Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterskor, vilka är bäst?

• Vinterskor, vilka är bäst?

Publicerad av argulander på 12 november, 2006 vid 10:05

Och framförallt var får man tag på dem? Fra är jag intresserad av 44,5-45 motsvarande ca 10,5 -11. Ska alltså vara några som är riktigt varma. Klas

argulander svarade 18 år sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • the_novice

Medlem
    12 november, 2006 vid 10:09

Atan’s vinterskor, 6.5 mm frotté….

• kinetic

Medlem
    12 november, 2006 vid 10:16

Inget svar på din fråga men dessa ser ju varma ut (o de verkar även ha en förhållandevis tunn sula för bra känsla): http://www.ascan-surf.de/pages/level_c/schuhe/extreme.html

Kanske man kan gå ihop några i Sthlms trakten o göra en “gruppbeställning” för att minimera fraktkostnaden (är själv intresserad isf)

• imported_borje

Medlem
    12 november, 2006 vid 10:55

Kör med pro limits global skor, de är grymt sköna och varma!
    Finns bla. här: http://www.surfshopen.se/product_info.php?products_id=388

De är ganska smala i passformen, har du ankfötter så är ripcurls mycket bättre 🙂

• dude

Medlem
    12 november, 2006 vid 11:27

I stockholm har du dessa som jag hörts säga är bra, men inte testat själv.

http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=891110047&s2=0&Aid=3043

Stämmer det att de är täta? Har du bra passform? Håller de formen eller är de för mjuka och vattenfylls? Glider man runt dem som en tvålkopp inuti dojjan? Är den tillräckligt tjock för att hålla foten varm i kallt vatten? Alla dessa faktorer är ju viktiga. Men mycket talar för just den här dojjan. Den har “split toe” inuti vilket troligtvis håller foten på plats inuti. Den säger sig ha helt täta sömmar vilket är väldigt bra om den kan hålla vatten ute…

Nu vill jag höra en utvärdering av någon av er som testat den! En recenssion här på konfen kanske? :laugh:

• dude

Medlem
    12 november, 2006 vid 11:32
    kinetic wrote:
    Inget svar på din fråga men dessa ser ju varma ut (o de verkar även ha en förhållandevis tunn sula för bra känsla): http://www.ascan-surf.de/pages/level_c/schuhe/extreme.html

Kanske man kan gå ihop några i Sthlms trakten o göra en “gruppbeställning” för att minimera fraktkostnaden (är själv intresserad isf)

Du, den här dojjan tycker jag inte ser mycket ut för världen. Inget att chansa skicka efter utan att pröva i alla fall!!! Framförallt har den aldeles för kort pläs upp över smalbenet för kallt-vattensegling, där du lär få vatten in i dojjan. Dessutom är kardborren högst upp över smalbenet helt överflödigt. Dräkten kommer att överlappa där och övanpå kommer en kardborre att sättas för att inte vatten ska kunna tryckas upp. Eller kör du med shortie så här års? :cool2:

• kinetic

Medlem
    12 november, 2006 vid 11:59

Dude: Mycket möjligt. Men som jag upplever det med mina nuvarande skor (Atan med supertunn sula, 3.5mm neopren) så kommer det in betydligt mindre vatten i skorna när jag har skorna utanpå dräkten (har en dräkt där man har kardborre öppning vid fötterna). Iofs såg ja precis att det finns “Pro Limit” 6mm dojjor hos Surfbutiken, de ser bra ut, men jag undrar hur tjock sulan är bara, vill helst ha dojjor som mina nuvarande men med tjockare neopren…

• jps

Medlem
    12 november, 2006 vid 12:09

Atan Polar 7mm är hur bra som helst.

• getwet

Medlem
    12 november, 2006 vid 14:18
    argulander wrote:
    Och framförallt var får man tag på dem? Fra är jag intresserad av 44,5-45 motsvarande ca 10,5 -11. Ska alltså vara några som är riktigt varma. Klas

Du gav mig tips om handskar, så då får du ett tips av mig. Atan skorna är suveräna. Aldrig provat varmare skor och det tycks räcka ganska långt med den tunnare varianten, tror det är 4mm. Skon är mer “följsam” runt foten än många andra fabrikat. Dock svårtorkade och slits relativt snabbt (sulan)jämfört med Neilprydes, samt att dom är en aning hala de första gångerna. Men det är lätt fixat……en kväll på Aladdin så är problemet löst:wink:

Men som sagt, varmare har jag aldrig provat och de håller ca en säsong för mig, trots att jag kör skor året runt.
    Helt klart rek för köp.

• ola-h

Medlem
    12 november, 2006 vid 14:58

Jag har också Atan, 3.4mm-varianten (eller är det 4?). Jag håller med om att passformen och känslan är oöverträffad. Jag kör den relativt små i storlekan och offrar lite ömhet i naglarna för en riktigt tight fit.

Dock har jag väldigt dålig cirkulation i fötterna efter för många kallvattenspass och för många dagar i -20 i pjäxorna. Så, igår frös jag t ex rejält i mina, trots att de är nya och fräscha. Det blir nog till att beställa 7mm-varianten.

Angående torkning: tricket är att vränga dem ut och in. Skon är så smidig att det är hur enkelt som helst.

• argulander

Medlem
    12 november, 2006 vid 16:29
    Ola H. wrote:
    Jag har också Atan, 3.4mm-varianten (eller är det 4?). Jag håller med om att passformen och känslan är oöverträffad. Jag kör den relativt små i storlekan och offrar lite ömhet i naglarna för en riktigt tight fit.

Dock har jag väldigt dålig cirkulation i fötterna efter för många kallvattenspass och för många dagar i -20 i pjäxorna. Så, igår frös jag t ex rejält i mina, trots att de är nya och fräscha. Det blir nog till att beställa 7mm-varianten.

Angående torkning: tricket är att vränga dem ut och in. Skon är så smidig att det är hur enkelt som helst.

Vilka säljer Atan 7 mm dojor? Klas

• oscar

Medlem
    12 november, 2006 vid 16:37

Jag har kört Maui magic dojor i över 7 år. Aldrig frusit om tårna i dessa.

• argulander

Medlem
    12 november, 2006 vid 16:41
    argulander wrote:
    Ola H. wrote:

Hittade dem själv på Surfers Paradise. Nu har jag bara en fråga till, är de stora eller små i storlekarna? Jag har 45 i de flesta skor men kan ibland klara mig med 44,5. Storlek 4 44-45 borde väl funka ??? Klas

• thomme

Medlem
    12 november, 2006 vid 16:49

Kolla med Johan Ekstedt på http://www.vindsurfing.se

Har han inte hemma beställer han hem.

• jps

Medlem
    12 november, 2006 vid 19:08
    argulander wrote:
    argulander wrote:
    Ola H. wrote:

Hittade dem själv på Surfers Paradise. Nu har jag bara en fråga till, är de stora eller små i storlekarna? Jag har 45 i de flesta skor men kan ibland klara mig med 44,5. Storlek 4 44-45 borde väl funka ??? Klas

Jag skulle rekommendera att du åker och provar ut ett par på vindsurfing.se. De ska vara så små som möjligt för att undvika att man halkar runt i dem. Mina är 40-41 och jag har normal 41 i skor. Sitter trångt (lite ont i stortårna ibland) och bra.

• tsss

Medlem
    13 november, 2006 vid 18:22
    thomme wrote:

Kolla med Johan Ekstedt på http://www.vindsurfing.se

Har han inte hemma beställer han hem.

mailade till Johan för några veckor sedan men då hade han slut på min storlek (41)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterskor, vilka är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.