Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare
-
Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare
stefanlindmark svarade 14 år, 3 månader sedan 30 Medlemmar · 206 Svar
-
JohanOeberg;593470 wrote:Hur gör ni för att sporra er mitt i rodden?
Sen min “bästa” tid på 20:03 har jag inte lyckats prestera ett helt lopp 🙁
Jag ror på i bra fart (en bra bit under 2:00/500m) tills jag kommer till 2000m, då blir jag sjukt trött och finner ingen motivation att fortsätta. Det är riktigt hemskt!
Så, hur lägger ni upp ert pass mentalt?
Förutom allt som Stefan skrivit (vilket är klockrent) så får jag samma onda tankar som dig. Runt 2000m undrar jag vad fan jag håller på med och jag vrider och vänder etc…. De sista passen har jag låst mig på sluttiden längst ner…. och sett till att jag helt enkelt håller måltiden plus LITE minus….. och jag har haft målet att sänka mig 10-20 sek per gång INTE mer. Sen har har jag börjat lägga in 500m och 2000 lopp och varierat dessa…. Kör intervall på 500m och lägg dig på under ditt nuvarande snitt dvs 5-10 sek bättre…..genom för sen dessa och gör tex 5 st dvs 2500 m…… kan du hålla den lägre tiden så målar du upp att i nästa pass hålla 2000m på den tiden.
Jag tror att du har en mental spärr…. “den onda” tanken sen att det kommer att kännas och göra ont….
DU fixar detta……Det som jag numera har noterat på mina gympass efter att ha kört dreglandes i 250.500m ala 1.2min är att jag kan ta några extra pressar eller drag pga av att jag KLARAR av smärtan när jag kör reps på 14-20…. sjukt kul…… kroppen säger inte aj….nu är det jobbigt….utan jag tänker snarare AH va fan är detta mot att ha 1min i dregling kvar…..
Men jag håller med om Stefans del om att vänja kroppen…….
Nu vill jag att du kör ett pass UNDER 20 innan nyår. KÖR nu för fan och gör oss STOLTA.
Eller så tar du dig till Köping så skall jag fixa till dig!:shocked:
DU har ju världens kuliga gräns att slå…..20.00/mac
-
Eller skit helt i kilometertänket och tänk tid ett tag. Mitt ex brukade lite då och då sätta sig i roddmaskinen och köra drygt två timmar på raken utan att ens bry sig om hur långt hon rodde.
-
Tack Stefan och Mac för bra tips om motivation!
MacEdu;593514 wrote:Nu vill jag att du kör ett pass UNDER 20 innan nyår. KÖR nu för fan och gör oss STOLTA.
Eller så tar du dig till Köping så skall jag fixa till dig!:shocked:
DU har ju världens kuliga gräns att slå…..20.00/mac
Tyvär har jag en envis förkylning och ansiktet proppfullt med rejäla skrubbsår sen jag slog det lokala rekordet i alpin-släd-speeding och flög av släden :frown: Otroligt att ingen tand flög ur…
Så det blir inget mer roddande i år.
Men, förslår att vi startar (eller fortsätter denna) tävling till våren…
Gott slut!
-
JohanOeberg;593634 wrote:Tack Stefan och Mac för bra tips om motivation!
Tyvär har jag en envis förkylning och ansiktet proppfullt med rejäla skrubbsår sen jag slog det lokala rekordet i alpin-släd-speeding och flög av släden :frown: Otroligt att ingen tand flög ur…
Så det blir inget mer roddande i år.
Men, förslår att vi startar (eller fortsätter denna) tävling till våren…
Gott slut!
Krya på dig!
Då godkänner Stefan och jag en förlängning an nyåret till den sista januari 2010. Innan dess gäller alltså breaking of 20.00
Kan vi få en bild på fejjan…..:wink:
Gott slut och Gott nytt!
/mac
-
Bästa tipset: Håll er friska!!! Shit vad slitit det var idag. Sjuk typ tre veckor före jul, sen jul och ja en minut sämre än perset (19:36) idag 20:37. Jaja bara att kämpa på, ska försöka komma neråt 19 blankt iaf.
Gott nytt på er roddare!!!
-
Dagens tips, baserat på observationer från gårdagens roddsession.
Jag körde 10.000 meter enligt standardpasset i maskinen med split varje 2 km. Satsade på att hålla stabil och jämn fart baserad på tid/500 m och det gick så här:
Code:Meter tid/500 m drag/minut
2000 1:58.7 23 <= uppstart av hjulet drar upp tiden 4000 1:55.5 22 6000 1:55.7 23 8000 1:55.7 23 10000 1:52.2 24 <= liten spurt på slutet Totalt 38:32.0 23Under mitt lite längre pass kom och gick 5 andra på maskinen bredvid och körde kortare pass. Tjuvsneglade nyfiket på deras display då och då. Av dessa körde alla med högre frekvens (drag/minut) än jag och låg mellan 25 och 34 drag per minut. Det intressanta är att endast en av dessa hade bättre tid/500. Den killen var “gymstor” och såg ut att slita djuriskt hårt i tempo 1:47/500 under en sträcka mindre än 1 km.
