd till maskinen. Om armarna drar samtidigt som benen trycker blir det väldigt mycket tyngre. Nu tänker jag draget i 3 steg och försöker hålla dem distinkta, fast de flyter nog in i varandra en hel del fortfarande:
      1. Vid början av draget, lås ryggen och händernas grepp, men låt armarna vara slappa som rep. Tryck med benen och lås ryggen tills knäna har sänkts. Vila armarna och ryggen.
      2. Räta på ryggen till klockan 13.00 bakåt. Vila benen och armarna.
      3. Fullfölj med armarna och håll armbågarna nedåt hela tiden. Drag mot låg brösthöjd, inte navelhöjd. Vila benen och ryggen.
      4. Returen: låt ryggen och armarna komma tillbaka framåt innan benen böjs. Lågt fört handtag.
    • Klipp extra sekunder med en vansinnesspurt. Det är lättare att motivera sig till extra insatser när det är 350 meter kvar än mitt i loppet. Det gör mer på tiden än man tror.
      Och nu pratar jag inte om “det lilla extra”. Utan nu gäller: dreglande mun med blåsbälgsandetag, tortyrplågad min med svettsaltade röda ögonvitor och den där galna blicken som får löpbandens motionärer att peka menande och ambulerande gyminstruktörer att börja prata om måttfullhet och balans i livet. Allt medan du fokuserar 100% på att slita av den där kedjan som handtaget sitter fast i om det så blir det sista du gör.
Sida 8 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.