Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterservice

• vinterservice

Publicerad av dixon på 25 oktober, 2004 vid 07:41

Jo då unrdar man när man ska lägga in sina prylar för vintern vad man ska göra med dem innan? Skölja av i sötvatten är väl rätt självklart, men vad mer? Smörja dragkedjor tex vad använder ni då? Mer tips?
    ooo.gif

mickee svarade 19 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • the_novice

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 12:08

Färsk lime på vita men gulnade brädor och dom blir som nya….

• palmgren

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 19:20

Enligt rekomenndation använder jag biwax till dragkedjorna i mina dräkter både för surfing och dykning. Går att köpa i dykbutiker. Detta gör att kedjorna löper lätt och inte korroderar. Använd inte silikon som skadar neopren. Förvara dräkter rullade utan skarpa veck för att förhindra att neoprenet kollapsar. En mycket bred galge eller hängd på mitten över en rör-galge fungerar också.

Förutom salt undvik UV-strålning som åldrar de flesta material inkl. plaster och gummi. Värme är inte heller att föredra. Mörk och sval förvaring förlänger livet på din utrustning.

• jonasp

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 08:10

Grymt med limeparfymerad bräda på vårpremiären.
    Autosol för att putsa bort märken på brädan funkar bra.

• lars_k

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 08:37

Någon som vet hur man får bort fläckar från seglet på brädan? Har fått röda fläckar på halkskyddet där seglet varit emot… Funkade inte att skrubba med diskmedel… tongue.gif

• dixon

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 06:00

Caustic soda fukar fint för rengöring, finns att köpa i de flesta mataffärer. Är som såpa men starkare. laugh.gif

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 06:07

OK. Tack. Jag testar. Men först på en gammal sketbräda så man inte fräter sönder sin älskling.

• the_novice

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 06:51

Öööhh, kaustik soda är väl natrium hydroxid (NaOH) och det är inget jag skulle vilja ha på min bräda!
    Starkt frätande på huden och väldigt farligt för ögonen, fräter även på kläder….. crazy.gif

• andreas-f

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 07:22

Testa Autosol. Tar bort allt utan att lämna någon yta efter sig. Funkar också bra mot gulnade brädor, fast det där med lime verkar också tufft. Jag är tilltalad av tanken på att ha en bräda som luktar gimlet

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 07:26

Jag har smort in en gulnad bräda med limefrukt. Den blev vit. Så det funkar.
    Mina fläckar är på halkskyddet, så jag undrar om autosol är rätt eftersom det har en slipande/polerande funktion.

• jonasp

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 08:03

På tyska fix sidan som va uppe förut rekommenderades vanligt suddgummi för smuts och fläckar på halkskyddet utan att förstöra det.

• andreas-f

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 08:03

Just det, det är sant. Kan nog vara bra att vara lite försiktig med autosolen. Fast år andra sidan slipar det ju väldigt milt, så testa lite grand bara och se vad som händer.

• jonasp

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 08:06

Ja natürlich schön und fresh:

eraser.jpg
    http://www.boardlady.com

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 08:16

Ahh. Suddgummi… Ska prova.

• anders_hoffman

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 09:35

Testade autosol för ett tag sen..
    Blev inge vidare, halkskyddet försvann.. men ack va rent o fint d blev smirk.gif

• dixon

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 10:54

jo då det går bra wink.gif, vi brukar ha en liten gul rund burk stående på landet som gör rent det mesta. Det är naturligtvis inte koncentrerad kaustic soda utan endast baserat på detta. Det fräter inte för vi tar det på händerna när det behövs. Kommer dock inte ihåg märket

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterservice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.