Det är nu miniräknaren kommer fram:
“Snabbroddaren” fick alltså med sin teknik ut 8.2 meter/drag medan jag låg på 11.2 meter/drag. Jag kom alltså 37% längre per drag och får andra förutsättningar att hålla ut en längre sträcka.
Efter lika många roddrag har “snabbroddaren” kommit 3650 meter när jag passerat 5000.Så det heta tipset är att jag tror mycket på att lägga tid att analysera sin teknik. Det lär nog för de flesta vara lättare att hitta snabba förbättringsprocent där än att öka muskelstyrka/explosivitet/mjölsyratålighet/etc.
-
Hej, jag gjorde liknande observation som du, Stefan, sist jag skulle köra ett lugn träningspass på 5000. Hade haft lite känning i ryggen så jag ville inte satsa på rekord. Den lugnare attityden resulterade i längre drag; jag sträckte mig alltså längre fram och drog längre bak. Sluttiden blev 18.36, alltså bara 20 sek. från mitt PB. Så jag tror helt klart att man skall satsa på längre drag när man skall öka farten, inte öka tempot. Vill man öka frekvensen så är det förmodligen på vägen fram man skall öka för att motståndshjulet skall tappa så lite fart som möjligt.
Jag brukar också byta grepp emellanåt; ena handen uppåt och andra nedåt för att få mer känsla av att hålla i en bom – kanske inte ett tekniktips men bra för psyket och målbilden 😉
// Mick
P ? S. Vet någon om något av Stockholms SATS-gym har enConcept2 med PM3- eller PM4-dator?
-
Välkommen till Köping och City Gym för rekordsättningar tillika verifieringar 🙂
/mac
PS Hejarop och trakasserier utlovas i massor. DS
-
Mick;594341 wrote:Vet någon om något av Stockholms SATS-gym har enConcept2 med PM3- eller PM4-dator?
SATS Bromma har Concept2 men jag vet inte vilken dator det sitter på.
Fridhemsplan har PM2. -
Passa dig Mac, jag kanske kommer till Köping och då räknar jag med att du sitter på maskinen bredvid 😉
Stefan, Sats i Bromma är mina hoods, dom har bara PM2.
// Mick
-
Mick;594478 wrote:Passa dig Mac, jag kanske kommer till Köping och då räknar jag med att du sitter på maskinen bredvid 😉
Stefan, Sats i Bromma är mina hoods, dom har bara PM2.
// Mick
Inga problem surfbrorsan men det blir till hejarop och gogogogo-skrik :smirk:
Idag skall jag sätta mig på plankan och trycka lite….. men inte för rekord……uhm uhm…/mac
-
Mick;594478 wrote:Stefan, Sats i Bromma är mina hoods, dom har bara PM2.
// Mick
Ringa runt och kolla tror jag är bästa lösningen att hitta något SATS-gym med PM3/PM4. Däremot lär de i repan behöva springa in i gymmet och titta. Jag tror att normalfallet är att roddmaskiner är något som “bara står där” utan större planering och eftertanke.
/Stefan
-
Hepp!
Ett kardiopass avklarat… körde 5*500 på 1.47 tider med 1min vila……sen blev det ett 2000 där jag skulle köra lugnt….. kom inte ihåg mitt sista resultat…. det slutade med 5sek sämre än perset på 2000. Iofs så har jag inte satsat på 2000 men det var kul att det gick så lätt???? Så ibland skall man “bare åk”…..
Hade ett ben och biceps pass i kroppen sen igår….
Det som jag fokuserade mest på var LÅNGA drag HEEEELA vägen in till plasten och tryck med benen….. satte trycket på nr 9.
Vidare så hade jag inte displayen med ALLT på utan den med staplar och watt…. den gav en mkt bra känsla på att maxa drag och teknik….. kontra snabbhet och korta drag………kul med lite variation…. Och med lite teknik kan man knappa runt under sessionen…… funderar på att ha den med watten på på upploppet….. SE STAPLARNA öka… 🙂Well…… i veckan får det bli putsning på 5000 metaren…..
Fortsatt god helg på Eder alla….
/mac:grin:
-
Gott nytt, kära surfvänner.
Tomten har redan varit framme och försvunnit, så jag får väl bjuda på en sen julklapp (personligen iaf)
Jag hade i dag folk som rodde runtomkring, det hjälpte att hålla igång.
Jag vill återigen säga att ni har min största respekt, alla 17-18-19 roddare! Ruskigt bra jobbat!
Logga in för att svara.