Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vinterservice
-
Som f.d. båtägare och stolt ägare av billiga plastmöbler kan jag rekommendera mild tvätt med Vim i svåra fall. Funkar bra på en solkig ruggad gelcoatyta och en trött bräda. På en bräda i bättre skick rekommenderar jag båtpolish för grovrengöring och båtschampoo för lätt rengöring. Dessa produkter är framtagna för plastbåtar i polyester. Se till att produkterna är fria från silikon/PTFE/Teflon. Använd inte bilprodukter som oftast innehåller dessa tillsatser.
Suddgummi som lovordats tidigare är bra på små fläckar utan att slipa. Autosol är ett relativt grovt slipmedel och används på båtar mest på rostfritt. Vim är lättare att kontrollera genom vattenspädning. Tandkräm är annars det finaste slipmedel som går att tillgå. Glöm inte vatten för att aktivera tvålen. Fungerar bra på problemområden om gummit går bet. Kaustiksoda är av kemikalieinspektionen klassificerat som frätande och skall hanteras varsamt i alla lägen. Kan vara ett bra blekmedel om du vet vad du håller på med. Annars låt bli. Vill du bleka kontrollerat prova ‘Gelcoat Cleaner’ från International. Har jag använt i vattenlinjen på båtar för att ta bort den gula randen som skapas där. Börja med en liten fläck. Innehåller blekmedel i låga koncentrationer.
Ta det nätt med kraften och tiden med alla slipande medel. Varje slipande rengöring avverkar material även om än så lite. Ju grövre slipmedel desto större repor. Alla slipande rengöringsmedel repar. Schampo likt diskmedel bygger på tensider som ‘äter’ upp smutsen utan att angripa eller slipa brädan. Vattenlösliga tensidbaserade tvättsystem rengör från fett, salter och smutspartiklar. Använd inte alkaliska tvättmedel för metall då de ofta innehåller korrosionsinhibitorer i form av salter som lämnas kvar på ytan efter sköljning.
-
cittrus är det som gäller!
Jp brädorna gulnar ju lite och det förvsvinner med citron, jäjä its tha thing. -
Svar till:
cittrus är det som gäller!
Jp brädorna gulnar ju lite och det förvsvinner med citron, jäjä its tha thing.[/ QUOTE ]
Citraclean eller citrusrengöring är en stark syra som likt den basiska kaustiksodan angriper ytan för att bleka den. Dosering och koncentration viktig för att undvika skador.
-
Hej min första fråga på detta forum
Jag har nyligen köpt en Fanatic X-ray modell 170. Jag undrar om det funkar att gå loss med Internationals Yacht Line marine polish, för att polera upp den och ge den ett skyddande lager.
-
Näe, det tror jag inte är ngn bra ide.
Undersidan skall vara matt för att ha lågt motstånd i vattnet och ovansidan skall vara skrovlig så att man inte halkar…Om brädan är vit och har gulnat så är det bara att ta färsk lime, låta det verka 10-15 min och sedan skölja av med vatten.
Logga in för att svara.